یکی از مهارت های ویژه هر کارمند و کارآفرینی در دنیای کسب و کار مربوط به هوش عاطفی است. بدون تردید همه ما در موقعیت های مختلف کاری با گزینه و انتخاب های متفاوتی رو به رو هستیم. نکته مهم در این میان استفاده مناسب از هوش عاطفی برای اتخاذ بهترین تصمیم هاست. شاید هر کسب و کاری برای همکاری با کارمندان دارای هوش عاطفی دلایل متفاوتی داشته باشد، اما مهمترین تاثیرگذاری این مهارت در عرصه کسب و کار مربوط به توانایی هماهنگی سریع با شرکت و تاثیرگذاری بر روی دیگران است.
بدون تردید تقویت مهارت هوش عاطفی در میان کارآفرینان نوعی چالش مهم محسوب می شود. بسیاری از افراد در عمل امکان تقویت هوش عاطفی شان را ندارند. این نکته موجب از دست دادن شمار بالایی از فرصت های شغلی و امکان ارتقای جایگاه سازمانی می شود. برهمین اساس در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در زمینه تقویت هوش عاطفی در عرصه کسب و کار خواهیم پرداخت.
1. انتخاب واکنش های محاسبه شده به جای عمل ناگهانی
استرس و نگرانی در محل کار امری طبیعی است. امروزه اغلب مردم در شرایط کاری بسیار دشواری مشغول به فعالیت هستند. شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش نگرانی کارمندان و به طور کلی اعضای شرکت ها داشته است. این امر کارآفرینان را با شرایط دشواری از نظر ساماندهی شرایط مواجه کرده است. اگر شما در مقام عضوی از شرکت به دنبال ساماندهی بهینه امور هستید، باید به جای ارائه واکنش های ناگهانی به امر مختلف، در تلاش برای ارائه واکنش های حساب شده باشید.
مطلب مرتبط: هوش عاطفی برند و نقش آن در افزایش فروش
بدون تردید ارائه واکنش های حساب شده در لحظات دشوار زندگی کار سختی است. بسیاری از افراد در قالب کلیشه های رایج در مقابل اتفاقات ناگهانی واکنش نشان می دهند. شیوع ویروس کرونا یکی از بهترین مثال ها در این زمینه است. وضعیت کسب و کارهای مختلف در برابر این ویروس بسیار دشوار خواهد بود. برخی از کسب و کارها با تأملی اندک برای ارائه واکنش موفق به ارائه نمایشی عالی در زمینه مدیریت بحران کرونا شدند بنابراین مشاهده تفاوت میان برندها در این زمینه بیشتر بیانگر سطح گوناگون هوش عاطفی در میان آنهاست.
برنامه ریزی برای مقابله با بحران ها و ارائه واکنش های حساب شده همیشه ساده نیست. شما به عنوان عضوی از یک مجموعه تجاری باید سناریوهای مختلف بحران را مرور نمایید. سپس واکنش های حساب شده برای هر بحران را طراحی نمایید. فقط در این صورت امکان استفاده از هوش عاطفی در عرصه کسب و کار وجود خواهد داشت. برخی از کارآفرینان انتظار ارائه واکنش های حساب شده به طور ناخودآگاه را دارند. این امر دشواری بسیار زیادی برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
2. یافتن راهی برای انگیزش درونی
تقویت روحیه برای ادامه کار در عرصه کسب و کار ضروری است. کارآفرینان در طول دوران فعالیت شان در عرصه کسب و کار با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند. این امر در نگاه نخست باید موجب کسب تجربه و بهبود عملکرد کارآفرینان شود. نکته مهم در این میان دشواری غلبه بر برخی از بحران ها و مشکلات عرصه کسب و کار است. بسیاری از کارآفرینان پس از پشت سر گذاشتن چند بحران کاری دیگر انرژی و انگیزه ای برای ادامه کار ندارند.
هوش عاطفی یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت روحیه کاری پس از مواجهه با شرایط دشوار است. شما باید همیشه آمادگی تقویت روحیه خودتان را داشته باشید. اگر در انتظار برای تقویت روحیه تان از سوی دیگران باشید، شاید هیچ گاه اتفاق مورد نظرتان روی ندهد. تقویت هوش عاطفی از طریق یافتن راهکاری برای بهبود روحیه بهترین گزینه برای کارآفرینان تحت فشار محسوب می شود.
هوش عاطفی در کارآفرینان باید موجب تقویت توانایی و سطح واکنش شان در برابر اتفاقات مختلف شود. اگر شما در این زمینه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستید، شاید راهکار مناسب برای تقویت روحیه خود را پیدا نکرده اید. جست وجو در این عرصه نیازمند صبر و حوصله فراوانی است. در غیر این صورت شما راهکار نامناسبی برای تاثیرگذاری بر روی خود پیدا خواهید کرد.
