کارآفرین تازه کار بودن می تواند چالش برانگیز و خسته کننده و در عین حال بسیار جذاب و پربازده باشد. زمانی که شما کسب و کار خود را آغاز می کنید، با مشکلات بی شمار مالی، قانونی، مدیریت افراد، بازاریابی و مشکلات مشتریان برخورد خواهید کرد و متأسفانه راهنمایی های متناقض فراوانی برای افراد مشتاق به کارآفرینی وجود دارد، اما ما به شما 15 نکته بنیادین برای شروع ماجراجویی در دنیای استارتاپ ها را ارائه می دهیم:
1-کسب و کاری را شروع کنید که به آن علاقه و درمورد آن اطلاعات دارید
استارتاپ ها می توانند چالش برانگیز باشند، بنابراین کاری را انتخاب کنید که شما را به وجد بیاورد و به شما انگیزه دهد. از انتخاب کسب وکارها و صنایعی که دانش کافی راجع به آنها ندارید پرهیز کنید، زیرا منحنی یادگیری پرشیب این زمینه ها ممکن است جلوی موفقیت شما را بگیرد.
مطلب مرتبط:10 نکته برای کارآفرینان تازه وارد
2- ایده کسب وکاری را انتخاب کنید که موقعیت خوبی در بازار داشته باشد
حتماً به دقت درباره این که آیا موقعیت بزرگی در بازار برای محصول یا خدمات شما وجود دارد یا خیر، تحقیق کنید. سرمایه گذاران به طور معمول تنها زمانی در شرکت شما سرمایه گذاری می کنند که موقعیت بزرگی در بازار مشاهده کنند و بدانند که شرکت شما پتانسیل تبدیل شدن به پدیده ای بزرگ را داراست.
3- تا جایی که ممکن است برای استارتاپ خود بودجه فراهم کنید
تقریباً در تمامی مواقع، فراهم کردن منابع مالی برای استارتاپ، از آنچه فکرش را می کنید دشوارتر است و زمان زیادی می طلبد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که زیرساخت های لازم برای تمام هزینه های مربوط به توسعه محصول و بازاریابی را که باید متقبل شوید دارید.
4- به طور مداوم حساب های مالی تان را بررسی کنید
باید حواس تان به تمامی هزینه ها، درآمدها و ترازنامه شرکت باشد. چه بسا استارتاپ هایی که به دلیل کوتاهی در این موارد شکست خورده اند. مخارج مستمر را پایین نگه دارید؛ صرفه جویی و از هزینه های غیرضروری پرهیز کنید.
5- در زمینه رقابت تحقیق کنید
حتماً به دقت محصولات و خدماتی را که بازار رقابتی دارند مورد بررسی قرار دهید و از رقبای خود در رشد و توسعه پیشی بگیرید. یکی از راه های انجام این کار، فعال کردن هشدار گوگل است تا هر زمان اطلاعات جدیدی راجع به رقبای شما در فضای آنلاین منتشر شد، شما را خبردار کند.
6- از دیگر کارآفرینان راهنمایی بخواهید
راهنمایی از دیگر کارآفرینان و متخصصان کسب و کار می تواند بسیار ارزشمند باشد. به فکر برپایی هیأتی از مشاوران باشید و از این که اعضا را با اعطای سهم در شرکت تشویق کنید ابایی نداشته باشید. به مطالعه خبرنامه های صنایع و نشریات در زمینه استارتاپ ها بپردازید و مشاورانی را پیدا کنید که بتوانند در زمینه های استخدام، توسعه کالا، بازاریابی و جذب سرمایه شما را راهنمایی کنند.
7- شرحی واضح و مناسب از کسب وکارتان ارائه دهید
باید شرحی مختصر و متقاعدکننده درباره فعالیت استارتاپ خود ارائه دهید. این شرح را برای افرادی که احتمال دارد به مشتری و سرمایه گذار تبدیل شوند آماده داشته باشید. به صورت مختصر مأموریت و اهداف خود را بیان کنید و بگویید به چه دلیل محصول یا خدماتی که ارائه می دهید خاص هستند.
8- در استخدام افراد دقت کنید
استخدام افراد نامناسب یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی ا ست که کارآفرینان مرتکب می شوند. شما باید کارکنانی را استخدام کنید که پیش زمینه و تجربیات لازم را دارا و سخت کوش و منعطف باشند. باید پیشینه این افراد را بررسی کنید و این جمله قدیمی را که می گوید «به آرامی استخدام، اما به سرعت اخراج کن» را به خاطر داشته باشید.
