شروع یک کسب و کار تازه و بازاریابی برای توسعه اش دو امر متفاوت است. بسیاری از کارآفرینان ایده های جذابی برای شروع یک کسب و کار تازه دارند. با این حال پس از توسعه کسب و کار دیگر ایده ای برای ارتقای آن ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه می آورد. درست به همین خاطر بسیاری از برندهای نوپا به طور مداوم دچار شکست می شوند. هدف اصلی در این مقاله معرفی شیوه ای تازه برای توسعه کسب و کار با ترکیب الگوی بازاریابی پارتیزانی (Guerrilla Marketing) و استفاده از شبکه های اجتماعی است. در ادامه برخی از نکات اساسی در این راستا را مورد توجه قرار خواهیم داد.
بازاریابی پارتیزانی به چه معناست؟
بدون تردید استفاده از عبارت پارتیزانی در حوزه بازاریابی عجیب به نظر می رسد. بسیاری از کارآفرینان در مواجهه با این مفهوم تردیدهای بسیار زیادی را نشان می دهند. هدف از استفاده چنین مفهومی در حوزه بازاریابی اشاره به ماهیت غیرمنظم الگوی بازاریابی پارتیزانی است. گروه های پارتیزانی به نبرد غیرمنظم در عرصه جنگ شهرت دارند. کسب و کارها با استفاده از الگوی بازاریابی پارتیزانی در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف و فعالیت تبلیغاتی به طور غیرمنظم و با استفاده از المان های سورپرایز خواهند داشت. درست به همین خاطر تاثیرگذاری الگوی بازاریابی پارتیزانی بسیار بیشتر از هر الگوی دیگری است.
مطلب مرتبط: بازاریابی پارتیزانی یا چریکی
استفاده از شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی داشته است. بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم از این ابزار استفاده می کنند. مهمترین مسئله در این میان افزایش رقابت در میان برندهای مختلف است. با این حساب نیاز برای استفاده از الگوهای متنوع در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. یکی از الگوهای مناسب در این میان ایجاد ترکیب میان بازاریاب پارتیزانی در شبکه های اجتماعی است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. مهمترین مزیت در این میان امکان غافلگیری مشتریان و بهره گیری از هیجان ناشی از آن است.
تکنیک های استفاده از بازاریابی پارتیزانی در شبکه های اجتماعی
1-اعطای هدیه های جذاب به کاربران
امروزه ابزارهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. کسب و کارها دیگر نیازی برای تولید محتوا و جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ارگانیک ندارند. اگر رویداد مهمی برای کسب و کارمان پیش روی است، امکان همکاری تبلیغاتی با برندهای مختلف همیشه پیش روی مان خواهد بود. شاید این امر اندکی عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات همکاری تبلیغاتی و صرف اندکی هزینه در حوزه بازاریابی ایده چندان نامناسبی نخواهد بود.
اعطای هدیه به کاربران در شبکه های اجتماعی ایده تازهای نیست. اغلب برندها با برگزاری بازی های هیجان انگیز اقدام به اعطای هدیه به مشتریان می کنند. این امر موجب ایجاد هیجان بالا در میان کاربران می شود. همچنین امکان دعوت از کاربران برای مراجعه به سایت برند یا ثبت نام در خبرنامه به منظور دریافت هدیه ها وجود دارد.
انتخاب هدیه مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در زمینه انتخاب هدیه همیشه دچار اشتباه می شوند. هدیه مناسب برای جلب نظر مخاطب هدف باید ارتباط مفهومی با برندمان داشته باشد. همچنین تلاش برای توجه به سلیقه مخاطب هدف نیز ضروری خواهد بود. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسب به همراه نخواهد داشت.
سرمایه گذاری بر روی مشتریان
دعوت از مشتریان برای معرفی کسب و کارمان به دوستان شان ایده بسیار جذابی محسوب می شود. امروزه کمتر مشتری انتظار مواجهه با درخواست برندها برای همکاری در راستای تاثیرگذاری بر روی دیگر مشتریان بالقوه را دارد بنابراین امکان غافلگیری مشتریان با این شیوه بسیار بالاست. مهمترین نکته در این میان تلاش برای ارائه پیشنهاد به مشتریان درست است. بهترین گزینه شروع با مشتریان وفادار برند خواهد بود. این دسته از مشتریان اغلب اوقات تمایل بسیار بالایی برای همکاری با کسب و کار نشان می دهند بنابراین احتمال مواجهه با پاسخ منفی از سوی چنین مشتریانی بسیار کم خواهد بود.
اشتباه برخی از برندها شروع ماجرا با سرمایه گذاری بر روی مشتریان تازه کسب و کار است. بدون تردید مواجهه با پاسخ منفی در پی درخواست برای همکاری مشتریان تازه در فرآیند بازاریابی امر عجیبی نخواهد بود. انتخاب استراتژیک در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد.
استفاده خلاقانه از فرمت ویدئو و تصویر
بازاریابی با استفاده از المان های بصری شاید ایده نوآورانه ای نباشد، اما امکان ترکیب خلاقیت با چنین الگوی رایجی از بازاریابی همیشه فراهم است. کاربران در شبکه های اجتماعی همیشه تمایل بالایی برای مشاهده ویدئوهای بازاریابی جذاب و خلاقانه نشان می دهند. مهمترین مسئله در این میان برای کسب و کارها تلاش برای فراتر رفتن از کلیشه های عرصه بازاریابی است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد بنابراین اگر کسب و کار شما توانایی فراتر رفتن از شرایط کنونی را نداشته باشد، مشکلات بسیار زیادی پیش رویش قرار خواهد گرفت.
اغلب کسب و کارها برای تولید محتوای جذاب در عرصه بازاریابی اقدام به الگوبرداری از رقبای بزرگ شان می کنند. این امر مزیت های بسیار زیادی به همراه دارد. برندهای بزرگ اغلب تکنیک های مطمئنی برای تولید محتوا دارند. الگوبرداری از برندهای بزرگ به معنای کاهش زمان موردنیاز برای طراحی ایده و استفاده از یک میانبر مطمئن خواهد بود.
مطلب مرتبط : بازاریابی پارتیزانی و چریكی برای بنگاه های كوچك
بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط بسیار دشواری را تجربه می کنند. ترکیب الگوی بازاریابی پارتیزانی و استفاده از شبکه های اجتماعی شاید در نگاه نخست بسیار پیچیده باشد، اما به راحتی امکان اجرا را دارد بنابراین باید همیشه از سوی کسب و کارها مدنظر قرار گیرد.