برندهایی که در دنیای کسب و کار مشغول فعالیت هستند، همگی به یک اندازه در بازار شهرت ندارند. گاهی اوقات برخی از کسب و کارها به دلیل فعالیت بهتر در بازار شهرت های بالاتری کسب کرده و همین امر در مرحله رقابت حسابی به کمک شان می آید. شاید فکر کنید شهرت ایده آل یک برند یک شبه پدید آمده و اصلا هم ثبات ندارد. خب بارها و بارها برخی از برندها شهرت شان را یک شبه از دست داده اند، اما این مسئله درباره شرکت هایی مثل نایک یا مرسدس بنز اصلا مصداق ندارد؛ چراکه آنها استراتژی درجه یکی برای مدیریت شهرت شان دارند.
مدیریت شهرت به طور سنتی در دنیای واقعی جریان داشت. بدین معنا که کسب و کارها برای تداوم حضور در بازار به سراغ استفاده از انواع ابزارها برای مدیریت شهرت می رفتند. با این حال محور اصلی در این میان همچنان مسئله مربوط به دنیای واقعی بود. این نکته ای است که در طول دو دهه اخیر حسابی دستخوش تغییر شده است؛ چراکه فناوری های دیجیتال تمام ظرفیت های زندگی بشری را به خودش اختصاص داده است. این نکته ای است که اهمیت بسیار زیادی برای تعامل میان برندها و مشتریان دارد.
در دنیایی که همه به طور آنلاین با هم تعامل دارند، فعالیت شما در قالب یک کسب و کار سنتی دیگر جوابگو نخواهد بود. خب در این صورت شهرت کسب و کارتان به طور آنلاین مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر پیش از این مشتریان در دنیای واقعی یا تعاملات رو در رو درباره یک برند صحبت می کردند، حالا دیگر توئیت های مختلف جای دورهمی های خودمانی را گرفته است. البته این امر مسئولیت شما در زمینه تعامل با مخاطب هدف را نفی نخواهد کرد.
یادتان باشد، شما نمی توانید نسبت به فناوری های تازه کاملا بی توجه باشید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز مدیریت شهرت را در پیوند با دنیای آنلاین در نظر می گیریم. این مسئله ای است که به شما برای تعامل بهینه با مخاطب کمک خواهد کرد. اگر شما هم دوست دارید درباره مدیریت آنلاین شهرت برند کمی بیشتر یاد بگیرید، این مقاله مخصوص شماست. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از نکات کلیدی در این رابطه را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا ارزیابی دقیقی از اوضاع در این حوزه به دست دهیم.
شهرت آنلاین یک برند در واقع به ذهنیت دیگران نسبت به کسب و کار مورد نظر اشاره دارد. همانطور که در مقدمه مقاله گفتیم، پیش از این شهرت برندها به طور سنتی در تعاملات رو در رو مورد ارزیابی قرار می گرفت، اما امروزه ماجرا کاملا عوض شده است. به طوری که شما دیگر نمی توانید به طور سنتی شهرت تان را مدیریت کنید.
مطلب مرتبط: مدیریت شهرت برند در عصر دیجیتال
ظهور شبکه های اجتماعی و به طور کلی دنیای آنلاین نکته مهمی در عرصه کسب و کار محسوب می شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شهرت آنلاین دیگر به طور کامل جایگزین رویکرد سنتی شده است.
شهرت آنلاین یک کسب و کار در پیوند با دو عرصه ویژه است. اولین نکته در این میان نقش گوگل در ساماندهی شهرت برندهاست. خب این روزها همه مردم برای جست وجوی محتوا از گوگل سود می برند. بنابراین شما نیز باید از همین استراتژی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان بهره مند شوید. نکته کلیدی دیگر اینکه توجه به شبکه های اجتماعی ضروری به نظر می رسد. این یعنی شما نمی توانید شبکه های اجتماعی را مورد نظر قرار ندهید؛ چراکه اغلب مردم دنیا در شبکه های اجتماعی از دنیای واقعی فعال تر هستند.
با توجه به نکات بالا، شهرت آنلاین در واقع ذهنیت کاربران در گوگل و شبکه های اجتماعی نسبت به یک برند است. مثلا وقتی اسم هیوندای به عنوان یک تولیدکننده خودرو در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، ذهنیت مخاطب نسبت به آن چگونه است؟ این مسئله شهرت برند را نشان می دهد.
نکته کلیدی در این میان مدیریت شهرت برند است. این امر نه تنها به حفظ موقعیت مناسب برند در ذهن مخاطب اشاره دارد، بلکه مربوط به بهبود تصویر ذهنی مخاطب از یک برند نیز هست. این درست همان جایی است که کار برای کارآفرینان کمی سخت می شود؛ چراکه معمولا میانه خوبی با بهبود تصویر برندشان در ذهن دیگران ندارند. در عوض خیال می کنند همیشه مشتریان باید هرطور شده سراغ آنها آمده و هرنوع واکنشی را نیز تحمل کنند.
