فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای به صورت آنلاین داشته است. این امر برخی از نیازهای اساسی کاربران در حوزه های خاص را نیز پوشش داده است. شاید عجیب باشد، اما فناوری مورد بحث شیوه فعالیت در عرصه بازاریابی دیجیتال را نیز دستخوش تغییر کرده است. اغلب برندها در طول سال های متمادی به صورت توده ای به انتشار محتوای بازاریابی مشغل بودند، اما با توسعه فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی امکانات بسیار بیشتری برای شخصیسازی محتواها فراهم شده است. به این ترتیب کاربران در مکان های مختلف انواع مشخصی از محتواهای بازاریابی و تبلیغاتی را مشاهده خواهند کرد. در ادامه ما به بررسی سه تاثیر اساسی و مهم فناوری مورد بحث در حوزه بازاریابی خواهیم پرداخت.
1. ارتقای رفتار هدفگذاری برندها
مشتریان تمایل بسیار بالایی برای مشاهده محتوای بازاریابی شخصیسازیشده دارند. این امر در طول سال های اخیر موجب جستوجوی برندها برای انواع تازه ای از شیوه بازاریابی شده است. فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی در کنار ارزیابی سلیقه مشتریان در بازارهای مختلف فرصت طلایی برندها برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان است. اغلب ما تجربه مشاهده محتوای بازاریابی بیربط با نیازهای مان را داریم. این امر دشواری های بسیار زیادی پیش روی برندها قرار داده است. اگر ما توانایی بهتری برای تولید محتوا براساس نیاز مشتریان داشته باشیم، علاوه بر فروش بیشتر، سطح رابطه مان با مخاطب نیز افزایش خواهد یافت.
براساس گزارش موسسه HubSpot در سال 2018 نزدیک به 91درصد از کمپین های موفق بازاریابی از فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی استفاده کرده اند. دلیل این امر امکان تعیین وضعیت مشتریان و محل حضورشان است. چالش اصلی در این میان احترام به حریم خصوصی کاربران است. اگر شما نیز در این زمینه تردیدهایی دارید، گوگل خیال همه شما را راحت کرده است. بر این اساس هیچگونه نقض حریم خصوصی در پی استفاده از اطلاعات گوگل یا همکاری تبلیغاتی با این برند روی نمی دهد دلیل این امر کسب رضایت گوگل از تمام کاربران به هنگام ارائه خدمات است.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی دیجیتال با فناوری های نوین
2. ارتقای بازاریابی مکانمحور
برخی از برندها و محصولات در موقعیت های مکانی مشخص توانایی تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب هدف دارند. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه فروش تجهیزات شنا فعالیت دارید، نمایش پیام های تبلیغاتی برای مشتریان در کنار ساحل یا به طور کلی مناطق کنار دریا ایده بهتری خواهد بود. این امر علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی امکان افزایش تاثیرگذاری را نیز فراهم می کند. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی به دنبال چنین راهکاری هستند. حوزه بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی چنین امری را امکانپذیر کرده است.
3. توسعه بازاریابی موبایلی
امروزه شمار بالایی از کاربران از گوشی های هوشمند برای مشاهده محتوای بازاریابی استفاده می کنند. اگر ما از وضعیت مخاطب هدف آگاهی داشته باشیم، امکان تمرکز بر روی یکی از الگوهای بازاریابی فراهم خواهد شد. شاید راهکار بهتر در این میان استفاده از هر دو الگوی بازاریابی موبایلی و ساده در کنار هم باشد، با این حال چنین شیوه ای هزینه های بسیار بالایی به همراه دارد بنابراین ما باید شیوه های دیگر و بهتری را مدنظر قرار دهیم. آگاهی از وضعیت جغرافیایی کاربران امکان تشخیص استفاده شان از گوشی همراه یا سایر دستگاه های هوشمند را فراهم می سازد. به این ترتیب ما امکان بازاریابی بهینه برای آنها را خواهیم داشت.