به طور کل در هنگامی که پیشنهاد کاری ای را دریافت می کنید، لازم است اقداماتی را صورت دهید که روند استخدامی شما به خوبی طی شود. درواقع این موضوع حتی در رابطه با فرصت های شغلی مورد علاقه شما نیز صادق است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که برخی از افراد به محض دریافت پیشنهاد کاری که به آن تمایل دارند، بدون در نظر گرفتن دیگر موارد تعیین کننده اقدام به قبول آن کرده و این موضوع باعث می شود تا شما با ریسکی جدی مواجه باشید. بدون شک تحت این شرایط همه چیز احتمالی خواهد بود و ممکن است انتظار شما تفاوت های فاحشی را با واقعیت موجود داشته باشد.
در این رابطه اکثر صاحب نظران بر این باور هستند که افراد باید برای خود زمان بخرند. این موضوع به این معنا است که شما نیاز به فضایی دیگر برای کنترل احساسات خود دارید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا از تصمیم صرفا احساسی فاصله گرفته و از نیروی عقل خود نیز به خوبی استفاده کنید. با این حال این موضوع تنها یک قدم ساده و اولیه محسوب شده و به همین دلیل در ادامه به بررسی اقدامات ضروری در این رابطه خواهیم پرداخت.
1- مسائل حقوقی را به طور کامل مطرح کنید
در واقع تاثیر اولیه شما بر کارفرما خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. به همین دلیل لازم است تا از همان ابتدا خود را به عنوان فردی حرفه ای نشان دهید. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد به علت عدم توجه و طرح پرسش های ضروری خود با مسائل و مشکلات متعددی مواجه می شوند. به همین دلیل نباید این موضوع را به عنوان نوعی بی ادبی تلقی کنید. فراموش نکنید که کار شما ممکن است به موقعیتی طولانی مدت تبدیل شود، به همین دلیل تحت این شرایط محل کار عملا خانه دوم شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: 7 ملاک برای رد کردن یک پیشنهاد شغلی
به همین دلیل بسیار مهم است که در این خانه احساس خوبی داشته باشید. در این رابطه توصیه می شود تا سوال ابتدایی شما ارتباط میان شغل پیشنهادی و مهارت های تان باشد. درواقع بهتر است تا علت انتخاب خود را جویا شوید. با این اقدام شما انتظارات و توانایی های خود را مورد ارزیابی قرار داده و قادر به برنامه ریزی به مراتب بهتری خواهید بود. در این رابطه فراموش نکنید که همواره کاغذ و قلم جهت مکتوب کردن موارد مهم در اختیار داشته باشید. سعی کنید که این باور را در خود شکل دهید که مصاحبه کاری یک گفت وگوی دو نفره محسوب شده و شما تنها پاسخ دهنده به سوالات نخواهید بود. همچنین توجه و طرح پرسش در رابطه با فرهنگ سازمان و همچنین اهداف و چشم انداز آن از دیگر موارد مهم در این زمینه محسوب می شود.
2- از جزئیات غافل نشوید
در مورد نخست توجه ما روی موارد پایه متمرکز بود، با این حال این موضوع به معنای عدم توجه به جزئیات نیست و باید در مرحله دوم مورد توجه کامل قرار گیرد. درواقع شما باید مزایای کاری خود را بیابید. برای مثال ممکن است به طور همزمان چندین فرصت شغلی به شما پیشنهاد شود، بدون شک کلیات تمامی پیشنهادها ماهیتی تقریبا یکسان خواهند داشت. تحت این شرایط در صورتی که وارد جزئیات نشوید، این احتمال وجود دارد که تصمیمی را اتخاذ کنید که بهترین گزینه موجود نیست.
در این مرحله همچنین لازم است تا مواردی نظیر دستمزد و پاداش را با انتظارات خود تطبیق دهید، با این کار شما قادر خواهید بود تا بیشترین شباهت ها را بیابید و این موضوع در تصمیم گیری شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. با این حال توجه داشته باشید که تمامی این پرسش ها باید در یک جلسه یا یک تماس تلفنی مطرح شوند، در غیر این صورت بدون شک کارفرما این اقدام شما را نوعی بی احترامی یا عدم تمایل به کار تلقی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 10 دلیل برای نپذیرفتن پیشنهاد کاری با دستمزد بالا
3- مانند یک حرفه ای مذاکره کنید
بدون شک در بهترین شرایط نیز تمامی موارد موجود مطابق خواست شما نخواهد بود. با این حال این موضوع به معنای کنار آمدن با آنها نبوده و تنها کافی است مانند فردی حرفه ای در رابطه با اعمال تغییرات با کارفرمای خود پای میز مذاکره بنشینید. فراموش نکنید که در راستای پیشرفت در کار خود لازم است تا اشتیاق و آسایش جسمی و روانی کافی داشته باشید. به همین دلیل تا زمانی که قرارداد را امضا نکرده اید، فرصت خواهید داشت تا شرایط را به نفع خود تغییر دهید. با این حال توجه داشته باشید که صرفا نباید به منافع خود توجه داشته باشید. درواقع به ازای هرآن چیزی که می خواهید لازم است تا امتیازاتی را نیز برای شرکت قائل شوید.
مطلب مرتبط: 7 ملاک برای رد کردن یک پیشنهاد شغلی