سوالی که به طور منطقی بعد از بخش قبل باید بدان جواب داد، دلیل اهمیت مدیریت شهرت آنلاین است. خب چرا یک برند باید زمان و بودجه اش را صرف چنین فعالیتی کند؟ این مسئله ای است که بسیاری از برندها باید بدان جواب روشنی دهند. وگرنه الکی وقت شان را با یادگیری یک استراتژی دیگر هدر داده اند.
ما در این بخش سعی می کنیم دلایل اهمیت مدیریت شهرت آنلاین برندها را مورد توجه قرار دهیم. این امر به شما کمک خواهد کرد یک تصمیم گیری بی نهایت بهتر در این حوزه داشته و کارتان را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. پس با ما همراه باشید تا دلایل اهمیت مدیریت شهرت آنلاین را مرور کنیم.
اثرگذاری دنیای آنلاین
اولین و شاید مهمترین دلیلی که اهمیت شهرت آنلاین را بیان می کند، مسئله مربوط به اثرگذاری این حوزه است. خب دنیای آنلاین حتی از عرضه واقعی تعاملات میان افراد نیز اثرگذارتر است. چندبار تا حالا شایعاتی که در شبکه های اجتماعی دست به دست شده را باور نکرده اید؟
مطلب مرتبط: مزایا و راهکارهای مدیریت شهرت برند: نکاتی که باید بدانید
این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان مهم و جدی محسوب می شود؛ چراکه در دنیای آنلاین اخبار با سرعت بیشتر و بدون نگرانی دست به دست می شود.
اثرگذاری دنیای آنلاین بر روی مشتریان تا حدی زیاد است که نیازمند حضور مستقیم برندها در شبکه های اجتماعی یا حتی تولید محتوا در سایت شان برای کسب سئو مناسب گوگل است. این نکات به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و کارتان را خیلی ساده تر پیش ببرید.
اگر دقت کرده باشید، وقتی اسم یک برند را در گوگل سرچ می کنیم، در کنار صفحه یک باکس توضیحات نمایش داده می شود. معمولا در این بخش کاربران امکان ثبت نظر و امتیازدهی به کسب و کار را دارند. شما را نمی دانم، ولی من که خیلی وقت ها براساس نمرات همین بخش اقدام به خرید از یک برند می کنم. بنابراین کارآفرینان باید حواس شان را جمع کنند تا یک وقت شهرت شان در دنیای آنلاین به خطر نیفتد.
دسترسی وسیع به اینترنت
وقتی سه دهه قبل فناوری اینترنت به طور عمومی در دسترس قرار گرفت، خیلی از کاربران هنوز اهمیت آن را به طور کامل درک نکرده بودند. درست به همین خاطر در طول سال های متمادی میزان استفاده از اینترنت به کندی افزایش پیدا کرد. تا اینکه در طول دو دهه اخیر با ظهور شبکه های اجتماعی و انواع دستگاه های هوشمند موج استفاده از اینترنت به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرد. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر اهمیت بسیار فزاینده ای برای کارآفرینان داشته است.
وقتی مشتریان شما در دنیای آنلاین حضور پررنگی دارند، شما هم باید در کنارشان باشید. خب مشتریان در دنیای کنونی انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. به طوری که اگر نتوانید این انتظارات را برآورده سازید، خیلی راحت دور شما را خط می کشند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز دسترسی وسیع به اینترنت و سهولت اظهار نظر در شبکه های اجتماعی را یکی از نکات مهم در رابطه با مدیریت آنلاین شهرت برندها می دانیم. این امر به شما کمک می کند تا فرآیند اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب با نیم نگاهی به شبکه های اجتماعی داشته باشید.
راستش را بخواهید، هیچ وقت به اندازه زمان کنونی اظهارنظر درباره برندها ساده نبوده است. شما الان کافی است در گوگل اسم یک برند را سرچ کرده و سپس در بخش نظرات ایده خودتان درباره سیر تا پیاز آن را بیان کنید. به علاوه، در شبکه های اجتماعی نیز توئیت زدن درباره یک برند کار سختی نیست. به علاوه، شما می توانید اکانت رسمی آن برند را نیز تگ کرده و نشان دهید نظرتان دقیقا چیست.
