دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه گشایشهایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهار داشت: مذاکرهکنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله براساس یورو تنظیم شود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایلنا، اظهار داشت: به دنبال برخی تحریمهای اعمالشده از سوی آمریکا، ایران نمیتواند معامله دلاری با شرکتهای این کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است، اما گروه مذاکرهکننده در تلاش هستند پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل میشود.
اسعدیسامانی تاکید کرد: با چند بانک رایزنیهایی انجام شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانکها انجام شود. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، گفت: براساس توافقات برجام به طور قطع اوفک نمیتواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهمتر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.
اسعدیسامانی همچنین درباره شروع اسقاط هواپیماهای زمینگیر اظهار داشت: از چندی پیش نسبت به جمعآوری و اسقاط هواپیماهای زمینگیر به ایرلاینها هشدار داده شده بود که ایرلاینها هم در حال حاضر عملیات اسقاط را شروع کردهاند. وی با اشاره به تعداد هواپیماهای زمینگیر قابل اسقاط افزود: در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمینگیر وجود دارد و تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاهها وجود دارند که باید اسقاط شوند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین میکنند، گفت: از آلومینیوم لاشه هواپیماها میتوان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمینگیر اعلام آمادگی کردهاند.