9- هیچ گاه از کار شبکه ای(نتورکینگ) دست برندارید
کار شبکه ای می تواند یک سرمایه گذار جدید، کارمندی فوق العاده، یک مشتری تازه یا یک مشاور عالی را برای شما به ارمغان آورد. وب سایت لینکدین می تواند ابزاری قدرتمند جهت یاری رساندن به تلاش های شبکه ای شما باشد، بنابراین به طور مداوم ارتباطات خود را در این وب سایت گسترش دهید.
10- خدمات فوق العاده به مشتریان خود ارائه دهید
شرکت هایی چون Zappos یا Virgin America به دلیل تمرکز بر ارائه خدمات و پشتیبانی عالی به مشتریان شان موفق شده اند. مشتریان اولیه شما باید نزد دوستان و همکاران خود از شما تعریف کنند و دیگران را به شما ارجاع دهند.
11- یک وکیل باتجربه و فعال در زمینه استارتاپ استخدام کنید
شما به یک وکیل باتجربه برای شرکت خود نیاز دارید. یک وکیل باتجربه و فعال در زمینه استارتاپ می تواند به شما در موارد زیر یاری رساند:
- ثبت شرکت
- مکتوب کردن قرارداد با شرکا
- آماده سازی توافقات کلیدی برای کسب و کار
- ایجاد قراردادهای فروش سهم به کارکنان
- آماده سازی فرم پیشنهاد کار محافظه کارانه برای موارد استخدامی
- مذاکره با سرمایه گذاران احتمالی
- کم کردن وظایف قانونی شما
- محافظت از ایده ها و اختراعات شما
12- به سخنرانی در حضور دیگران عادت کنید
قابلیت برقراری ارتباطات مؤثر می تواند نقشی حیاتی در جذب مشتری، افزایش انگیزش کارکنان و ارائه شرح کسب وکار به سرمایه گذاران ایفا کند. به فکر استخدام یک مربی سخنرانی باشید، از او بازخورد حرفه ای دریافت و پیشرفت کنید. برخی از شناخته شده ترین کارآفرینان، مانند استیو جابز، سخنوران فوق العاده ای نیز بودند.
مطلب مرتبط: آیا هدف گذاری برای کارآفرینان تازه کار بیهوده است
13- تمرکز خود را بر ایجاد محصول یا ارائه خدماتی فوق العاده بگذارید، اما آنها را دیر روانه بازار نکنید
محصول شما باید از طریقی معنی دار و پراهمیت با آنچه رقبای تان ارائه می دهند، تفاوت داشته باشد. در روانه کردن محصول خود به بازار، وقت را بیهوده تلف نکنید، زیرا بازخورد زودهنگام مشتریان یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت است. همانطورکه رید هافمن (Reid Hoffman)، سرمایه گذار کارآفرین و یکی از بنیان گذاران لینکدین گفته است «اگر اولین نسخه محصول تان شما را خجالت زده نکند، یعنی خیلی دیر آن را روانه بازار کرده اید».
14- فقط انجامش دهید
هیچ گاه زمانی فوق العاده برای راه اندازی یک استارتاپ وجود ندارد، بنابراین به این پند معروف که می گوید «انجامش بده!» گوش کنید. حتی اگر هنوز شغلی ثابت دارید، اولین قدم را در جهت برپایی کسب و کارتان بردارید و به صورت پاره وقت به آن رسیدگی کنید.
15- بازاریابی کنید و باز هم بازاریابی کنید
شما باید به طور مداوم درحال جذب، ساخت و حتی آموزش بخشی از بازار باشید که متعلق به شما است. اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی شما شامل موارد زیر می شود:
- وب سایتی حرفه ای و به روز راه اندازی کنید.
- اساس کار SEO (بهینه سازی موتور جست وجو) را فرا گیرید تا به صدر نتایج نزدیک شوید.
- از رسانه های اجتماعی در جهت تبلیغ کسب وکارتان استفاده کنید.
- از طریق نوشتن مقالات در وب سایت های مربوطه، به بازاریابی محتوا بپردازید.
- برای رویدادهای مهم اعلامیه مطبوعاتی توزیع کنید.
و درنهایت موفق باشید!