مدیریت شهرت آنلاین برندها
مدیریت شهرت برندها در دنیای کسب و کار امر ساده ای به نظر می رسد، اما جنبه های بسیار زیاد و متنوعی دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز در این مقاله قصد بررسی هرچه دقیق تر شرایط را داریم. شما در این بخش با برخی از مهمترین گام ها در مسیر مدیریت درست و اصولی شهرت آنلاین برند آشنا خواهید شد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا دیدگاه بهتری نسبت به دنیای کسب و کار و پیوند آن با عرصه آنلاین داشته باشید. خب با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.
مطلب مرتبط: چالش های مدیریت شهرت برند
یافتن اصطلاحات پرطرفدار برای تولید محتوا
اولین نکته ای که باید بدان توجه نشان دهید، تولید محتواست. خب شما نمی توانید بدون تولید محتوا انتظار واکنش های مطلوب از سوی مخاطب را داشته و خیال کنید شهرت خوبی در بین آنها دارید. این مسئله ای است که برای بسیاری از برندها دردسرساز می شود؛ چراکه اغلب کارآفرینان هنوز هم دیدگاه سنتی نسبت به حوزه کسب و کار دارند. به طوری که صرفا تولید محصول باکیفیت را گام کافی برای موفقیت در زمینه مدیریت شهرت می دانند. این در حالی است که تولید محتوا در عصر دیجیتال امروزی بدل به نکته ای اساسی برای بهبود وضعیت شده است.
شاید فکر کنید هر نوع تولید محتوایی در دنیای کنونی به دردتان می خورد. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چراکه کارآفرینان نباید فقط محتوای پرطرفدار تولید کنند. در عوض پیوند میان ماهیت محتوا و حوزه کسب و کار نیز کلیدی خواهد بود. این امری است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان در بازار را بهبود می بخشد.
شاید فکر کنید ما در روزنامه فرصت امروز سختگیری زیادی درباره تولید محتوا داریم. خب این سختگیری بعدا حسابی به دردتان خواهد خورد. شما را نمی دانم، ولی من که ترجیح می دهم با کمی سختگیری بیشتر در نهایت موفقیت های بهتر را تجربه کنم.
وقتی شما اصطلاحات پرطرفدار در حوزه کاری تان را پیدا کردید، نوبت به فرآیند تولید محتوا می رسد. در این میان شما باید کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. این مسئله می تواند به شما نشان دهد تا چه میزان محتوای خوب بر روی ذهنیت مخاطب تاثیر دارد.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، مسئله مربوط به استفاده از فرمت های پرطرفدار است. این روزها هیچ فرمتی در دنیا به اندازه ویدئو محبوب نیست. به همین خاطر شما هم باید فعالیت تان در دنیای کسب و کار را با استفاده از این فرمت سامان دهید. وگرنه خیلی زود به مشکل می خورید.
استفاده از نظرات مشتریان
شما همیشه دسترسی خوبی به نظرات مشتریان دارید. حالا که دنیای آنلاین فاصله میان افراد را کاهش داده است، می توانید روی دریافت نظرات مشتریان به بهترین شکل ممکن حساب کنید. این امر به شما نشان می دهد تا چه اندازه فرصت برای بهبود اوضاع دارید. این مسئله ای است که نظرات و ایده های شما را با ذهنیت مخاطب هماهنگ خواهد کرد.
خیلی وقت ها کارآفرینان در عمل مطابق میل خودشان عمل می کنند. این امر در زمینه تولید محتوا، محصول و حتی تعامل با مخاطب به چشم می خورد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم چشم انداز کارآفرینان باید به کلی تغییر کند. این امر به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای متفاوت را خواهد داد.
فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید برندی که دائما نظرات مشتریانش را جویا می شود، شانس بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی آنها دارد، مگر نه؟
نظرات مشتریان شاید همیشه به درد شما نخورد. به همین خاطر باید گاهی اوقات تحلیل های منطقی را نیز وارد بحث کنید. این یعنی نظرات دریافتی از سوی مشتریان را از یک صافی عبور داده و فقط نمونه های به درد بخور را بررسی کنید. اینطوری متوجه ذهنیت کلی مشتریان و نسبت آن با حوزه کاری تان خواهید شد. ماجرا جالب شد، نه؟
اگر دوست دارید مشتریان را به سوی تجربه ای تازه از تعامل با برندتان سوق دهید، بد نیست هرچه سریع تر کارتان در رابطه با تحلیل نظرات شان تغییر دهید. این امر می تواند درک بهتری از جهان مشتریان برای شما به ارمغان بیاورد. این طوری فرآیند بی نهایت ساده تری برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهترین استراتژی ها برای افزایش شهرت برند
پروموت کردن نظرات منصفانه مخاطب
شما قرار نیست همیشه خودتان درباره کسب و کارتان نظر بدهید. گاهی اوقات بد نیست از نظرات مثبت دیگران نیز سود ببرید. به طور سنتی اغلب بازاریاب ها دوست دارند نظرات مثبت مشتریان درباره برند را پروموت کنند. خب ما در این بخش ایده کمی متفاوت تری برای تان داریم. شما به جای اینکه فقط دنبال تعریف و تمجید مشتریان از کسب و کارتان باشید، بد نیست کمی هم که شده سراغ نظران منصفانه بروید. این یعنی نظراتی که به خوبی وضعیت برند شما را تحلیل کرده و اوضاع محصولات را شرح داده، در اولویت قرار دهید. شاید این امر کمی سخت به نظر برسد، اما در یک چشم انداز وسیع به شما برای بهبود فرآیند مدیریت شهرت تان کمک خواهد کرد.
