اعتماد سازی مفهومی است که معمولا در شرکت ها به عنوان یک ارزش در نظر گرفته می شود. این امر بسیار مهم است به این خاطر که یکی از اصول کار تیمی هماهنگی میان اعضا است که بدون شک تنها زمانی میسر خواهد بود که تمامی افراد اعتماد لازم را به یکدیگر داشته باشند. با این حال در این زمینه بیشتر افراد توجه خود را به اعتمادسازی میان کارمندان شرکت معطوف کرده و از بخش های دیگر غافل می شوند. بدون تردید یکی از مهم ترین بخش های این امر اعتماد سازی میان کارمندان و مدیر شرکت است که بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. با این حال در این رابطه نیاز به انجام کاری خارق العاده نیست و با راهکارهایی ساده در این زمینه می توانید کاملا موفق عمل کنید.
در همین راستا و در ادامه به بررسی چهار اقدام مؤثر در این رابطه خواهیم پرداخت.
1- کمک کننده و کمک گیرنده باشید
در شرکت هایی که اعتماد به افراد به خوبی رعایت می شود معمولا کارکنان راندمان به مراتب بهتری دارند که با توجه به فضای به شدت رقابتی حال حاضر، این امر می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در همین راستا توصیه می شود مدیران همواره مانند مربی دلسوز عمل کنند و از کمک کردن به کارمندان خود دریغ نکنند. این امر که افراد شما را دلسوز خود و نه صرفا منتقد بدانند، به ایجاد اعتماد بسیار خوب و ضروری کمک خواهد کرد و از بروز خطاهای بسیاری که به علت مخفی کردن اشتباهات افراد ممکن است رخ دهد، جلوگیری خواهد شد. با این حال در هر ارتباطی لازم است تا در تلاش برای دو طرفه کردن آن باشید. این امر نه تنها برای شما نیز مزیت های بسیاری را به همراه خواهد داشت، بلکه در ایجاد اعتمادی واقعی و بهبود روابط کمکی بسیار خوب محسوب خواهد شد.
درواقع توجه به این امر ضروری است که برخلاف تصور رایج، مدیران نیز افرادی معمولی و مانند سایر اعضای تیم شرکت هستند، با این تفاوت که آنها از سطح دانش و تجربه بیشتری برخوردار بوده با این حال این امر به معنای نبود ایراد و اشتباه در آنها نیست.
در همین راستا همواره فضا را برای کمک رسانی به خود نیز فراهم کرده و با این کار اهمیت کارکنان خود را افزایش دهید. هنگامی که در کاری مستقیما با تیم خود در ارتباط باشید، رابطه ای دوستانه میان شما شکل خواهد گرفت که این امر خصوصا در شرایط سخت تأثیر مثبت خود را نشان خواهد داد.
2- نصیحتی بدون قضاوت داشته باشید
بدون تردید شما به عنوان مدیر یک شرکت از دانش و تجربه بالایی برخوردار خواهید بود که می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی خصوصا برای تیم تازه کار و جوان شرکت باشد. با این حال بسیاری از مدیران در نحوه انتقال این موارد به نحوی نادرست عمل می کنند که باعث عدم تأثیرگذاری آن در فرد می شود. در این رابطه توصیه می شود تا صرفا به بیان نصیحت خود پرداخته و از قضاوت وی با خود بپرهیزید. بدون تردید هر فردی از شرایط و اهداف متفاوتی برخوردار است و اینکه توقع داشته باشید کارمندان شما نیز به مانند دوران کارمندی خودتان عمل کنند، تصمیمی کاملا نادرست محسوب می شود.
همچینن توجه داشته باشید که نصیحت باید در محیطی بدون حضور سایر کارمندان و با لحنی با محبت صورت گیرد. در آخر همواره به خاطر داشته باشید که هدف ارتقای سطح کارمندان است، به همین خاطر به نحوی عمل کنید که کارمندان بتوانند در بیان نقص ها و خواسته های خود به شما اعتماد کنند.
3- عذرخواهی را فقط مخصوص دیگران ندانید
همه ما در شرایطی ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم که طبیعی محسوب می شود. با این حال نحوه برخورد شما پس از وقوع این امر بسیار مهم است. درواقع همه مدیران توقع دارند کارمندان در صورت بروز اشتباهی به سرعت عذرخواهی کرده و درصدد جبران آن برآیند. با این حال در زمانی که خود اشتباهی را مرتکب می شوند واکنشی از خود نشان نداده و حتی سعی در مقصر دانستن فرد دیگری دارند. بدون تردید با این گونه رفتارها شما قادر به جلب اعتماد افراد نخواهید بود. با این حال این امر به معنای کوچک کردن خود در بین کارمندان نیست و بدون تردید لازم است تا مرز میان کارمند و رئیس حفظ شود. با این حال ضروری است تا رفتاری انسانی با تمامی کارکنان خود داشته باشید تا زمینه اعتراضات شکل نگیرد.
4- سایر شرکت ها را مورد بررسی قرار دهید
یکی از اقداماتی که می تواند به شما در زمینه نحوه اعتماد سازی در شرکت کمک بسیاری کند این است که چگونگی رفتار سایر شرکت ها را مورد بررسی قرار دهید. بدون تردید هر شرکتی از فرهنگ سازمانی خاص خود برخوردار بود و این امر باعث می شود تا سیاست آنها در رابطه با موضوعات مختلف تفاوت هایی با سایرین داشته باشد. با این حال در این رابطه لازم است تا اقدامات رقبای خود را با شرایط خود انطباق داده و از کپی برداری همان اصول خودداری کنید.
همچنین توصیه می شود برای یافتن موارد مشابه خود با سایر اعضای تیم در تلاش باشید. برای مثال در صورتی که تقریبا تمامی افراد شرکت به یک ورزش علاقه مند هستند، می توانید از آن در راستای بهبود روابط خود استفاده کنید. توجه به این امر ضروری است که افراد به هر میزانی که بیشتر با یکدیگر در ارتباط باشند، سطح اعتماد بالاتری میان آنها شکل خواهد گرفت.