سبک زندگی کارآفرینی برای بسیاری از جوان ها هیجان زیادی به همراه دارد. امروزه اغلب مردم در پی ترک شغل شان در شرکت ها و فعالیت به عنوان کارآفرین مستقل هستند. جالب اینکه برای بسیاری از مردم این امر در سطح یک رویا باقی می ماند. بی تردید فعالیت به عنوان کارآفرین مستقل مزیت های زیادی دارد. دیگر خبری از قوانین سازمانی و تحمیل آنها بر ما نیست، با این حال باید روی دیگر سکه را نیز مدنظر قرار داد. به عنوان کارآفرین و صاحب یک برند کوچک دامنه وظایف ما بسیار گسترده خواهد بود. همیشه کارآفرینان در ابتدای مسیر خود با چالش ها و دشواری های زیادی مواجه می شوند. عدم آمادگی برای مواجهه با این چالش ها همیشه موجب دردسر و در بسیاری از موارد شکست افراد در همان ابتدا می شود.
هدف اصلی من در این مقاله بررسی چالش های پیش روی افراد هنگام ورود به عرصه کارآفرینی است. به این ترتیب امکان آمادگی بیشتر برای مواجهه با چالش ها فراهم خواهد شد.
1. کسب درآمد، وظیفه اصلی صاحب برند
اجازه دهید با واضح ترین مورد کارمان را شروع کنیم. وقتی ما در استخدام فرد یا شرکتی قرار نداریم، کسب درآمد وظیفه اصلی مان خواهد بود. دیگر خبری از حقوق ثابت انتهای ماه نیست. در این میان باید علاوه بر درآمد شخصی به فکر هزینه های برندمان نیز باشیم. این امر در عمل نیازمند تلاش و کوشش فراوان از سوی کارآفرینان است. به عبارت بهتر، ما در سبک زندگی کارآفرینی باید کاملا روی پای خودمان بایستیم.
شاید ما در زمینه تولید محصول مورد علاقه مشتریان و در عین حال کاربردی با مشکلات زیادی مواجه شویم. بی تردید این امر وضعیت برند ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نکته مهم در این میان پذیرش مسئولیت مان به عنوان کارآفرین در راستای خلق ایده های جذاب برای تولید محصولات است.
مطلب مرتبط: بهترین سن برای شروع کارآفرینی چه زمانی است
یکی از اشتباهات رایج افراد در شروع فعالیت کارآفرینی خراب کردن تمام پل های قبلی است. بدون تردید شروع هر کسب و کاری نیازمند چند ماه تحمل درآمد اندک است. در چنین شرایطی داشتن یک شغل جانبی کمک زیادی به ما خواهد کرد. جست وجو برای شغلی مناسب همراه با ساعت کاری مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. در زمینه هدف گذاری نیز ما باید بر روی اهداف قابل تحقق و مطابق با واقعیت های موجود تمرکز کنیم.
2. مدیریت روابط به عنوان بخش اساسی کار
وقتی ما شرکت مان را تاسیس می کنیم، دامنه ارتباطات مان گسترش خواهد یافت. شاید تا پیش از این حوزه اصلی ارتباط ما با همکاران و در نهایت برخی از مشتریان بود، با این حال اکنون ماجرا به طور کلی فرق می کند. هرگونه ارتباطی میان برندمان و سایر افراد و موسسه ها در حیطه وظایف ما خواهد بود. چالش اصلی در زمینه مدیریت روابط شرکت به عنوان یک کارآفرین ریشه در عادت های ما دارد. فعالیت به عنوان کارمند یک شرکت ذهنیت پذیرندگی و انفعال را تقویت می کند. به طور معمول کارمندان یک شرکت برنامه کاری آماده ای دریافت می کنند. مشکل اساسی به هنگام تلاش کارمندان برای تقویت تامل انتقادی به هنگام شروع فعالیت به عنوان کارآفرینی رخ می دهد. کارآفرین ها نیازمند توانایی بالا در زمینه طراحی برنامه های کاری هستند. این امر به طور معمول در زندگی کارمندی کمتر فرصت بروز دارد. به همین خاطر تغییر سریع از جایگاه کارمندی به کارآفرینی چنین مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت. پیشنهاد من در اینجا ادامه به فعالیت در یک شرکت به عنوان کارمند پاره وقت است. به این ترتیب فرصت کافی برای عادت به مهارت طراحی برنامه کاری خواهیم داشت.
