شروع کسب وکار آنلاین ترسناک به نظر می رسد. شرکت های بزرگ توانایی مالی بیشتری در کمپین های پرداخت به ازای کلیک، بهینه سازی موتورهای جست وجو، بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی ربایشی دارند.
با این وجود، بنیانگذاران هشیار شرکت های نوپا در رقابت های تنگاتنگ در وبلاگ ها شرکت می کنند و با قیمت های پایین برای محصولات با کیفیت، تغییر چشم اندازهای کاری، مطرح نکردن عقایدشان در پادکست ها، پایین آوردن اعتبار و بی احترامی به محصولات دیگر سعی می کنند در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند.
به وب سایت جهانی جنگل نگاهی بیندازید. این وب سایت مملو از کسب وکارهای کوچک است. ما مجهز به تکنولوژی تولید محصول و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری های واقعی هستیم، به این دلیل که خدمات طراحی و کدهایی ایجاد کرده ایم و وب سایت، وبلاگ و طرح های بازاریابی ما اطلاعات کاربری مشتریان را در اختیارمان می گذارند.
اگر صاحب کسب وکاری کوچک هستید می توانید هنگام مواجهه با رقیبان خود را در صحنه بازاریابی جا بزنید و موضع خود را ترک کنید یا راه بهتری را انتخاب کنید و باور داشته باشید راه بهتری هم وجود دارد.
از زمانی که بازاریابی محتوایی آنلاین خود را راه اندازی کردم با ذهنیت ها، ویژگی ها و توانمندی های زیادی برخورد کرده ام که میان کسب وکارهایی که قصد دارند به فروش خود سرعت دهند، سود کنند و در نتیجه در بازار رقابتی دوام بیاورند و آن دسته از کسب وکارهایی که تنها هدف شان فروش بیشتر و افزایش بازگشت سرمایه است، اما در رسیدن به هدف شان عاجزند فرق قائل شده اند.
بر اساس مشاهداتم شما را با هفت مورد مهم که برای شکوفایی کسب وکارهای کوچک لازم هستند آشنا می کنم:
1- علاقه
ممکن است این مورد بسیار ساده به نظر برسد، اما اگر صاحب کسب وکاری کوچک هستید متوجه منظور من می شوید.
هیچ جایگزینی برای علاقه شما به محصول یا خدمات تان وجود ندارد و همچنین هیچ چیز نمی تواند مهم تر از تعهد شما به ارائه روزانه کسب وکار خود به مشتریان باشد. شور و اشتیاق شما هنگام دریافت سفارش یا علاقه وافر شما به اضافه کاری به منظور ارسال سفارش، درآمد بیشتر و رسیدن به اهداف تان از مهم ترین خواسته های شما هستند.
اگر علاقه ای به محصولات و خدمات تان و ایجاد کارآفرینی ندارید، ادامه مسیر در این کسب وکار برای شما معنایی نخواهد داشت و بیهوده است.
می توانستم کار خود را به آسانی با هرکدام از این نرم افزارها شروع کنم، اما من راهی را انتخاب کردم که به آن علاقه زیادی داشتم. ممکن است هر ایده ای که به ذهن شما می رسد به خاطر عدم درآمدزایی در آینده رد کنید، ولی مسئله فقط پول نیست. مسئله ارتقای کیفیت زندگی مشتریان است.
اگر می خواهید به این هدف برسید باید در زمینه کسب وکار خود بهترین باشد. شما باید همان شخصی باشید که مشتریان به آن نیاز دارند. حرفه ای باشید تا مشتریان به سمت رقیبان شما جذب نشوند.
2- نگرش شما در ارائه خدمات
پول درآوردن می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، زیرا همه ما می خواهیم پولدار شویم و تیتر اول رسانه ها باشیم.
با این وجود، به محض اینکه مشتری محصولی را سفارش می دهد - قرص ویتامینC، قاب گوشی های هوشمند، موتورهای جست وجو یا روابط عمومی شما- سایر مسائل اهمیت خود را از دست می دهند و تنها محصول و خدمات شما در ذهن مشتری باقی می ماند.
