اینترنت و دنیای آنلاین تا همین حالا هم کلی زندگی انسان ها را تغییر داده اند. با این حال موج تغییرات هنوز به پایان نرسیده است. همانطور که کمپانی های طراحی بازی های ویدئویی روز به روز گیمرها را بیشتر هیجان زده می کنند، دنیای دیجیتال هم دائما در حال تغییر است. یکی از تازه ترین تغییراتی که در این میان دنیای بازاریابی را هم حسابی متأثر کرده، بحث جست وجوی صوتی است. این روزها دیگر مردم حوصله تایپ کردن کلیدواژه ها را ندارند. در عوض به جای اینکه سراغ تایپ بروند، خیلی راحت گزینه هایی مثل جست وجوی صوتی را مورد توجه قرار می دهند.
جست وجوی صوتی در طول سال های اخیر جذابیت زیادی برای کاربران داشته و همین امر توجه بازاریاب ها را حسابی جلب کرده است. خیلی از بازاریاب ها برای اینکه خودشان را در موقعیت بهتری قرار دهند، سراغ جست وجوی صوتی رفته اند. با این حال هنوز خیلی ها درباره ابعاد تغییرات این نوآوری در عرصه بازاریابی اطلاع کافی ندارند.
بی شک بازاریاب ها باید همیشه در کنار مخاطب شان باشند. فقط در این صورت امیدی برای ایجاد اعتماد و اثرگذاری کمپین ها باقی می ماند. خب وقتی جست وجوی صوتی حسابی در بین کاربران محبوب است، چرا بازاریاب ها نباید از آن به خوبی سود ببرند؟
ما در این مقاله قصد داریم مثل یک مربی سختگیر همراه تان باشیم تا بهتر تغییرات احتمالی ناشی از جست وجوی صوتی را درک کنید. به علاوه، شما می توانید خیلی بهتر از این فناوری برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید؛ چراکه ما قصد داریم برخی از فرصت های طلایی که جست وجوی صوتی در اختیارتان می گذارد را هم زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا یک ماجراجویی هیجان انگیز و صدالبته پربار را رقم بزنیم.
مطلب مرتبط: سئو صوتی (Voice SEO) چیست و چطور کار می کند؟
محبوبیت رو به افزایش جست وجوی صوتی
آیا تا حالا حس کرده اید تایپ کردن حسابی حوصله سر بر شده است؟ خب این حسی است که خیلی از مردم دنیا دارند و دقیقا به همین خاطر جست وجوی صوتی تا این اندازه جذاب به نظر می رسد. شما با استفاده از این فناوری دیگر لازم نیست نگران درد گرفتن دست یا حتی اتلاف وقت هنگام جست وجوی تان باشید. در عوض کافی است همان چیزی که در سرتان جریان دارد را به زبان آورده و بقیه کارها را به گوگل واگذار کنید.
نکته جالب اینکه بعد از محبوبیت رو به افزایش جست وجوی صوتی، حالا سایت ها هم برای گشت و گذار در میان محتوای شان از این فناوری پشتیبانی می کنند. همانطور که می بینید، این فناوری جذابیت های زیادی برای کاربران دارد. با این حساب اگر تا حالا از آن استفاده نکرده اید، تا همینجا هم کلی از فرصت های طلایی تان را مثل آب خوردن از دست داده اید.
ما در این بخش قصد نداریم درباره مزایای جست وجوی صوتی حرف بزنیم؛ چراکه این بحث کاملا روشن است. شما با جست وجوی صوتی بدون دردسر اضافه کارتان را جلو برده و دیگر لازم نیست سختی های سابق برای یک جست وجوی ساده را به جان بخرید.
سوالی که اینجا برای هر بازاریابی مطرح می شود، تفاوت های جست وجوی صوتی با نمونه کلاسیک سرچ کردن است. ما در این بخش قصد داریم برخی از نکات کلیدی در این رابطه را مورد بررسی قرار داده و کمی بیشتر درباره جزییات امور با شما حرف بزنیم. پس شش دانگ حواس تان را به این نکات بدهید:
• لحن محاوره ای: اولین و مهمترین نکته درباره جست وجوی صوتی لحن محاوره ای آن است. اینجا دیگر خبری از آن لحن خشک و رسمی نیست. به همین خاطر بسیاری از کاربران این فناوری را حسابی دوست دارند. خب چه کسی حاضر است به جای استفاده از لحن معمولی و روزمره کلی سختی به جان خود بخرد؟
• طولانی تر شدن عبارت ها: جست وجوی صوتی به کاربران فرصت بیان دقیق و طولانی تر منظورشان را می دهد. خب شما در این حالت به خوبی می توانید آنچه در ذهن تان هست را به زبان بیاورید. معمولا نوشتن کار خیلی سخت تری در مقایسه با حرف زدن است. به همین خاطر فناوری جست وجوی صوتی مثل معجزه ای برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا عمل می کند. کافی است کمی هم که شده خودتان را جای کاربران قرار دهید تا به خوبی اهمیت این فناوری را درک کنید.
