این روزها همه جا صحبت از تغییرات گسترده در عرصه بازاریابی دیجیتال با نقش آفرینی هوش مصنوعی است. هر جا که بحثی درباره کسب و کار و به ویژه بازاریابی باشد، احتمالا سر و کله هوش مصنوعی نیز پیدا خواهد شد. ماجرا آنقدر جدی شده که گاهی اوقات فرصت برای بحث درباره سایر حوزه های کاری باقی نمی ماند. خب بازاریابی که تنها بخش مهم در فرآیند تولید محتوا یا حتی کارآفرینی نیست. یکی از حوزه هایی که در طول یکی دو سال اخیر حسابی تغییر کرده اما کسی صدای آن را درنمی آورد، مسئله سئو است.
شما لازم نیست یک کارشناس همه فن حریف سئو باشید تا متوجه تغییر روند سئو کردن محتوا در طول سال های اخیر شوید. این نکته فقط محدود به توسعه هوش مصنوعی نیست. در واقع در طول سال های اخیر انتظارات مشتریان نیز تغییر کرده است. از سوی دیگر انتظارات از برندها نیز دستخوش تغییرات مهمی شده که باید با دقت خاصی بررسی شود.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از تازه های دنیا سئو را به اتفاق شما مرور کنیم. اگر شما هم دوست دارید در دنیای سئو حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید، بد نیست تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از دنیای سئو داشته و محتوای بهتری تحویل مخاطب تان دهید.
وقتی درباره ترندها یا تغییرات تازه در عرصه سئو حرف می زنیم، منظورمان تغییر کلی این حوزه نیست. خب سئو همچنان هم بر تولید محتوای بهینه سازی شده برای موتورهای جست وجو و صدالبته کاربران تاکید دارد. نکته کلیدی در این میان فرصت استفاده از ابزارهای تازه و صدالبته تعامل بهتر با مخاطب هدف است. این نکته ای است که برای بازاریاب ها اهمیت محوری دارد. اگر شما در این میان نسبت به تغییرات حوزه بازاریابی بی تفاوت باشید، اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت؛ چراکه کمتر کسی در دنیای امروز به برندهای بی توجه به تغییرات روی خوش نشان می دهد.
مطلب مرتبط: سئو صفحات سایت با تکنیک های ساده
حالا که اهمیت استقبال از تغییرات در دنیای سئو را درک کردیم، بد نیست کمی هم درباره ترندهای تازه در این عرصه حرف بزنیم. به زبان خودمانی، چه تغییرات تازه ای در این حوزه روی داده که برای بازاریاب ها مهم خواهد بود؟ این نکتهای است که ما در ادامه سعی می کنیم به طور منطقی جواب های درست برایش پیدا کنیم. خب اجازه دهید کم کم برویم سراغ اصل مطلب.
مطالعه مخاطب در کنار مطالعه کلیدواژه: اولین گام
بازاریاب ها معمولا بدون اینکه کسی حرفی بزند، خیلی زود سراغ کلیدواژه های داغ در بازار رفته و براساس آن دست به سئو محتوا می زنند. این در حالی است که کلیدواژه ها فقط بخشی از فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. شما در کنار کلیدواژه ها باید شناخت خوبی از مخاطب هدف نیز داشته باشید. اصلا این کلیدواژه ها برای بازنمایی سلیقه مخاطب به درد می خورد. حالا اگر شما مخاطب تان را کنار بگذارید، دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از ابزارهای تازه برای سئو محتوا امری ضروری است. با این حال شما همیشه لازم نیست سراغ ابزارهای تازه را از دیگران بگیرید. یک ایده ساده در این میان تلاش برای مطالعه مخاطب به طور ایده آل است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی سریع و قبل از رقبا نسبت به تغییر رفتار یا سلیقه مشتریان خبردار شوید.
مطالعه مخاطب فرآیندی متفاوت از مطالعه کلیدواژه هاست. در این مرحله شما باید خودتان وارد گود شده و ارتباط نزدیکی هم با مخاطب تان برقرار کنید. فقط در این صورت اندک شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت. خب همه ما کلی گزارش درباره شیوه های مناسب بازاریابی دم دست داریم. اگر قرار بود همه این گزارش ها بی عیب و نقص باشد، دیگر خبری از این همه کمپین بازاریابی شکست خورده نبود. به طور مشابه، شما باید خودتان را برای تعامل نزدیک تر با کاربران در شبکه های اجتماعی آماده سازید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا برندتان را بدل به گزینه ای جذاب برای مشتریان کرده و نظر مثبت شان را جلب کنید.