3. استفاده از افکار خودآگاه در مسیر مثبت
تفکر مثبت و نگهداری از احساسات مطلوب در ذهن کار ساده ای نیست. ما در طول روز، به ویژه در محیط کسب و کار، به طور مداوم در معرض افکار منفی هستیم. چنین افکاری در صورت عدم مدیریت مناسب از سوی کارآفرینان به شدت مخرب خواهد بود. هر فرد در عرصه کسب و کار یا زندگی شخصی دارای خاطره های جذابی است. نقش چنین خاطره هایی در عرصه روانشناختی کمک به عبور از بحران های عاطفی است. اگر شما در عرصه کسب و کار با بحران یا احساسات ناگواری مواجه هستید، باید نسبت به بهبود وضعیت تان از طریق کاربست خاطره های خوش قبلی اقدام نمایید.
ما در طول روز دلایل کافی برای منفی بافی در مورد اتفاقات مختلف را داریم. اگر شما به تقویت روحیه تان توجه نداشته باشید، به طور مداوم با شرایط دشواری مواجه خواهید شد. بسیاری از کارآفرینان در طول زمان به دلیل عدم توجه به تقویت روحیه شان به طور ناگهانی دچار فروپاشی احساسی می شوند. این امر به معنای کاهش شدید انگیزه و توانایی آنها برای ادامه کار خواهد بود.
4. توجه به نیازهای کارمندان
توجه به نیازهای کارمندان در عرصه کسب و کار نقش مهمی در تقویت هوش عاطفی دارد. بسیاری از کارمندان در شرایط سازمانی نیازهای شان را به طور واضح بیان نمی کنند. این امر دلایل مختلفی دارد. قصد ما در این بخش بررسی دلایل این امر نیست. نکته مهم در این میان واکنش شما نسبت به عملکرد کارمندان و فهم سریع مشکلات آنهاست.
شاید فهم سریع نیازها و خواسته های کارمندان بدون بیان مستقیم آنها کار دشواری به نظر برسد. سطح رابطه عمیق شما با کارمندان در اینجا راهگشا خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان در طول سال های متمادی هرگز اقدام به تعامل نزدیک با کارمندان نمی کنند. این امر درست مانند ضرورت تعامل نزدیک با مشتریان برای فعالیت بهتر دارای اهمیت است.
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار یا کارآفرین مستقل وظیفه ارزیابی دقیق وضعیت کارمندان را دارید. امروزه در عرصه بازاریابی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان اقدام به گردآوری اطلاعات و فهم سلیقه اصلی مشتریان می شود. اگر شما نیز در عمل به چنین الگویی در زمینه مدیریت داخلی شرکت تان توجه نمایید، فرصت مناسبی برای رشد هوش احساسی تان فراهم ساخته اید.
نیازهای کارمندان فقط مربوط به خودشان نیست. وقتی آنها در عرصه کسب و کار شما فعالیت دارند، نیازهای کاری آنها در حقیقت نیاز برند شما نیز هست. بنابراین شما باید با دقت فراوانی نسبت به مدیریت امور کاری اقدام نمایید. در غیر این صورت وضعیت کاری تان به شدت دشوار خواهد بود. مهمترین نکته در این میان حفظ احترام متقابل اهمیت بالایی دارد. اینکه کارمندان دارای نیازهای مختلفی هستند، مجوزی برای رفتار نامناسب با آنها نیست. اگر شما در زمینه کسب و کار چنین رفتاری را بروز دهید، اعتبار خودتان و کسب و کارتان به شدت خدشه دار خواهد شد.
5. استفاده از انتقادها و بازخوردها
فعالیت در زمینه کسب و کار همیشه همراه با دریافت بازخورد و انتقادهای مختلف است. کمتر فردی امکان فعالیت در عرصه کسب و کار و عدم دریافت انتقاد را دارد. شاید برخی از انتقادهای واردشده به کسب و کار شما ناشی از بی انصافی باشد. نکته مهم در این میان استفاده از انتقادها و بازخوردهای مهم به منظور توسعه کسب و کار است.
وقتی از بازخوردها و انتقادهای مهم صحبت می کنیم، باید معیاری برای تشخیص آنها وجود داشته باشد. نکته مهم در این میان فقدان معیار مشخص از سوی کارآفرینان است. هوش عاطفی درست در همین نقطه به کمک کارآفرینان خواهد آمد. اغلب ما در عرصه کسب و کار دارای نقطه ضعف هایی هستیم. نکته مهم در این میان آگاهی نسبی اغلب کارآفرینان از ناتوانی هایشان در عرصه کارآفرینی است بنابراین شما باید به دنبال ایده های مناسب در راستای تقویت نقاط ضعف تان در بازخوردها و انقادات دیگران باشید. این امر مسیر بهبود عملکرد بزرگ ترین رهبران تجاری را نشان می دهد.
یادگیری نکات آموزنده از شکست های قبلی در عرصه کسب و کار تنها راهکار افزایش تجربه نیست. شما امکان ارزیابی و تحلیل نظرات دیگران در مورد کسب و کار و فعالیت خودتان را دارید. این امر چشم انداز وسیعی در اختیار شما برای ایجاد تغییرات راهبردی در فعالیت تان خواهد داد.