موسسات حرفه ای برای مشتریان خود ارزش زیادی قائل هستند و محصولاتی زیبا، بادوام و با کیفیت در اختیار آنها می گذارند. این موسسات می خواهند مشتریان شان تجربه ای فراتر از انتظار داشته باشند و آنها را راضی نگه دارند و این مهم تنها از طریق نگرش درست در ارائه خدمت میسر است.
مشاوران، وبلاگ نویسان و بازاریاب های موفق تنها ایده هایی را انتخاب می کنند که در خدمت مشتری باشد. اگر این طور نباشد آن را حذف می کنند. چرا این طور است؟ زیرا ما اهمیت زیادی برای مشتریان مان قائل هستیم و آنها را عمیقا دوست داریم.
3- اهمیت به مشتری
همیشه تعجب می کنم که چرا برخی از شرکت های نوپا به فروش خود بیشتر از مشتریان اهمیت می دهند.
نباید اینگونه باشد. در ابتدا باید به مشتری اهمیت بدهید. این کار دقیقا شبیه یک موتور عمل می کند که پول را به حساب شرکت شما پمپ می کند. شما تنها با ارتقای فرهنگ شرکت، ارزش ها، ماموریت و نگرش کلی خود می توانید دیدگاه مشریان تان را نسبت به محصولات تان تغییر دهید.
دیدگاه های موفق مشتری مدار هستند. شما نمی توانید تنها به فکر تبلیغات و فروش محصول خود باشید.
در ابتدا باید به نیازهای مشتریان خود توجه کنید زیرا آنها خریدار محصول شما هستند. اگر آنها را به محصول خود جذب نکنید و از طریق ارائه محصولات با کیفیت زندگی بهتری برای شان فراهم نکنید، مطمئن باشید هیچ افزایشی در درآمد خود نخواهید داشت.
4- اهمیت به کیفیت
بسیاری از صاحبان کسب وکار کوچک به اشتباه فکر می کنند که هر ایده و چشم انداز بزرگ از آنها کارآفرین می سازد. آنقدرها هم سریع نیست.
مدیران و کارآفرینان موفق تنها خلاق نیستند، بلکه آنها محصولات با کیفیت تولید می کنند. بر اساس نظرها و پیشنهادهایی که از مشتریان شان می گیرند می دانند که چه محصولی تولید کنند.
آنها همچنین می دانند که چگونه مشکلات مشتریان خود را کاهش دهند. محصولات شان باید موجب ارتقای زندگی مشتریان شود و تجارب خوبی برای آنها به همراه داشته باشد. با نگاهی به روند کاری در شرکت های بزرگی مانند اپل و آمازون می توانید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.
اگر کیفیت برای شما بسیار مهم است می توانید از آموخته های خود از این شرکت های بزرگ در کسب وکارتان استفاده کنید. علاوه بر محصولات و خدمات تان، شما می توانید رضایت مشتریان تان را در وبلاگ خود از طرق دیگری افزایش دهید. می توانید بسته بندی با کیفیت و قابل استفاده ای داشته باشید، به سؤال های مشتریان سریع پاسخ دهید و در وبلاگ خود مطالب پرمحتوایی بنویسید.
در دنیای بازاریابی دیجیتالی امروز، محتوای باکیفیت وبلاگ شما امری بسیار مهم برای افزایش مشتری، فروش و درآمد محسوب می شود.
5- محتوای خوب
ممکن است ایده بسیار بزرگی داشته باشد. شاید محصولات و خدمات تان در بازار بسیار موفق باشند، اما شما باید زمانی هم صرف نوشتن در وبلاگ تان بکنید. اگر نتوانید رضایت مشتریان را در وبلاگ خود داشته باشید نهایتا به هیچ جا نمی رسید.
مهارت نوشتن خود را می توانید تقویت کنید. به عنوان صاحب کسب وکاری کوچک شما باید زمانی را به تمرین اختصاص دهید و نوشتن را به برنامه خود اضافه کنید. شما باید روزانه بنویسید تا هم بتوانید این مهارت را در خود تقویت و هم یک نویسنده عالی در بازارهای فری لنس برای خود پیدا کنید.
اهمیت به محتوا تنها مشتری را سرگرم نمی کند، بلکه می تواند زندگی شما را تغییر دهد. درست پس از نوشتن این مطلب در اینترنت، خوانندگان زیادی در سرتاسر جهان از من تعریف و تمجید کردند، حتی چندین جایزه هم برای نگارش خوبم دریافت کردم.