بررسی دقیق سوالات رایج: نگاهی متفاوت به ماجرا
مردم در دنیای آنلاین همیشه سوالاتی دارند که گاهی اوقات کسی جوابی برای آنها آماده نمی کند. انگار که یافتن جواب برای چنین سوالاتی آخرین اولویت کارآفرینی محسوب می شود. اگر دقت کرده باشید، معمولا محتواهایی وایرال می شوند که چنین سوالاتی را در کانون توجه قرار دهند. اصلا هم فرقی ندارد جواب مورد نظر جدی باشد یا در قالب شوخی و طنز قرار گیرد. در هر صورت وقتی یک برند به سوالات مردم توجه نشان می دهد، نیمی از مسیر موفقیت را بدون نیاز به کمک دیگران طی کرده است.
آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید مشتریان تان از چند سال پیش تا حالا چه نیازهای تازه ای پیدا کرده اند؟ چه بسا سوالات یا حتی انتظارات آنها از شما نیز به طور قابل ملاحظه ای فرق کرده باشد. با این حساب شما باید خودتان را برای تعاملی سهمگین با مخاطب تان آماده سازید.
وقتی یک برند به مرور زمان دیگر در جریان نیازها و سوالات تازه مشتریان قرار نمی گیرد، خیلی زود تمام مشتریان از دور و برش پراکنده خواهند شد. خب مشتریان که بدهی به شما ندارند. بنابراین اگر به موقع نجنبید، خیلی زود رقبا آنها را از چنگ شما درخواهند آورد. آن وقت شما می مانید و افسوسی بی پایان برای تعامل با مخاطب هدف.
ماموریت شما در این بخش تا حد زیادی ساده است. شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای باید اول از همه سراغ سوالات تازه و پرتکرار از سوی کاربران بروید. اینکه مخاطب هدف شما چه نیازهای تازه یا سوالاتی دارد، باید در کانون توجه تان قرار گیرد. قبول دارم این کار شاید در بسیاری از مواقع جذاب ترین گزینه برای یک بازاریاب نباشد، اما نباید خودتان را با این بهانه گیری ها از مسیر موفقیت منحرف کنید.
گاهی اوقات در دل سوالات مشتریان نکات تازه ای برای سئو محتوا وجود دارد. خب اگر شما به همین نکات به طور دقیق توجه کنید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد. اینطوری دیگر لازم نیست دائما خودتان را اذیت کرده یا نگران عقب ماندن از رقبا باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: بازاریابی ویدئویی و معمای سئو
تولید محتوای مرتبط با حوزه کار: تقلب ممنوع!
خیلی وقت ها بازاریاب ها به سادگی آب خوردن حوزه کاری شان را فراموش می کنند. مثلا برندی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید لوازم جانبی موتورسیکلت فعالیت دارد. بی شک انتظار اصلی از بازاریاب های این برند تولید محتوا مطابق نیاز موتورسوارهاست. با این حال اگر تیم بازاریابی را به حال خودش رها کنیم، خیلی زود از حوزه اصلی منحرف خواهد شد. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر خبری از محتوای تخصصی نخواهد بود. در عوض همه چیز در رابطه با ترندهای مطرح پیگیری می شود. به طوری که کاربران از دل محتوا هیچ وقت توانایی تشخیص حوزه اصلی کار برند مورد نظر را نخواهند داشت.
یکی از نکات کلیدی که در زمینه سئو باید همیشه حواس تان به آن باشد، تمرکز بر روی حوزه اصلی کارتان است. خب شما نمی توانید دقیقا مثل دیگران عمل کرده و انتظار داشته باشید مشتریان حساب شما را از دیگران سوا کنند. این شیوه کار به سادگی هرچه تمام تر اثرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. درست به همین دلیل باید وضعیت تان در دنیای بازاریابی را به سرعت تغییر دهید.
