کسب و کارهای مختلف در شرایط پیش رو کارهای بسیار زیادی برای ساماندهی دارند. اغلب برندها هنوز هم درگیر ویروس کرونا و تمهید شرایطی برای بازگشایی کامل کسب و کار هستند. در این میان توجه به حوزه بازاریابی چندان محل بحث مدیران ارشد برندها نیست. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به این حوزه، نهتنها برای برون رفت از بحران کرونا، بلکه تضمین آینده موفق کسب و کارها در سال های آتی است.
یکی از اقدامات مهم گوگل از نقطه نظر تاثیرگذاری در حوزه بازاریابی حذف نرمافزارهای واسطه ای از کروم است. به این ترتیب دیگر امکان ارزیابی آمارهای مربوط به میزان استفاده از کروم برای آژانس های بازاریابی فراهم نخواهد بود. اقدام تازه گوگل بسیاری از جنبه های بازاریابی دیجیتال، به ویژه شخصی سازی محتوا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری از برندها راهکار جایگزینی برای مقابله با این طرح ندارند. بدون شک در دوران اوج کرونا فرصت چندانی هم برای واکنش نسبت به این تغییر وجود نداشت با این حال اکنون باید به طور دقیق بحث موردنظر مورد بررسی قرار گیرد.
گوگل در صنعت IT سهم بسیار زیادی از توجه کاربران دارد. حوزه بازاریابی بدون توجه به خدمات گسترده گوگل به کاربران فاقد معنا و کاربرد مناسب خواهد بود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر همکاری بازاریابی و تبلیغاتی نزدیکی با گوگل داشته اند. این امر وابستگی شدید شمار بالایی از برندها به خدمات تبلیغاتی گوگل را پدید آورده است. وضعیت در حوزه بازاریابی موبایلی از این هم جالب تر است. گوگل در عرصه گوشی های هوشمند 41درصد از سهم کل استفاده از مرورگرها را در اختیار دارد. این امر به معنای استفاده 41درصد از کل کاربران گوشی های هوشمند در سراسر دنیا از مرورگر کروم است.
بدون تردید گوگل با داشتن سهم گسترده ای از بازار تبلیغات و بازاریابی نقش مهمی در آینده اغلب کسب و کارها دارد بنابراین اقدامات و تغییرات فعالیت گوگل نیز تاثیر انکارناپذیری بر روی آینده برندها خواهد داشت. نکته مهم در این میان شناخت دقیق تغییرات در زمینه فعالیت بازاریابی و تبلیغات گوگل و تلاش برای سازگاری با آنهاست. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی راهکارهای ادامه فرآیند تبلیغاتی و بازاریابی برندها پس از اقدام گوگل برای حذف کوکی ها و نرمافزارهای واسطه ای است. در ادامه بحث را در قالب چهار بخش مجزا مورد بررسی قرار می دهیم.
مطلب مرتبط: روش بازاریابی اینترنتی و اصول موفقیت در آن
1. توجه به رسانه های ترکیبی
بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به محتوای بازاریابی دیجیتال شان از تحلیل کوکی ها استفاده می کنند. این امر موجب شناخت بهتر از سلیقه مخاطب هدف برای شخصی سازی محتوا می شود. بدون تردید همه ما تجربه مشاهده محتوای بازاریابی مطابق سلیقه مان در سایت های مختلف را داشته ایم. چنین سایت هایی توانایی پیشگویی در زمینه شناخت سلیقه ما را ندارند، بلکه از نرمافزارهای واسطه ای برای تحلیل کوکی کاربران استفاده می کنند.
وقتی استفاده از کوکی ها با محدودیت بیشتری مواجه شود، امکان دسترسی به آنها و تحلیل شان از سوی نرمافزارهای متعدد موجود در بازار امکانناپذیر خواهد شد. نکته مهم در این میان ادامه ارائه اطلاعات معتبر از سوی گوگل و سایر آژانس های بازاریابی معتبر است. در واقع هدف اصلی گوگل از کاهش سطح دسترسی عمومی به کوکی کاربران حفظ امنیت و ارتقای انتقال امن داده ها در سرورهای مرکزی اش است. این امر ارتباط چندانی با کاهش سطح دسترسی برندها به اطلاعات موردنیازشان ندارد. همچنین خبری از اخذ مبالغ بالا برای ارائه اطلاعات هم نیست. نکته مهم در این میان فقط امنیت بیشتر سرورهای گوگل است.
