بازاریابی دیجیتال یکی از حوزه های پر از رقابت در دنیای کسب و کار محسوب می-شود. ترندها در این حوزه به سرعت تغییر می کنند. به همین خاطر بازاریاب ها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به سازگاری با ترندهای جدید اقدام کنند. در غیر این صورت حجم انتظارات آنها را از دور رقابت خارج خواهد کرد. بی تردید فعالیت در چنین فضای پر از رقابت و استرس برای هر فردی دشوار خواهد بود. به همین خاطر من در این مقاله به بررسی برخی از مهارت های ضروری برای موفقیت به عنوان بازاریاب دیجیتال خواهم پرداخت. پیش از بررسی این نکات باید تعریف دقیقی از بازاریابی دیجیتال داشته باشیم.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
اصطلاح بازاریابی دیجیتال به الگوی خاصی از بازاریابی در پی رشد فناوری های نوین اشاره دارد. بر این اساس بازاریاب ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال اقدام به فروش هر نوع محصولی می کنند. نکته مهم در این زمینه توجه به دستگاه های هوشمند است. رایانه های شخصی، گوشی های هوشمند و اخیرا تلویزیون های هوشمند گزینه ای اصلی برای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. استراتژی درست در حوزه بازاریابی دیجیتال به برندها در زمینه جلب نظر مشتریان تازه و حفظ خریدارهای فعلی شان کمک می-کند. برخلاف تصور رایج، وظیفه اصلی حوزه بازاریابی امری فراتر از صرف فروش بیشتر محصولات است. در اینجا هدف ما برقراری رابطه ای نزدیک و عمیق با مشتریان خواهد بود.
با توجه به توضیح مختصر در مورد بازاریابی دیجیتال اکنون نوبت به بررسی پنج تکنیک و مهارت کاربردی برای موفقیت در این عرصه می رسد.
1. اهمیت مدیریت سئو
بهینه سازی موتورهای جست وجو یا به اختصار «سئو» یکی از مهارت های اساسی در زمینه بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. افزایش مهارت در این حوزه موجب توانایی بیشتر برندمان برای جلب نظر مشتریان می شود. فرآیند مدیریت سئو در تلاش برای استفاده از تکنیک های کاربردی به منظور نمایش محتوای آنلاین برندها در رتبه های بهتر موتورهای جست وجو است. مهم ترین موتور جست وجو در دنیای کنونی گوگل است. به همین خاطر اغلب برنامه های مدیریت سئو با تمرکز بر این پلتفرم ساماندهی می شود.
مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال با توصیه های کاربردی
مفهوم مدیریت سئو فرآیند های پرشماری را دربر می گیرد. از توانایی نگارش متن جذاب گرفته تا استفاده از کلیدواژه های مناسب، شخصی سازی محتوا و آشنایی با ترندهای محلی، همگی در دامنه مدیریت سئو قرار دارد. بدون تردید شروع فرآیند یادگیری مدیریت سئو همراه با دشواری های خاصی خواهد بود. به هر حال هیچ کس یک شبه این مهارت را یاد نمی گیرد. به همین خاطر باید صبر و حوصله زیادی از خود نشان دهیم.
بی تردید امکان توضیح بیشتر در مورد مدیریت سئو در این مقاله کوتاه وجود ندارد. خبر خوش برای علاقه مندان به این حوزه وجود شمار بالایی از مقالات مفید در فضای آنلاین است. همچنین شرکت در کلاس های آموزشی مدیریت سئو نیز گزینه منطقی خواهد بود.
2. مفهومی به نام مدیریت شبکه های اجتماعی
آیا شما نیز گشت و گذار در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر را دوست دارید؟ آیا تا به حال نسبت به نحوه نمایش تبلیغات هماهنگ با سلیقه تان در این پلتفرم ها فکر کرده-اید؟ به طور معمول تبلیغات نمایشی در شبکه های اجتماعی هماهنگی بالایی با سلیقه ما دارد. مشاهده این نوع محتوای تبلیغاتی به هیچ وجه تصادفی نیست این امر ناشی از موفقیت برندها در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی است. امروزه با پیشرفت فناوری امکان تحلیل عملکرد کاربران در شبکه های اجتماعی در مقیاسی وسیع وجود دارد. به علاوه، پلتفرم های اجتماعی نیز اطلاعات عمومی (بدون نقض حریم خصوصی کاربران) را در اختیار برندها قرار می دهند. نتیجه این امر افزایش توانایی برندها در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی هماهنگ با سلیقه مشتریان است.
مهارت مورد بحث در اینجا، علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق، نیازمند خلاقیت نیز هست. استفاده از اطلاعات پیرامون کاربران یک نکته کاملا جدا از خلاقیت بازاریابی است. متاسفانه بسیاری از برندها صرفا بر روی استفاده از اطلاعات دقیق تمرکز دارند. به این ترتیب تبلیغات آنها بیشتر شبیه مقالات آموزشی است. ترکیب مناسب میان اطلاعات کاربردی و عنصر خلاقیت موجب ایجاد هیجان برای مخاطب خواهد شد. به این ترتیب مخاطب هدف تمایل بیشتری به همکاری با برند ما و در نهایت خرید از آن نشان خواهد داد.