این روزها مشتریان عاشق برندهایی هستند که همیشه محتوایی مناسب و تخصصی تولید می کنند. پس اگر دوست دارید همیشه به عنوان یک برند معتبر و دارای تخصص شناخته شوید، حتی یک لحظه هم نباید تولید محتوای مرتبط با حوزه کارتان را فراموش نمایید.
یکی از اشتباهاتی که بازاریاب ها یا کارآفرینان به سادگی انجام می دهند، فراموشی مسئله کلیدی نظارت بر عملکرد تیم بازاریابی است. به طوری که پس از مدتی کوتاه دیگر هیچ آشنایی کاربردی با فعالیت تیم شان ندارند. در چنین وضعیتی به طور معمول رشته کار از دست تیم بازاریابی درآمده و محتواهایی پراکنده و در عین حال بی کیفیت تحویل مخاطب خواهد شد. به همین خاطر شما باید همیشه حواس تان به وضعیت برندتان باشد. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ارزیابی کاربرد صفحات سایت: نکته ای فراموش نشدنی
صفحات سایت هم مثل هر محصولی یک عمر مفید دارند. خیلی وقت ها آدم یادش می رود صفحات سایت نیز به مرور زمان با مشکلات زیادی رو به رو شده و کیفیت خود را از دست می دهند. به همین دلیل شما باید یادتان باشد به طور مداوم صفحات سایت تان را بازآفرینی کنید. اینطوری دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان از نقطه نظر سئو نخواهد بود.
بی شک طراحی دوباره سایت یا از نو ساختن جزییات هر صفحه کار ساده ای نیست. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز پیشنهاد می کنیم فقط صفحات را آپدیت کنید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا سری به سایت تان زده و صفحات از رده خارج را یک آپدیت درست و حسابی مهمان کنید.
گاهی اوقات بازاریاب ها روی یک صفحه سایت شان حساب ویژه ای باز می کنند، اما اگر کمی با دقت ماجرا را تحلیل کنیم، متوجه کاربرد بی نهایت پایین صفحه مورد نظر خواهیم شد. این امر شاید در نگاه اول خیلی واضح به نظر برسد، اما وقتی بازاریاب ها روی چیزی حساب ویژه ای باز می کنند، دیگر کمتر نکات منفی اش را مشاهده خواهند کرد.
انتظار ما از شما در این بخش ارزیابی بی طرفانه صفحات سایت تان است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا تحلیل بهتری از اوضاع داشته باشید. خب همیشه که نمی توانید روی برنامه های اولیه تان حساب باز کرده و قید بقیه نکات را بزنید. درست به همین خاطر ضروری است گاهی اوقات کمی هم که شده برنامه های کسب و کار را به سود خود تغییر دهید. این یعنی مثل یک منتقد بی رحم با برخی از صفحات سایت تان رفتار کرده و آنها را کنار بگذارید. اگر هم کلی اصرار دارید تا آن را حفظ کنید، می توانید به جای الگوی قبلی سراغ یک آپدیت درست و حسابی بروید. اینطوری احتمال بازیابی کاربرد صفحه موردنظر بیشتر خواهد شد.
مطلب مرتبط: سئو در سال 2024 چه تغییراتی خواهد داشت؟
توجه به زمینه و زمانه محتوا: هر چیز سر جای خودش!
فیلم های سینمایی دهه 50 و 60 میلادی معمولا طرفدارهای خاص خودش را دارد. خیلی از منتقدان و عاشقان دنیای سینما از آن دهه ها به عنوان دوران اوج صنعت فیلم سازی نام می برند. خب اگر کسی به سرش بزند دقیقا شبیه همان فیلم ها را در دوران کنونی بسازد، آیا خبری از استقبال بی نظیر علاقه مندان به فیلم خواهد بود؟ اصلا چرا راه دور برویم، اگر همان فیلم های کلاسیک الان در سینما اکران شود، نظر شما درباره شان چه خواهد بود؟ بی شک اینکه یک اثر در زمان درست رونمایی شود، اهمیت زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید هر طور که شده خودشان را با شرایط زمان انطباق دهند، وگرنه کلاه شان پس معرکه خواهد بود.