این روزها مشتریان از برندهایی که همیشه نظرات مثبت درباره خودشان را در چشم دیگران می کنند، اصلا خوش شان نمی آید. درست به همین خاطر اگر شما هم چنین روندی را در پیش بگیرید، کارتان خیلی زود به ناکجا خواهد کشید. پس بهتر است کمی واقع بینانه اوضاع را ارزیابی کنید. این امر به شما کمک می کند تا وضعیت را خیلی بهتر مدیریت کرده و نشان دهید چقدر توانایی تعامل بهینه با مخاطب تان را دارید.
اگر شما بودجه ای برای پروموت کردن نظرات منصفانه مشتریان ندارید، بد نیست از پتانسیل سایت رسمی یا حتی اکانت تان در شبکه های اجتماعی سود ببرید. اینطوری بدون یک سنت هزینه اضافی فرصت بهبود وضعیت شهرت تان را خواهید داشت.
ارزیابی مداوم ردیت (Reddit) و سایت های تخصصی
این روزها ردیت و سایت های تخصصی نقش مهمی در شکل دادن به ذهنیت کاربران نسبت به برندها دارند. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر توجه بسیاری از بازاریاب ها را به خودش جلب کرده است. به طوری که ما هم در این بخش ارزیابی اوضاع ردیت به طور اساسی را توصیه می کنیم. خب شما که نمی توانید نسبت به تغییر ذهنیت مشتریان بی تفاوت باشید. بنابراین نیاز به منبعی برای ارزیابی دقیق شرایط خواهید داشت. این درست همان بخشی است که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.
سایت های تخصصی مثل یلپ (Yelp) به مشتریان برای انتخابی بهینه کمک می کنند. این در حالی است که شما بدون استفاده از این سایت ها درگیر فرآیند بی پایان آزمون و خطا خواهید شد. درست به همین خاطر اغلب مردم نظرات مندرج در این سایت ها را معیاری کلیدی برای تصمیم گیری در رابطه با یک برند می دانند.
وظیفه شما در این بخش کاملا روشن است. شما باید قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم ریخته و کنترلش از دست تان خارج شود، سراغ حضور در ردیت یا دیگر سایت های تخصصی بروید. اصلا می توانید به نظرات مشتریان جواب داده و سوالات شان را با پاسخ های دقیق مدیریت کنید. اینطوری دیگر مشکل زیادی در رابطه میان شما و مشتریان باقی نخواهد ماند.
اگر زمانی نه چندان دور کمپین های بازاریابی نقش مهمی در اقناع مشتریان ایفا می کرد، حالا دیگر اوضاع کاملا فرق کرده است. شما لازم نیست همیشه کارتان را به طور سنتی ادامه دهید. در عوض تعامل مستقیم با مخاطب در سایت های تخصصی جایگزین شیوه های قبلی شده است.
پس همیشه حالا دست به کار شده و در ردیت یا دیگر سایت های تخصصی خوش بدرخشید. این امر می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی نیز به همراه داشته باشد. پس چرا منتظر هستید؟
سخن پایانی
شهرت کسب و کارها در دنیای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. این مسئله ای است که نشان می دهد شما تا چه میزان فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه متفاوت را دارید. خب در دنیایی که مشتریان همیشه انتظارات زیادی از برندها دارند، کار شما برای مدیریت شهرت آنلاین تان اصلا ساده نخواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی را با شما در میان بگذاریم. از اینجا به بعد همه چیز بستگی به سعی و تلاش خودتان خواهد داشت. البته بد نیست کنجکاوی درباره مدیریت شهرت برند را همچنان ادامه دهید. ما هم قول می دهیم خیلی زود دوباره با دست پر مهمان تان شویم.
مطلب مرتبط: افزایش شهرت برند با تکنیک های مطمئن
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول مدیریت شهرت آنلاین برند کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، می توانید آن را با ما در میان بگذارید.
منابع: