فعالیت در حوزه خرده فروشی آنلاین به دلیل نیاز به سرمایه اولیه پایین و همچنین امکان توسعه سریع کسب و کار مدنظر بسیاری از کارآفرینان قرار دارد. بدون تردید تعامل با مشتریان در کسب و کارهای آنلاین سختی های بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در حوزه آنلاین هزینه های بسیار زیادی را صرف می کنند. این امر وقتی شامل تعامل و جلب نظر مخاطب نسل جوان می شود، حساسیت های بسیار بیشتری پیدا می کند. نسل جوان یا Z همیشه به دلیل دشواری تعامل و همچنین سلیقه منحصر به فرد برای بازاریاب ها چالش آفرین بوده اند. این امر در کنار انتظارات متفاوت این نسل از برندها و خرده فروشی های آنلاین محل بحث های طولانی است.
شاید تا یک دهه پیش کسب و کارها به راحتی امکان صرف نظر از مشتریان نسل Z را داشتند. دلیل این امر عدم ورود این دسته از مشتریان به حوزه کسب و کار و استقلال مالی شان از خانواده ها بود. اکنون وضعیت به طور قابل ملاحظه ای متفاوت شده است. کسب و کارها باید تمرکز قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف جوان داشته باشند. در غیر این صورت بخش قابل ملاحظه ای از منبع درآمدشان از دست خواهد رفت.
آگاهی از انتظارات نسل جوان از کسب و کارهای مختلف موضوع بسیار مهمی است. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی انتظارات مشتریان نسل جوان از خرده فروشی های آنلاین است. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای هر کسب و کاری است. همچنین توانایی برندها برای جلب نظر مخاطب هدف را نیز محل پرسش قرار می دهد. در ادامه به بررسی برخی از انتظارات اصلی مشتریان از خرده فروشی های آنلاین خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: انتظارات نسل جوان از برندها
رضایت در لحظه
خرید آنلاین در طول دو دهه اخیر بدل به رفتاری رایج در میان مردم شده است. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا انتخاب گزینه خرید آنلاین محبوبیت بیشتری نیز به دست آورده است. شاید اکنون کسب و کارهای آنلاین بهترین روزهای شان را سپری می کنند. نکته مهم در این رابطه انتظارات فزاینده نسل جوان از خرده فروشی های آنلاین است. رضایت در لحظه به یکی از ویژگی های منحصر به فرد مشتریان نسل Z اشاره دارد. این مشتریان صبر و شکیبایی زیادی برای تعامل با مخاطب هدف ندارند بنابراین باید به سرعت نسبت به جلب رضایت و پرداختن به خواسته های آنها توجه نشان داد.
اغلب خرده فروشی های آنلاین در طول مدت زمان چند روز سفارشات مشتریان را تحویل می دهند. این امر برای مشتریان نسل جوان به معنای ناتوانی خرده فروشی ها برای جلب اعتمادشان است. هر برند باید دارای توانایی منحصر به فرد برای تعامل با مشتریان باشد. در غیر این صورت وضعیتش به شدت در معرض خطر خواهد بود. انتظار اصلی مشتریان نسل جوان تحویل کمتر از نیم روزی سفارشات آنلاین شان است. در غیر این صورت دیگر خرید از برند موردنظر انجام نخواهند داد. اگر کسب و کارها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهند، به زودی ریزش شدید مشتریان را تجربه خواهند کرد.
تجربه خرید اقتصادی و سبز
خرید سبز در طول سال های اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده است. این مفهوم به معنای تمایل مشتریان برای خرید از برندهای دارای تعهدات گسترده زیست محیطی است. نسل جوان نیز در این راستا پیشقدم است. اغلب برندهای سبز در فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان قرار دارند. این امر در طول سال های اخیر بر میزان محبوبیت فعالیت سبز در عرصه خرده فروشی افزوده است. دغدغه اصلی برای مشتریان نسل جوان در ارتباط با خرده فروشی های آنلاین مربوط به نحوه بسته بندی محصولات است بنابراین اگر یک برند در این میان از شیوه های بسته بندی مناسب استفاده نماید، شانس بسیار بالایی برای جلب تعامل مشتریان نسل جوان خواهد داشت.
خرید اقتصادی و ارزان برای هر مشتری دارای اهمیت است. بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف جوان نیاز به کاهش هزینه محصولات دارند. بدون تردید گاهی اوقات امکان ارائه تخفیف گزاف وجود ندارد بنابراین باید محصولات ارزان را نیز در فهرست خرده فروشیمان جای دهیم. در غیر این صورت به زودی مشتریان جوان مان را از دست خواهیم داد.
ایجاد تعادل میان تجربه آنلاین و واقعی از برند
بسیاری از خرده فروشی های آنلاین هیچ گاه به دنبال تعامل حضوری و واقعی با مشتریان نیستند. این امر برای مشتریان نسل جوان دغدغه بسیار مهمی محسوب می شود. اگر خرده فروشی های آنلاین در تلاش برای تعامل بهتر با مشتریان این نسل هستند، باید دست کم هر چند ماه یک بار شیوه تعامل آنلاین را تغییر دهند. این امر نقش مهمی در ارزیابی درست مشتریان از برند خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی برای نسل جوان
شخصی سازی تجربه مشتریان از برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تعامل با مخاطب هدف جوان اقدام به شخصی سازی محتوا براساس تجربه شان می کنند. این امر اغلب اوقات همراه با شکست برای کسب و کارهاست. بسیاری از خرده فروشی ها برای تعامل با مخاطب هدف نسل جوان در عمل نیاز به مطالعه اختصاصی سلیقه آنها دارند. در غیر این صورت فرآیند تعامل با آنها ناکام خواهد ماند.