• پاسخ فوری به نیازها: گاهی اوقات سرچ کردن یک محتوا به طور سنتی کلی وقت از آدم می گیرد. به طوری که در انتها همه از جست وجویی ساده و خودمانی منصرف می شوند. در این صورت شما باید حواس تان را حسابی جمع کنید؛ چراکه جست وجوی صوتی مزیتی مهم برای کسب و کارتان به حساب می آید. ماجرا از این قرار است که در جست وجوی صوتی آدم ها سریع تر به جواب های مورد نظرشان رسیده و دیگر لازم نیست کلی با خودشان کلنجار بروند.
• مسائل حریم شخصی: یکی از نگرانی های مهم در ارتباط با جست وجوی صوتی بحث مربوط به حریم خصوصی است. خب اگر شرکت های مهم به صدای ما دسترسی داشته باشند، آیا با کمک هوش مصنوعی ممکن نیست از آن سوء استفاده کنند؟ این سوالی است که ذهن خیلی از کارآفرینان و صد البته کاربران عادی را به خودش مشغول کرده است. بنابراین بد نیست قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید، کمی جوانب ماجرا را مورد ارزیابی قرار دهید.
جست وجوی صوتی ترند بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود که حالا حالاها در جریان قرار خواهد داشت. این ترند مثل اتومبیلی است که تازه روانه بازار شده و همه مطمئن هستند با کیفیتی که دارد، تا سال های سال نزد ماشین بازها دست به دست خواهد شد.
جست وجوی صوتی و تغییرات سئو
جست وجوی صوتی در حوزه سئو نیز تاثیرات مهمی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین بد نیست کارمان را با بررسی برخی از این تغییرات مهم دنبال کنیم.
کارآفرینان معمولا سئو را یک حوزه بی نهایت مهم تلقی می کنند که کار در آن کمی سخت به نظر می رسد. درست به همین خاطر خیلی وقت ها به جای اینکه خودشان را درگیر سئو کنند، آن را به طور کامل برعهده دیگران قرار می دهند. این تازه شروع ماجراست؛ چراکه کسی حوصله ندارد در کار دیگران دقت کرده یا ایرادات شان را پیدا کند. به همین خاطر خیلی وقت ها نتیجه نهایی سعی و تلاش خیلی از برندها از نظر سئو فاجعه ای تمام عیار خواهد بود.
اولین نکته ای که درباره تاثیر جست وجوی صوتی بر روی دنیای سئو باید مدنظر داشته باشید، افزایش تمایل کاربران برای استفاده از کلیدواژه های طولانی است. خب وقتی کاربران امکان استفاده از کلیدواژه های طولانی را داشته باشند، به آن دست رد نخواهند زد. به ویژه حالا که مشکلات مربوط به تایپ کلیدواژه ها هم دیگر جایی در دنیای واقعی ندارد.
اگر شما خودتان را برای کلیدواژه های طولانی کاربران آماده نکرده باشید، خیلی زود در دام می افتید. به طوری که رقبا به راحتی آب خوردن از شما سبقت گرفته و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نخواهند کرد.
حالا که با اهمیت کلیدواژه های طولانی آشنا شدید، باید نیم نگاهی به وضعیت سرچ ها هم داشته باشیم. کاربران معمولا برای دسترسی به محتوای مورد نیازشان از لحن سوالی استفاده می کنند. این یعنی شما باید از لحنی کاملا سوالی سود برده و کارتان را براساس آن جلو ببرید. هرچه شما محتوای تان را برای سوالات مختلف بیشتر آماده کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. این در حالی است که خیلی از کسب و کارها عملا در استفاده از جست وجوی صوتی همان سبک قدیم را به کار می گیرند. به همین خاطر کارشان از همان ابتدا با مشکلات زیادی رو به رو می گردد.