مطالب یک وبلاگ در فضای مجازی صرفا به خاطر علاقه یک عده از خوانندگان دست به دست نمی چرخد، بلکه لحن و شیوه نگارش شما باید جذاب و سرگرم کننده باشد... در این صورت خواننده راه دیگری جز به اشتراک گذاشتن مطلب شما نخواهد داشت.
نوشتن مطالب خوب ربطی به مدرک و تجربه شما ندارد و همچنین مهم نیست که زبان انگلیسی زبان مادری شما باشد یا نباشد. نوشتن خوب به احساسی است که در خوانندگان خود ایجاد می کنید. به همین خاطر است که هر نویسنده درست مانند هر کارآفرینی باید خلاق، با ابتکار و دارای قوه تخیل بالا باشد.
6- نوآوری
نوآوری برای رشد کسب وکار شما به چند دلیل مهم است.
اولا، نوآوری به مشتری بها می دهد. مصرف کنندگان همیشه به دنبال محصولی هستند که زندگی آنها را راحت تر کند و درست زمانی که چنین محصولی را یافتند به دنبال محصولات جدیدتری می روند؛ محصولی راحت تر، جدیدتر و ساده تر. همان طور که استیو جابز، بنیان گذار شرکت اپل، به درستی بیان کرد: «شما نمی توانید از مشتریان خود بپرسید چه می خواهید و بنا به نیاز آنها همان محصول را در اختیارشان بگذارید. درست زمانی که آن را به دست می آورند به دنبال محصولی جدیدتر هستند.»
ثانیا، نوآوری برای افزایش مشتری، فروش و درآمد امری بسیار مهم است. ایده های جدید، محصولات جدید و داستان های جدید می توانند توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند. ویلیام پالرد باور دارد که «موفقیت یک نوع خودخواهی در انسان به وجود می آورد که به موجب آن فرد فکر می کند کاری که انجام داده برای آینده کافی است.»
ثالثا، طبق آمار سازمان آمار استرالیا، کسب وکارهایی که برمبنای نوآوری فعالیت می کنند نسبت به آن دسته از شرکت هایی که به نوآوری و ابتکار عقیده ای ندارند، سازنده تر هستند و مشاغل زیادی را تولید می کنند.
اما تولید محصول تنها بر مبنای یک ایده جدید امری خطیر است و احتمال شکست شما زیاد می شود. با این وجود شما باید ریسک کنید. بزوس می گوید: «اگر شما دو برابر بیشتر در سال ریسک کنید، نوآوری خود را دوچندان کرده اید.»
اگر به نوآوری ادامه دهید معجزه های بی شماری در انتظار شما هستند.
7- ثبات
یکی از سخت ترین کارها برای یک شرکت نوپا این است که راه کسب وکارش را باید خودش بسازد.
هیچ کسی به شما نمی گوید باید چگونه کار کنید، به کدام جهت بروید، چه زمانی استراحت کنید، اضافه کاری کنید و در چه زمانی باید کجا باشید.
جالب ترین بخش مدیریت کسب وکار همین قسمت است، اما خود این جالب بودن می تواند کار شما را سخت تر کند. شما ممکن است نرم افزاری برای خرید الکترونیکی راه اندازی کنید، به مدت یک ساعت کار کنید، ایمیل تان را چک و به مدت یک روز استراحت کنید.
اما آیا می توانید این کا را هر روز تکرار کنید؟ می توانید آن را به مدت طولانی، روزها و ماه ها یه طور مداوم ادامه دهید؟
سخت ترین قسمت همین جاست و درست همین جاست که کارآفرینان درک اشتباهی از قضیه دارند. اگر امروز ساعت ها کار کنید و روز دیگر کاری نکنید کسب وکار پررونقی نخواهید داشت.
ثبات در کار از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید هر روز حضور پررنگی داشته باشد. این هنر موجز (مینیمالیسم) است که کسب وکارتان را رونق می بخشد نه پیچیدگی.
پس دست به کار شوید و کار کنید. همانطور که پال ولستون اظهار می دارد «آینده متعلق به کسی است که سخت کار می کند و به آن عشق می ورزد.»