در سال 2017 که گذشت بسیاری از کسب وکارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کردند و از این طریق توانستند افزایش آگاهی از برند را برای سازمان افزایش دهند، اما با نگاهی اجمالی به فعالیت های دیجیتال مارکتینگ برخی از کسب وکارها به خوبی می توان به برخی از اشتباهات رایج این کسب وکارها پی برد که در صورت رفع این اشتباهات قطعا این برندهای تجاری می توانند با افزایش اثربخشی در فضای دیجیتال مواجه شوند.
این موضوع بهانه ای شد تا در این مطلب به برخی از اشتباه های رایج در حوزه دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم.
انتشار محتوای مشابه در نقاط تماس
در حال حاضر برندهای تجاری در بازار ایران پس از تولید محتوای مناسب، آن را در تمامی نقاط تماس خود اعم از وب سایت، اینستاگرام، تلگرام و... منتشر می کنند، این در حالی است که باید برای هر یک از این نقاط تماس محتوای مناسبی را تولید و منتشر کرد و در واقع این یکسان سازی در انتشار محتوا نمی تواند به جذب مخاطبان و تأثیر گذاری بر روی آنها منجر شود. به بیان دیگر برند های بین المللی در حال حاضر جهت افزایش اثربخش در محتوای تولید شده، روی شخصی سازی تمرکز می کنند تا از این طریق بتوانند ارتباطات اثربخش تری را ایجاد کنند.
استفاده از پاسخ خودکار برای مشتریان
امروزه موج استفاده از سیستم های نرم افزاری مختلف جهت سیستماتیک کردن فرآیندهای سازمانی تا اندازه ای مورد استفاده قرار گرفته است که سازمان های تجاری جهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری از سیستم های نرم افزاری مختلف استفاده می کنند. یکی از این نرم افزارها که در نقاط تماس مختلف سازمان به کار می روند، استفاده از سیستم های پاسخ خودکار برای مشتریان است که در وهله اول سازمان را بهره وری قابل توجهی همراه می سازد و دیگر نیازی نیست تعدادی نیروی سازمان جهت رسیدگی به این فرآیندها ساعت ها در پشت سیستم ها بنشینند و فقط هم در ساعت خاصی از روز پاسخ مشتریان را دهند.
در ظاهر استفاده از این فرآیند ها بسیار برای سازمان ها مفید است و بسیاری از سازمان های تجاری از این فرآیند ها استفاده می کنند، اما در حال حاضر رویکرد برخی از سازمان های نوین نسبت به این موضوع تغییر یافته است و دیگر تمایلی به استفاده از این فرآیندها جهت پاسخگویی به مشتریان در نقاط تماس سازمان ندارند.
به این دلیل که مشتریان وقتی که مشکل و شکایاتی دارند و غالبا هم با نارضایتی همراه هستند، با دریافت پیامک های خودکار بیشتر ناراضی می شوند و دریافت پیام خودکار به مثابه افزایش سوخت آتش برای آنها است. این موضوع باعث شده است تا برندهای تجاری نوین با سازماندهی مشتریان شاکی جهت کسب رضایت آنها زمان مناسبی را اختصاص دهند. در حقیقت مشتریان شاکی تمایل دارند به جای مکالمه با یک روبات با یک انسان وارد تعامل شوند و ارتباط برقرار کنند.
نداشتن تقویم تولید محتوا
قبل از تولید و انتشار محتوا نیاز به برنامه ریزی دقیق در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. برندهای تجاری این برنامه ریزی را از طریق تقویم تولید محتوا انجام می دهند، به این معنا که با استفاده از تقویم تولید محتوا، مشخص می کنند که در چه زمانی، چه نوع محتواها را تولید کنند و در نقاط تماس سازمان منتشر سازند. توجه به این موضوع در برندهای داخلی نیز بسیار امری ضروری است؛ چون در بسیاری از مواقع دیده می شود که برند های داخلی بدون داشتن تقویم تولید محتوا، باری به هر جهت محتوا تولید و منتشر می کنند. به عنوان نمونه زمانی که بودجه مناسبی برای آن تخصیص داده باشند، با پیشرفت مناسبی همراه می شوند، اما در زمان های دیگر با عدم توجه به رسانه های اجتماعی، مخاطبانی را که با صرف هزینه های بسیار زیاد جذب کرده اند از دست می دهند.
در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در سال 2018 سرعت تغییرات در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است و همگام نشدن با این تغییرات می تواند به شکست برنامه دیجیتال مارکتینگ برندهای تجاری منجر شود. لذا برندهای داخلی باید دائما به روندهای جهانی توجه ویژه داشته باشند و از اشتباهاتی که پیش تر ذکر شد پرهیز کنند تا از این طریق بتوانند با افزایش اثربخشی همراه شوند.
مشاور دیجیتال مارکتینگ