کنسولهای بازی، محبوبترین دستگاههای بازی در میان انواع مختلف سیستم عاملهای موجود در بازار هستند. این کامپیوترهای ویژه برای بازیهای ویدئویی تعاملی طراحی شده و دارای قطعات مشابهی با سیستمهای کامپیوتری هستند، مانند واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU) و حافظه (RAM). همچنین لوازم جانبی دیگری مانند موس، صفحه کیبورد، بلندگو، کنترل و... نیز در سیستم ورودی این مجموعهها نصب میشود. این کنسولهای بازی با دارا بودن خروجیهای صوتی و ویدئویی، قابلیت اتصال به سیستمهای صوتی - تصویری مانند تلویزیون را نیز دارند.
چشمانداز بازار جهانی کنسولهای بازی
طبق پیشبینی تحلیلگران، بازار جهانی کنسولهای بازی در فاصله سالهای 2016 تا 2020 با کاهشی تقریبی مواجه شده و با نرخ رشد سالانه 13درصد حرکت خواهد کرد. در این میان، این صنعت با چالشهایی اساسی روبهرو است که حاکی از تغییرات اساسی در این بازار است، کنسولهای بازی در حال تغییر به سوی بازیهای رایانه شخصی (PC)، بازیهای آنلاین، بازیهای تلفن همراه و دیگر سیستمعاملهای بازی جایگزین هستند که با توجه به پیشرفت فناوری پا به عرصه ظهور میرسانند.
محبوبیت گوشیهای هوشمند و تبلتها در بین مصرفکنندگان، باعث تغییر رویه جهانی در انتخاب بازیهای کامپیوتری شده است، بهطوریکه اغلب مصرفکنندگان، این سیستمعاملهای جدید را به کنسولهای بازی ترجیح میدهند. بهطور کلی، طبق آمارهای ارائه شده، بازار جهانی صنعت بازی تا سال 2019 با نرخ رشد سالانه 5. 7درصد به ارزشی بیش از 93میلیارد تومان دلار میرسد که البته در این میان رکود قابل توجهی در بازار سنتی این صنعت مانند کنسولهای بازی رخ میدهد و در عوض حضور بازیهای دیجیتالی پررنگتر میشود.
البته این کاهش بهصورت یکباره اتفاق نمیافتد، بهطوریکه طبق پیشبینیها، بازار بازیهای سنتی در سال 2019 به مبلغی بیش از 65میلیارد دلار میرسد که تقریبا 75درصد از سهم بازار جهانی صنعت بازی را به خود اختصاص داده و سهم بازیهای دیجیتالی حدود 20درصد میشود. اما به خوبی مشهود است که رشد فناوریهای جدید، منجر به تقاضای جامعه جهانی به سمت بازیهای آنلاین و دنیای دیجیتال خواهد شد.
دو نوع کنسول بازی
میتوان دو نوع اصلی را برای کنسولهای بازی برشمرد: کنسولهای بازی تلویزیونی و کنسولهای بازی دستی که مورد اول قابلیت اتصال به تلویزیون را داشته و مورد دوم، بهصورت خودکار عمل کرده و با داشتن سیستمهای صوتی و تصویری همراه، قابل حمل و جابهجایی است. کنسولهای بازی تلویزیونی، سهم غالب را در بین این دو نوع کنسول بازی دارند، طبق آماری که در سال 2015 گرفته شده، سهم کنسول تلویزیونی 82درصد بوده است و بخش باقیمانده متعلق به کنسولهای دستی است. کنسولهای بازی تلویزیونی با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که در بخشهای مربوط به حافظه و گرافیک داشتند، توانستند نسبت به نوع دستی این بازیها، موفقیت بیشتری داشته باشند.
تقسیمبندی جغرافیایی
گروه کشورهای مربوط به اروپا، خاورمیانه و آفریقا که در بازار جهانی با نام اختصاری (EMEA) شناخته میشوند، مناطق پیشرو در بازار کنسولهای بازی طی سال 2015 بودند، از جمله دلایلی که میتوان برای پیشرو بودن این مناطق در این صنعت ذکر کرد، وفور کنسولهای بازی پیشرفته، بالا بودن میانگین سن بازیکنان که باعث بالا رفتن قدرت خرید آنها میشود و حضور مخاطبان فناوری پیشرفته در این کشورهاست. طبق پیشبینی تحلیلگران، بازار کنسولهای بازی تا سال 2020 در این مناطق با نرخ رشد سالانه 14درصد حرکت میکند.
گرانترینها
نخستین کنسول بازی ساخته شده توسط شرکت سونی در سال 1995، پلیاستیشن بود که در آن زمان با قیمتی معادل 300دلار، جزو گرانترین بازیها محسوب میشد. البته هنوز هم بازیهای موسوم به پلیاستیشن جایگاه خود را در میان مشتریان حفظ کرده و جزو سیستمهای بازی پرفروش جهانی به شمار میروند. همچنین کنسول بازی معروف سگا (SEGA SATURN) نیز که همان سال توسط این شرکت ارائه شد، با قیمت 400دلاری خود، بازی پرهزینهای محسوب میشد.
کنسول بازی XBOX 360 که در سال 2005 از طرف کمپانی مایکروسافت ارائه شد نیز با قیمت 400دلاری خود جزو گرانترینها بهشمار میرفت و محبوبیت این کنسول به حدی بود که حتی هفتسال پس از تولیدش نیز 77میلیون نسخه از آن به فروش رفت. نمونه کنسول XBOX ONE شرکت مایکروسافت نیز که در سال 2013 به بازار آمد، با 449دلار قیمت از جمله بازیهای گران آن سال بهشمار میرفت.