2. ایجاد پلتفرم داده های مشتریان برای برندمان
وقتی دسترسی ما به کوکی کاربران از طریق گوگل محدود شود، باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشیم. بدون تردید امکان استفاده از خدمات گوگل و سایر آژانس های بازاریابی وجود دارد، اما برخی از برندها نسبت به میزان سازگاری چنین خدماتی با نیازهای منحصر به فردشان تردید دارند. توصیه مدنظر ما در این بخش تلاش برای راهاندازی پلتفرم داده های مشتریان برای هر برند است. این پلتفرم درست مانند نرمافزارهای واسطه اش امکان ارزیابی کوکی کاربران را فراهم می سازد. البته تفاوت های معناداری هم در این میان وجود دارد. به عنوان مثال، پلتفرم منحصر به فرد برند ما توانایی تحلیل کوکی کاربران خارج از سایت مان را نخواهد داشت، با این حال هنوز هم دسترسی به داده های مشتریان در داخل سایت بهتر از فقدان اقدام مشخص برندها خواهد بود.
بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت پلتفرم داده های مشتریان هر برند تلاش برای دستیابی به اطلاعات شان است. این امر اغلب در قالب خبرنامه و تکمیل فرم عضویت صورت می گیرد. بسیاری از برندها نسبت به درخواست از مشتریان برای عضویت در سایت شان بیتوجه هستند. مزیت اصلی این فرآیند امکان دسترسی به اطلاعات دقیق تر از مشتریان است. اغلب برندها در تعامل با مشتریان با مشکل فقدان داده های معتبر مواجه هستند. این چالش با کاهش سطح دسترسی نرمافزارهای واسطه ای به کوکی های گوگل کروم بیشتر نیز می شود بنابراین راهاندازی پلتفرم داده کاربران در آینده ای نزدیک جزو ترندهای برتر حوزه بازاریابی خواهد بود.
3. حضور در خط مقدم جایگزین ها
تبلیغات دیجیتال نقش حیاتی در ادامه کسب و کارها بازی می کند. بسیاری از برندها امکان ادامه فعالیت با کاهش هزینه های مدیریتی یا حتی حذف برخی از سطوح میانی مدیریت را دارند، اما این امر در مورد حذف حوزه تبلیغات یا بازاریابی بسیار بعید به نظر می رسد. گوگل به خوبی از نیاز حیاتی کسب و کارها به حوزه تبلیغات آگاهی دارد. همین امر آنها را به سوی سرمایه گذاری عظیم در حوزه تبلیغات ترغیب کرده است. اکنون اگر گوگل قصد حفظ مشتریان تبلیغاتی اش را دارد، باید خدمات قابل توجهی به آنها ارائه دهد. اخبار رسمی و تحلیل وضعیت فعالیت گوگل در طول سال های اخیر به خوبی بیانگر چنین جهتگیری از سوی مدیران ارشدش است.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینترنتی و تغییر اصول بازی
اگرچه گوگل ابزارهای کاربردی در زمینه کمک به بازاریاب ها و طراح های تبلیغات ارائه می کند، اما به هیچ وجه قصد جلوگیری از فعالیت شرکت های مستقل را ندارد. بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی کاربردی از سوی کارآفرینان مستقل تولید می شود. گوگل با درخواست ثبت مشخصات از کارآفرینان مستقل امکانات لازم برای طراحی نرمافزار را به آنها خواهد داد. دلیل اصلی ثبت نام کارآفرینان امکان پیگیری مشکلات امنیت سایبری از سوی گوگل است. به عبارت بهتر، گوگل قصد پرهیز حداکثری از اتفاقات مشابه برای فیسبوک را دارد.
خوشبختانه کسب و کارهای مختلف در عرصه بازاریابی و تبلیغات نیاز به سرمایه گذاری عظیم برای یافتن جایگزین کوکی ها ندارند. گوگل پیش از اجرای طرح تازه اش فکر همه جنبه های کار را کرده است. نکته مهم در این میان کسب آگاهی از ماهیت تغییرات مدنظر گوگل و تلاش برای هماهنگی با آنها در عرصه کسب و کار است.
4. تقویت همکاری ها با گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون
امروزه برندها نیازمند تولید محتوای بازاریابی هماهنگ با سلیقه مخاطب هدف هستند. یکی از نکات مهم در این میان تنوع سلیقه مشتریان در بازارهای مختلف است. جالب اینکه حتی مشتریان حاضر در یک بازار خاص نیز سلیقه کاملا یکسانی با هم ندارند. این امر ضرورت شخصیسازی محتوا در عرصه تبلیغات را پیش می آورد. بسیاری از برندها در عمل توانایی گردآوری اطلاعات موردنیاز برای شخصیسازی محتوای بازاریابی را ندارند، بنابراین باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشند. توصیه ما در این بخش تلاش برای بهبود روابط با غول های حوزه IT است.
بیتردید گوگل در ارائه خدمات گسترده حوزه تبلیغات و بازاریابی تنها نیست. سایر شرکت های بزرگ در زمینه خدمات IT و آنلاین نیز نقش مهمی در این بازار دارند. بزرگترین برندهای فعال در این عرصه شامل فیسبوک، اپل و آمازون است. گوگل و سه برند فوق نقش مهمی در ارائه خدمات تبلیغاتی دارند. دلیل این امر سهم بالای هر کدام از آنها از بازار گوشی های هوشمند یا ترافیک عظیم کاربران است. امروزه بسیاری از کاربران برای مشاهده مشخصات محصولات مختلف اقدام به بازدید از سایت آمازون می کنند. این امر مزیت قابل توجهی برای مدیران این برند پدید آورده است، با این حساب نمایش محتوای تبلیغاتی در سایت آمازون گزینه جذابی برای برندها خواهد بود. استفاده از داده های مربوط به کاربران، در کنار نمایش تبلیغات، اهمیت بالایی دارد. وقتی دسترسی ما به کوکی کاربران قطع شود، باید از داده های موجود در بانک اطلاعاتی برندهای بزرگ استفاده کنیم. وقتی از غول های دنیای آنلاین صحبت می کنیم، باید به خوبی از اهمیت آنها در حوزه بازاریابی و همچنین تاثیر بانک داده های شان بر روی فعالیت دیگر برندها آگاهی داشته باشیم.
معنای ضمنی تمام نکات مورد بحث در این مقاله افزایش ضرورت همکاری با برندهای بزرگ در عرصه IT است. اغلب برندهای موردنظر سطح وسیعی از خدمات تبلیغاتی را ارائه می کنند. رقابت آینده در عرصه بازاریابی و تبلیغات بر سر میزان توانایی هر شرکت برای جلب توجه و همکاری برندهای بزرگ خواهد بود.
5. آموزش تمام سازمان
بسیاری از بخش های مهم در شرکت ها نسبت به استراتژی تازه گوگل آگاهی دارند، با این حال هنوز هم برخی از بخش های مربوط به شرکت ها از چنین اقدامی اطلاع کافی کسب نکرده اند. اگر ما قصد ادامه روند مثبت کسب و کارمان پس از پایان بحران کرونا را داریم، باید هرچه سریع تر اطلاعات موردنیاز را در اختیار بخش بازاریابی و تبلیغات برندمان قرار دهیم. در غیر این صورت کمپین های ما در طول ماه های آتی با کاهش گسترده میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهد شد.
اطلاعرسانی دقیق به کاربران فقط در حوزه بازاریابی دارای اهمیت نیست. وقتی یک تغییر مهم در حوزه کسب و کار روی می دهد، تمام بخش های شرکت باید از آن آگاهی داشته باشند. در غیر این صورت ادامه فرآیند فعالیت از سوی تیم شرکت با مشکل مواجه خواهد شد. مهم ترین نکته در این میان اطمینان از آگاهی تمام اعضای شرکت و تیم های مربوطه نسبت به تغییرات تازه است. برگزاری دوره های آموزش فشرده اقدام مثبتی از سوی برندها خواهد بود. بدون شک فرصت کنونی ناشی از تعطیلی برخی از کسب و کارها برای ارائه دوره های آموزش فشرده آنلاین مطلوب است بنابراین به عنوان مدیر یک کسب و کار باید از فرصت پیش روی نهایت استفاده را بکنیم.
هرچه مهارت کارمندان یک شرکت نسبت به سازگاری با شرایط تازه کسب و کار بیشتر باشد، برند موردنظر فرصت بهتری برای مدیریت شرایط خواهد داشت. این امر در حوزه کسب و کار با ارائه دوره های آموزشی فراهم می شود. کارمندان بدون اقدام شرکت ها فرصت کافی برای یادگیری نکات تازه در حوزه بازاریابی را نخواهند داشت. همچنین صاحبان کسب و کارها باید پیش از همه نسبت به یادگیری نکات تازه یا دستکم آگاهی از اهمیت شان اقدام کنند. در غیر این صورت فرصتی برای آگاهیبخشی به سایر بخش های کسب و کار نیز فراهم نخواهد شد.
مطلب مرتبط: وقتی رتبه گوگل دیگر اهمیتی ندارد / بازاریابی اینترنتی و تغییر اصول بازی
بیشک بسیاری از برندها پس از قطع دسترسی به کوکی ها دچار بحران می شوند. این امر اکنون در برخی از بازارهای مهم روی داده است. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از راهکارهای جایگزین و همچنین سازگاری بهینه با شرایط مورد بحث است. در غیر این صورت وضعیت ما به شدت پیچیده و دشوار خواهد شد. توصیه های مورد بحث در این مقاله نقش مهمی در افزایش آگاهی اهالی دنیای کسب و کار از اقدام تازه گوگل دارد. البته این امر فقط در صورت کاربست عملی از سوی برندها موجب تاثیرگذاری مثبت خواهد شد بنابراین شما به عنوان مدیر یک کسب و کار یا بازاریاب باید هرچه سریع تر نسبت به کاربست نکات مورد نظر اقدام کنید.