امروزه بسیاری از افراد در شرکت های بزرگ به همکاران یا حتی مدیران شان توصیه هایی درباره بهبود عملکردشان ارائه می کنند. اگر شما چنین توصیه هایی را دریافت نمی کنید، باید در رفتارتان با دیگران تجدیدنظر نمایید. در غیر این صورت وضعیت کاری شما هر روز دشوارتر خواهد شد. وقتی کارمندان توصیه یا حتی انتقادی به تیم مدیریتی وارد نمی کنند، این امر به معنای توانایی پایین تیم موردنظر برای همراهی و درک متقابل از کارمندان است. بدون شک در چنین شرایط خبری از تقویت هوش عاطفی نخواهد بود.
6. گوش دادن مستمر به دیگران
گوش دادن به دیگران نوعی بیان توجه به آنهاست. این امر اغلب در مورد مشتریان برندها مورد توجه قرار می گیرد. اگر شما نسبت به عملکرد برندتان انتقاد دارید، باید نظرات دیگران را نیز جویا شوید. اغلب اوقات برندها توانایی تعامل با کارمندان و اعضای شان برای یافتن ایرادات را ندارند. کارآفرینان شاید ایده های جذابی برای توسعه کسب و کار داشته باشند، اما اغلب اوقات شنوندگان خوبی نیستند. همین امر موجب ارزیابی پایین از هوش احساسی آنها می شود. شما برای مدیریت بهینه کسب و کار علاوه بر ایده های جذاب و طلایی نیازمند همفکری با دیگران نیز هستید. کارمندان شرکت اغلب اوقات ایده هایی متفاوت از تیم مدیریتی دارند. دلیل این امر چشم انداز متفاوت آنها با مدیران ارشد شرکت است.
اگر شما به صحبت های کارمندان تان توجه نداشته باشید، به مرور دیگر نظری از سوی آنها دریافت نخواهید کرد. ادامه این روند همراه با ریزش شدید کارمندان شرکت خواهد بود. امروزه برخی از شرکت ها به دلیل ناتوانی مدیران شان برای بهبود وضعیت هوش عاطفی شان به طور مداوم با ترک کارمندان برتر مواجه هستند بنابراین شما برای موفقیت در این عرصه باید بازنگری اساسی در مورد وضعیت همفکری با کارمندان داشته باشید.
گوش دادن به کارمندان همیشه کار سختی نیست. امروزه امکان دریافت نظرات کارمندان به صورت هوشمند در قالب اپ های پیام رسان و سپس ارائه نظر شخصی به آنها به صورت رو در رو یا همان اپ های پیام رسان وجود دارد. شما باید در حالت کلی سطح توجه تان به مشتریان را نشان دهید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد.
مطلب مرتبط: راز محبوبیت و هوش عاطفی در یک کلمه خلاصه می شود
7. شناخت بهتر از خود
شناخت بهتر کارآفرینان از خودشان نقش مهمی در زمینه موفقیت کاری دارد. این امر اغلب مورد غفلت برندها قرار می گیرد. اگر شما در زمینه کسب و کار دارای شناخت درستی از خود نیستید، در زمینه تصمیم گیری و حتی تعامل با دیگران دچار مشکل خواهید شد. هرچه شناخت شما از خودتان بیشتر باشد، توانایی تقویت هوش عاطفی تان نیز بیشتر خواهد شد. امروزه بدون شناخت درست از خود امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی دیگران وجود ندارد بنابراین اگر شما شناخت درستی از خودتان ندارید، وضعیت بهبود هوش عاطفی تان دشوار خواهد شد.
وقتی از شناخت از خود صحبت می کنیم، بسیاری از افراد آن را مفهوم فاقد معنا ارزیابی می کنند. منظور اصلی در زمینه شناخت از خود آگاهی از عادت ها، شیوه های کاری بهتر و همچنین نحوه شناخت سریعتر دیگران از سوی خود است. افراد در زمینه فعالیت کاری تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند بنابراین شاید راهکارهای مورد تاکید کارآفرینان برای برخی از آنها مناسب نباشد. شما به عنوان کارآفرین باید به دنبال استفاده از شخصی سازی تکنیک های کاری برای خودتان باشید. این امر امکان فعالیت کاری بهتر را فراهم خواهد کرد. نکته مهم در این میان ضرورت شناخت درست از خود برای فعالیت بهتر در این زمینه است.
امروزه هوش عاطفی مورد تاکید بسیار زیادی از سوی کارآفرینان و رهبران تجاری موفق قرار می گیرد. نکته مهم در این میان عدم شناخت دقیق این مفهوم و شیوه های تقویت آن از سوی شمار بالایی از اهالی کسب و کار است. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از نکات مهم برای تقویت روحیه کاری و بهبود وضعیت فعالیت از سوی کارآفرینان بود. با توجه به توصیه های مندرج در این مقاله امکان ارتقا و تقویت هوش احساسی از سوی کارآفرینان با سهولت بیشتری فراهم خواهد شد.