آخرین نکته ای که درباره سئو و تاثیرات جست وجوی صوتی روی آن باید مدنظر قرار دهیم، بحث مربوط به سئو محلی است. شما با سرمایه گذاری بر روی سئو محلی نتایج بسیار بهتری در این حوزه دریافت خواهید کرد؛ چراکه کاربران با جست وجوی صوتی انگیزه بیشتری برای سرچ محلی خواهند داشت. این به معنای افزایش استفاده از کلیدواژه های شخصی سازی شده و کاملا محلی است. بنابراین باید خودتان را برای این تغییر مهم در دنیای کسب و کار آماده کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: بهینه سازی سئو برای جست و جوی صوتی کاربران
فرصت پیش روی برای برندها
هر فناوری ای در این دنیا فرصت های تازه ای پیش روی آدم قرار می دهد. در این میان بازاریاب ها نیز فرصت های تازه ای در مواجهه با جست وجوی صوتی خواهند داشت. البته شما نباید خودتان را گول زده و در مقابل این فناوری ها بی تفاوت باشید؛ چراکه با این دست فرمان هرگز فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. در عوض بهترین کار آشنایی هرچه سریع تر با جست وجوی صوتی و فرصت های احتمالی است.
اولین نکته ای که در این رابطه باید پس ذهن تان باشد، مسئله ایجاد اعتماد در میان مشتریان است. شما برای اعتمادسازی در میان مخاطب تان نیاز به استفاده از فرمول پیچیده ای ندارید. در عوض کافی است کمی درباره جست وجوی صوتی فکر کنید. کاربران معمولا وقتی با یک برند احساس راحتی بیشتری می کنند، انگیزه بالاتری برای تعامل با آن خواهند داشت. جست وجوی صوتی می تواند به شما برای ایجاد راحتی بیشتر و در نتیجه کسب اعتماد کمک کند. ماجرا جالب شد، نه؟
وقتی بحث اعتماد وسط می آید، برندینگ نیز جای خودش را پیدا خواهد کرد. اگر شما هم در طول سال های اخیر دائما در زمینه برندینگ با مشکل رو به رو شده اید، لازم نیست خیلی کار را به خودتان سخت کنید. در عوض کافی است یکبار هم که شده سراغ جست وجوی صوتی بروید. خب هرچه مشتریان با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند، انگیزه شان برای خرید هم بیشتر می شود، مگر نه؟
شما را نمی دانم، ولی من که همیشه نگاه مثبتی نسبت به برندهای مشتاق برای استفاده از فناوری های نو دارم. این اتفاقی است که شما هم می توانید در تعامل با مشتریان روی آن حساب باز کنید. اینطوری دست کم در برابر مشتریان کاملا بی دفاع نخواهید بود.
آخرین مسئله مربوط به خرده فروشی های آنلاین است. این کسب و کارها می توانند با استفاده از جست وجوی صوتی به کاربران برای یافتن محصولات مورد نظرشان کمک کنند. خب همیشه که مردم اسم محصول دلخواه شان را حفظ نیستند. در این صورت سرچ کردن به طور دستی حسابی از آدم وقت و انرژی می گیرد. به همین خاطر جست وجوی صوتی می تواند به شما حسابی کمک کرده و اوضاع تان را بهتر کند.
چالش های احتمالی
هیچ فناوری در این دنیا بدون چالش نیست. خیلی وقت ها کسب و کارها تا از یک استراتژی یا فناوری تازه استفاده می کنند، یکهو با مشکلات عمده ای رو به رو شده و اوضاع شان حسابی به هم می ریزد. این درست همان زمانی است که باید حسابی هوشیار باشید. وگرنه یک سقوط آزاد را تجربه خواهید کرد.
جست وجوی صوتی آنقدرها هم که فکرش را می کنید، فناوری تازه ای نیست. با این حال مسئله چالش های احتمالی آن اصلا شوخی بردار نیستند. این امر شما را در موقعیت حساسی از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار می دهد. مثلا مسئله کاهش زمان حضور کاربران در سایت ها را در نظر بگیرید؛ این امر به تنهایی نه تنها رتبه گوگل شما را تغییر می دهد، بلکه سدی محکم در برابر استقبال بازاریاب ها از این فناوری تازه نیز محسوب می شود. خب چه کسی دوست دارد دو دستی وضعیت سئو سایتش را با خاک یکسان کند؟
این روزها بسیاری از کسب و کارها برای دلخوشی خودشان هم که شده، کمی استفاده از جست وجوی صوتی را به تاخیر می اندازند. این نه به خاطر وضعیت جست وجوی صوتی، بلکه اوضاع سئو در گوگل است. احتمالا برای استقبال نهایی و بهینه کسب و کارها از این فناوری به نسبت تازه، گوگل نیاز به نوآوری های دیگری داشته باشد. مثلا اولویت دادن به سایت هایی که با جست وجوی صوتی هماهنگ هستند!
بی شک چالش های جست وجوی صوتی فقط به مسئله سئو محدود نمی شود، اما حل این چالش کمک بزرگی به توسعه فناوری مورد بحث خواهد کرد. به طوری که شما دیگر لازم نباشد دائما نگرانی های گوناگونی درباره وضعیت سایت تان در گوگل داشته باشید.