شما حتی اگر بهترین کمپین بازاریابی در دنیا را هم داشته باشید، اگر در زمان درست از آن رونمایی نکنید، کارتان به اما و اگر خواهد کشید. این نکته درباره سئو محتوا نیز مصداق دارد. شما نمی توانید همینطور بی مقدمه دست به تولید محتوا زده و انتظار مشاهده نتایج بی نظیر را داشته باشید. در عوض باید کمی زمان شناس هم باشید، وگرنه ایده های تان هدر خواهد رفت.
ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید قبل از اینکه محتوای تان را روانه بازار کنید، کمی درباره ترندهای رایج و همچنین واکنش کاربران به آنها فکر کنید. شاید این نکته ساده به نظر برسد، اما با همین محاسبات ساده امکان فرار از شکست های بزرگ را خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست گاهی اوقات در قالب کار تیمی فرآیند انطباق محتوا را بررسی کنید. اینطوری کارتان ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. خب یادتان که نرفته، شما نمی توانید همیشه روی توانایی خودتان تکیه کنید. چه بسا گاهی اوقات همفکری با دیگران به سود کسب و کار تمام شود. پس باید بهانه تراشی را کنار گذاشته و وارد گود شوید.
آمادگی برای تغییرات الگوریتم: زلزله ای بزرگ!
گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جست وجوی دنیا در طول سال های اخیر تغییرات زیادی در الگوریتمش اعمال کرده است. شاید در اولین نگاه این تغییرات نوعی سختگیری بی پایه و اساس محسوب شود، اما اگر با دقت بیشتری ماجرا را بررسی کنیم، آن وقت همه چیز فرق خواهد کرد. نکته کلیدی در این میان تلاش گوگل برای جلب رضایت کاربرانش است. خب هرچه کاربران گوگل تجربه بهتری در زمینه کار با موتور جست وجوی این شرکت داشته باشند، سود نهایی گوگل هم بیشتر می شود. فکر می کنم حالا دیگر دلیل تغییرات مداوم الگوریتم گوگل را درک کنید، مگر نه؟
شما برای سئو محتوا چاره ای به غیر از درک مداوم تغییرات الگوریتم گوگل ندارید. قبول دارم این کار کمی سخت به نظر می رسد، اما می توانید روی هوش مصنوعی حساب ویژه ای باز کنید. ماجرا از این قرار است که شما به کمک هوش مصنوعی همیشه می توانید تازه ترین اخبار درباره الگوریتم موتورهای جست وجو را دم دست تان داشته باشید. اینطوری دیگر کارتان گره نخواهد خورد. به علاوه، همیشه یک سر و گردن از رقبای تان هم جلو خواهید بود.
گاهی اوقات کارآفرینان حاضرند به هر قیمتی که شده به پای استراتژی های قدیمی بسوزند. دلیل این امر روشن است: تغییر همیشه سخت به نظر می رسد.
هنر شما به عنوان یک کارشناس سئو در متقاعدسازی کارآفرینان یا مدیران برای استقبال از تغییرات است. خب بدون استقبال از تغییرات دیر یا زود سرنوشت یک برند بر باد خواهد رفت. آن وقت دیگر حسرت هیچ فایده ای نخواهد داشت.
لازم نیست همیشه تغییرات را از سطح گسترده شروع کنید. گاهی اوقات شروع با تغییرات ساده یا کوچک ایده بهتری محسوب می شود. اینطوری شما فرصت کافی برای تعامل با مخاطب یا حتی نمایش مزایای هماهنگی با الگوریتم گوگل به کارآفرینان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: استراتژی کلیدواژه در سئو
سخن پایانی
عرصه سئو هر روز در حال تغییر است و بسیاری از کارآفرینان مدت هاست از جریان این تغییرات جا مانده اند. متاسفانه برخی از کسانی که در دنیای کارآفرینی مشغول به کار هستند، اصلا میانه خوبی با سئو ندارند. فرقی ندارد شما از این حوزه استقبال می کنید یا نه، در هر صورت آینده کسب و کارتان به آن بستگی دارد. به همین خاطر باید به خوبی از آن برای بهبود کارتان سود ببرید.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از تغییرات تازه در دنیای سئو را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا شما آمادگی لازم برای ورود به دنیای سئو با چاشنی تغییرات تازه اش را دارید. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با موضوعات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما همراه باشید.
منابع: