بازاریابی به طور سنتی کاری مخصوص اعضای تیم بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها با توجه به اینکه کارمندان شان برنامه کاری بسیار شلوغی دارند، تمام فعالیت های بازاریابی را برعهده تیم های مخصوص این حوزه قرار می دهند. این امر به بازاریاب ها فرصت انجام تمام کارهای بازاریابی را می دهد، اما دردسرهایی نیز به همراه دارد. یکی از دردسرهای موردنظر کمبود وقت کافی برای فعالیت بازاریابی است. این امر در طول سال های اخیر ایده استفاده از تمام کارمندان شرکت برای بازاریابی را مطرح ساخته است.
شاید در نگاه نخست استفاده از تمام اعضای شرکت برای فرآیند بازاریابی ایده عجیبی به نظر برسد، اما واقعیت این است که بازاریابی دیگر یک کار تخصصی برای یک گروه خاص نیست. دست کم بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید از سوی تمام اعضای شرکت به خوبی دنبال شود در غیر این صورت دردسرهای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.
اگر یکی از مشتریان در شبکه های اجتماعی سوالی درباره یکی از محصولات طرح کند، آیا باید تا زمان پاسخگویی بازاریابی اصلی برند صبر کنیم؟ پاسخ این پرسش مشخص است: هر کارمندی در شرکت اطلاعات لازم برای پاسخگویی به چنین سوالاتی را دارد بنابراین نیازی به صبر کردن بیش از اندازه نخواهد بود.
مطلب مرتبط: کارمندان و چالش آینده شغلی
هدف ما در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای استفاده از تمام کارمندان شرکت در فرآیند بازاریابی است. این راهکار به شما فرصت کافی برای تعامل با مشتریان در زمانی کوتاه و جلب نظرشان به بهترین شکل ممکن را می دهد.
بارگذاری نکات اساسی در سایت رسمی برند
بدون تردید برگزاری دوره های آموزشی برای آمادهسازی کارمندان به منظور نقش آفرینی در حوزه بازاریابی بسیار سخت و زمانبر خواهد بود. یک ایده ساده در این میان تعامل با کارمندان براساس بارگذاری فایل های آموزشی در سایت رسمی برند است. این امر می تواند قوانین بازاریابی کسب و کار شما باشد. مزیت این امر نمایش تعهدات شما در زمینه بازاریابی به مشتریان و در عین حال یادگیری نکات اساسی از سوی کارمندان است.
اگر شما همین حالا اقدام به برگزاری دوره های آموزش بازاریابی برای کارمندان تان کنید، بسیاری از آنها به چنین کلاس هایی توجه نخواهند کرد. بنابراین باید راهکار ساده تری را مدنظر قرار دهید. این امر به شما برای تاثیرگذری هرچه بهتر بر روی روند بازاریابی و تعامل بهینه با مشتریان کمک خواهد کرد.
قوانین و راهنمایی های شما نباید بیش از اندازه سخت و پیچیده باشد در غیر این صورت کارمندان شانسی برای اجرای آنها نخواهند داشت. همچنین باید بدانید که هدف اصلی شما تبدیل کردن کارمندان تان به بازاریاب های حرفه ای نیست، بلکه فقط باید آنها را نسبت به اصول اساسی بازاریابی آگاه سازید.
هر کسی می تواند بازاریابی را یاد بگیرد
برخی از مدیران بازاریابی را کاری بسیار تخصصی و انحصاری می دانند. نکته جالب در این میان باور بسیاری از برندهای بزرگ نسبت به امکان یادگیری بازاریابی از سوی هر کدام از اعضای شرکت شان است. بنابراین هیچ مشکلی در این میان پیش روی شما و کسب و کارتان قرار ندارد.
اگر شما این باور که هر کسی توانایی یادگیری بازاریابی را دارد، در میان اعضای شرکت تقویت کنید، در طول مدت زمانی اندک با استقبال برخی از کارمندان تان برای نقش آفرینی در زمینه بازاریابی مواجه خواهید شد. این امر موفقیت بزرگی برای شما و کسب و کارتان خواهد بود.
شاید کارمندان شما در تلاش های اولیه شان در حوزه بازاریابی چندان موفق نباشند، اما این دلیلی برای کنار گذاشتن آنها نیست. هر کسی در طول زمان مهارت های بازاریابی را یاد می گیرد و کارمندان شما هم همینطور هستند.
مطلب مرتبط: چرا تنوع در تیم کارمندان مهم است؟
مرزبندی کارها را کنار بگذارید
برخی از مدیران مرزبندی بسیار سفت و سختی برای کارمندان شان در شرکت دارند. این امر موجب کاهش انگیزه کارمندان برای نوآوری و همچنین حضور در بخش های مختلف می شود. اگر شما اندکی مرزبندی موردنظر را کاهش دهید، شاهد افزایش انگیزه کارمندان و بهبود روند فعالیت تان خواهید بود. بدون تردید این امر نتایج بسیار بهتری در مقایسه با تجربه کمبود نیرو و زمان در زمینه بازاریابی برای شما به همراه خواهد داشت بنابراین باید همیشه از چنین الگویی استفاده نمایید.