خوشبختانه یادگیری مهارت مدیریت شبکه های اجتماعی از طریق شرکت در کلاس-های آنلاین امکان پذیر است. مزیت اصلی چنین کلاس هایی تنوع وسیع ساعت های برگزاری شان است. به این ترتیب دیگر نیازی به برهم زدن ساعت کار برای شرکت در کلاس ها نخواهد بود. بهترین پلتفرم های آموزشی در این زمینه Udemy و HubSpot هستند. شرکت در کلاس های مجازی این دو موسسه مهارت های ما به عنوان بازاریاب دیجیتال را به شدت افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: راهکارهای زیرکانه بازاریابی دیجیتالی
3. ضرورت تحلیل دقیق داده ها
هنگامی که نوبت به ارزیابی وضعیت کمپین های دیجیتال می رسد، هیچ امری به اندازه گردآوری داده ها و از همه مهم تر تحلیل آنها ضروری نیست. هیچ بازاریابی بدون ارزیابی وضعیت قبلی کمپین های شرکت توانایی بهبود سطح کیفیت کمپین های بعدی را نخواهد داشت. به همین خاطر بسیاری از برندها در عمل به سوی استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده می روند. این امر به معنای پرداخت هزینه های گزاف به آژانس های بازاریابی برای دریافت اطلاعات مربوط به کمپین های مان است. اگر ما توانایی تحلیل درون شرکتی کمپین ها را داشته باشیم، دیگر نیازی به پرداخت هزینه-های گزاف نخواهد بود. بی تردید این فرآیند در نگاه نخست بسیار دشوار به نظر می-رسد، با این حال اگر تمرکز کافی بر روی آن صورت گیرد، امکان یادگیری آن وجود خواهد داشت. نکته مهم در اینجا استفاده از تجربیات دیگران است. این امر ما را در مقایسه با دیگر رقبا به شدت جلو خواهد انداخت. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در تلاش برای تجربه همه امور هستند. این امر زمان و انرژی زیادی از آنها خواهد گرفت. به علاوه، هزینه های چنین شیوه ای نیز همیشه سرسام آور خواهد بود.
یکی از ابزارهای بسیار مفید برای ارزیابی داده های مربوط به کمپین های بازاریابی دیجیتال بخش تحلیل و ارزیابی گوگل است. در این بخش بسیاری از مطالب آنلاین به صورت خودکار مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مورد بررسی دقیق تر وضعیت محتوای-مان نیز باید از ابزارهای دارای هوش مصنوعی استفاده کنیم. به این ترتیب تمام امور به صورت خودکار انجام می پذیرد.
4. مهارت نگارش محتوای دیجیتال
نویسندگان محتوای دیجیتال وظیفه نظارت بر تمام محتوای یک برند در فضای آنلاین را دارند. به این ترتیب احتمال انتظار محتوای نادرست و همراه با اشتباه به حداقل خواهد رسید. برندهای بزرگ به طور معمول شمار بسیار بالایی نویسنده محتوای دیجیتال دارند. این امر به آنها در زمینه تولید جذاب ترین محتوای ممکن کمک زیادی می کند. بدون تردید همه برندها توانایی استفاده از چنین افرادی را ندارند. در صورت داشتن بودجه محدود ما باید راهکار جایگزینی برای این امر پیدا کنیم. از نظر من همکاری با افراد حرفه ای به عنوان یک برند کوچک منتفی است، بنابراین باید اقدام به یادگیری این مهارت به صورت شخصی کنیم. موفقیت در زمینه نگارش محتوای دیجیتال نیازمند ترکیب مدیریت بهینه سئو و فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی است، بنابراین بدون یادگیری دو مهارت مذکور امکان نگارش محتوای دیجیتال مناسب نخواهد بود.
در اینجا نیز امکان شرکت در کلاس های آنلاین نگارش محتوای دیجیتال وجود دارد. اگر به حوزه محتوای بصری علاقه مند هستید، باید نسبت به یادگیری کار با نرم افزارهای گرافیکی نظیر فوتوشاپ نیز اقدام کنید.
5. طراحی گرافیکی و ویرایش ویدئو
بدون تردید همه ما تجربه مشاهده تصاویر و ویدئوهای بازاریابی جذاب را داریم. برخی از این محتواها در عمل مخاطب را میخکوب می کند. دلیل این امر تاثیرگذاری به مراتب بیشتر محتوای بصری در مقایسه با محتوای متنی است. امروزه 80درصد از حجم ترافیک اینترنتی مربوط به مشاهده ویدئوهای آنلاین است. این امر به خوبی بیانگر علاقه مخاطب مدرن به فرمت ویدئو است. وظیفه ما به عنوان بازاریاب دیجیتال احترام به خواست و نظر مخاطب خواهد بود، بنابراین باید نسبت به یادگیری شیوه های تولید محتوای بصری و ویرایش آنها اقدام کنیم.
مطلب مرتبط: بازریابی خلاق؛ایده های بازاریابی مدرن و موفق
تا همین چند سال پیش کار با فوتوشاپ یکی از مهارت های دشوار محسوب می شد. با این حال امروزه کلاس های یادگیری کار با این نرم افزار کار را بسیار ساده کرده است. علاوه بر این مورد ما باید نسبت به یادگیری نکاتی مانند ویرایش ویدئو نیز توجه داشته باشیم. به طور معمول ضبط ویدئوهای تبلیغاتی در دامنه توانایی ای یک بازاریابی، به تنهایی، نیست، بنابراین تمرکز بر روی ویرایش ویدئو به نظر کافی خواهد بود.
بی تردید افزایش مهارت در زمینه بازاریابی دیجیتال امر ساده ای نیست، با این حال تمرین و تلاش برای یادگیری موجب پیشرفت ما خواهد شد. توصیه نهایی من در این بخش ادامه فرآیند یادگیری و عدم ناامیدی است. هرچه پایداری ما در این مسیر بیشتر باشد، کسب نتیجه دلخواه در مدت زمان کمتری صورت خواهد گرفت.