نکته مهم در زمینه مدیریت روابط کاری نوع نگاه ما به آنهاست. به عنوان یک کارمند مدیریت ارتباطات شرکت در مقیاس کلان برای ما اهمیت چندانی ندارد، با این حال در جایگاه مدیریتی این امر بدل به المانی حیاتی خواهد شد. چالش اصلی پس از طراحی برنامه مناسب برای مدیریت روابط برندمان در دنیای واقعی روی می دهد. مرحله بعد مدیریت روابط برندمان در دنیای آنلاین است. امروزه هیچ کسب و کاری بدون حضور فعال در دنیای آنلاین امکان دستیابی به موفقیت ندارد. به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ در پلتفرم های اجتماعی مشهور مشغول به فعالیت هستند. بی تردید برنامه ریزی برای مدیریت روابط برندمان در فضای آنلاین به مراتب دشوارتر از دنیای واقعی خواهد بود، با این حال برای دستیابی به موفقیت چاره ای جز پرداختن مستقیم به این امور نداریم.
3. ضرورت مدیریت زمان به شیوه کاربردی
مدیریت زمان یکی از نکات مهم در هدایت برندها به سوی موفقیت است. در اینجا نیز وظیفه و مسئولیت اصلی متوجه کارآفرینان خواهد بود. دیگر خبری از حمایت تیم مدیریتی از ما نیست. در اینجا ما نه کارمند، بلکه صاحب کسب و کار هستیم. سبک زندگی کارمندی در بسیاری از موارد افراد را دچار مشکلات جدی برای مدیریت زمان می کند. توصیه من در این بخش حضور در کلاس های مهارت افزایی پیش از تاسیس برند است. خوشبختانه امروزه کلاس های بسیار زیادی در سراسر دنیا برگزار می شود. مربی های حاضر در چنین کلاس هایی نیز مهارت و توانایی بسیار بالایی دارند، بنابراین دیگر جایی برای کم کاری ما باقی نخواهد ماند.
استفاده از نرم افزارهای مدیریت زمان یکی از ترندهای برتر در چند سال اخیر است. مزیت اصلی استفاده از چنین نرم افزارهایی امکان یافتن حوزه های اصلی اتلاف وقت در برندمان است. به این ترتیب فرصت مناسب برای بهبود نقاط ضعف فراهم می شود.
مطلب مرتبط: منظور از سبک زندگی کارآفرینانه چیست؟
4. دشواری های ایجاد رابطه صمیمی با کارمندان
بی تردید در ابتدا فقط ما به عنوان عضو شرکت مشغول به کار خواهیم بود، با این حال گذشت زمان موجب افزایش تمایل برندها به استخدام کارمند می شود. این امر ناشی از موفقیت ابتدایی برندها و کسب منابع مالی بیشتر نیز هست. نکته مهم در زمینه استخدام کارمندان تلاش برای مدیریت رابطه مان با آنهاست. برخورد بسیار سرد یا بیش از حد صمیمی با کارمندان ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین خاطر باید کاملا هوشمندانه رفتار کنیم. کلید موفقیت در این بخش فهم مشکلات کارمندان و تلاش برای حل و فصل آنهاست. کارآفرینان و مدیران موفق به بهترین شکل این توانایی را دارند. ما نیز به عنوان کارآفرینان تازه کار باید این مهارت را در خود تقویت کنیم. به این ترتیب کارآمدی کلی شرکت مان افزایش چشمگیری خواهد یافت.