نکته دیگری که در فهرست چالش های جست وجوی صوتی جای ویژه ای دارد، بحث مربوط به درآمدزایی است. اگر جست وجوی صوتی نتواند نتایج خوبی برای کاربران نشان دهد، بخش زیادی از فروش آنلاین کسب و کارها با سر سقوط خواهد کرد. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها دوست دارند این وضعیت را به طور برعکس تجربه کنند.
خبر خوش اینکه بسیاری از کسب و کارها برای بهبود وضعیت شان در زمینه جست وجوی صوتی خیلی زود سراغ هوش مصنوعی رفته اند. اینطوری جست وجوی صوتی هم نتایج بسیار دقیقی تحویل مخاطب می دهد. البته این نگرانی بیشتر درباره سایت ها مصداق دارد؛ چراکه گوگل از مدت ها قبل جست وجوی صوتی را با هوش مصنوعی ترکیب کرده است. پس منتظر چه هستید؟ شما هم از گوگل الگوبرداری کنید تا کارتان به مشکل نخورد.
مسئله مربوط به دقت نظر جست وجوی صوتی در طول سال های اخیر دستمایه شوخی های زیادی در شبکههای اجتماعی شده است. تا جایی که برخی از کاربران با تولید محتوای طنز درباره اشتباهات این فناوری حسابی مردم را نسبت بدان بدبین کرده اند. این نکته ای است که خیلی از کارآفرینان را به وحشت می اندازد. یادتان باشد، هیچ فناوری در این دنیا کامل نیست. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از یک فناوری مناسب به منظور سرمایه گذاری آینده نگرانه است. بنابراین اگر فکر می کنید اوضاع تان در زمینه جست وجوی صوتی کمی ناگوار جلو می رود، اصلا لازم نیست به خودتان شک و تردید راه دهید چراکه این طبیعت هر کاری است که در ابتدای راه قرار دارد.
آخرین مسئله ای که در این بخش باید درباره اش حرف بزنیم، مربوط به مسئله پیچیدگی های جست وجوی صوتی است. قبول دارم این فناوری در مقایسه با نمونه های مشابه اصلا سختی خاصی ندارد، اما شما نباید کار را خیلی دست کم بگیرید. کم نیستند کسانی که آنقدر با جست وجوی متنی خو گرفته اند که هر تغییری برای شان ناگوار به نظر می رسد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را در مسیر اثرگذاری بر روی مخاطب مصمم نشان دهید. به زبان خودمانی، اگر کلی سوال درباره این فناوری دریافت کردید، اصلا حق ندارید عصبانی شده یا از کوره در بروید؛ چراکه این دست فرمان برندتان را یک راست ته دره می فرستد.
یادتان باشد، جست وجوی صوتی همین حالا هم کلی طرفدار دارد و هنوز در حال توسعه است. بنابراین برای آینده برندتان هم که شده بد نیست از این فناوری به طور بهینه استفاده کنید. وگرنه بعدها حسابی از رقبا عقب افتاده و دیگر شانسی برای خودنمایی در بازار نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی صوتی، نیاز روز برندها
سخن پایانی
جست وجوی صوتی فناوری بی نهایت مهم و جذابی به نظر می رسد. البته به شرط اینکه آشنایی لازم با آن را داشته باشید. خیلی از برندها از همین حالا در صدد استفاده از این فناوری هستند. البته استفاده نادرست از آن همیشه کار دست کسب و کارها می دهد. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی برخی از فرصت ها و چالش های این فناوری رفتیم. حالا شما آماده اید تا با ذهنیت کامل و چشم اندازی وسیع از فناوری مورد بحث استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
این روزها کسب و کارهای زیادی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف در تلاش برای رقابت فشرده با هم هستند. در این میان شما باید از تمام فرصت های پیش روی تان به خوبی بهره ببرید. یکی از این فرصت ها مربوط به جست وجوی صوتی است. یادتان باشد، شما نمی توانید فقط روی گوگل حساب باز کرده و مسئولیت خودتان در این رابطه را به طور کامل فراموش کنید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز جهتگیری به سوی استفاده از این فناوری را ضروری می دانیم.
بی شک مقالات بسیار زیادی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و جست وجوی صوتی در دسترس من و شما قرار دارد. با این حال تلاش ما در این مقاله بیشتر بررسی جزییات کار بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات این مقاله به دردتان خورده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث دارید، کافی است با ما در تماس بوده و سوالات تان را با کارشناس های ما در میان بگذارید. ما قول می دهیم در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل تان را بررسی کنیم.
منابع: