وبینار یا سمینار آنلاین Web conferencing، یکی از روش های بازاریابی اینترنتی مناسب در ایران قلمداد می شود. در این مقاله کوتاه آن را تشریح می کنیم.
به گزارش پارک بازاریابی ایران، امروزه استفاده از اینترنت یکی از رایج ترین روش ها در بازاریابی است. استفاده از اینترنت هم راحت بوده و هم طیف زیادی از افراد و بازارها را می تواند دربر بگیرد. وبینار، از جمله برنامه هایی است که توسط اینترنت اجرا می شود و امروزه افراد و شرکت های زیادی برای بازاریابی از آن استفاده می کنند. وبینار شامل برنامه های آموزشی یا سخنرانی هایی است که به صورت آنلاین برگزار می شود. می توان وبینار را یکی از روش های مناسب یا بهترین روش در بازاریابی نام برد که می توانید از طریق آن به معرفی کالا بپردازید.
از آنجایی که ممکن است برخی شرایط تبلیغات در ایران فراهم نبوده یا بودجه و امکانات کافی وجود نداشته باشد، استفاده از وبینار یکی از روش های مناسب برای بازاریابی است. وبینار با برنامه هایی که از قبل ضبط می شوند متفاوت است. در این برنامه فردی که به سخنرانی در خصوص کالا یا هر چیز دیگری مشغول است در همان لحظه و به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می شود و افراد می توانند شاهد این برنامه باشند. تفاوت اصلی آن در حالت آنلاین و زنده بودن برنامه است. شما می توانید وبینارهای رایگانی را برگزار کنید و محتواهای آموزشی را برای مخاطبان خود آموزش دهید. می توانید راه های استفاده از وبینار در بازاریابی را به آنها آموزش دهید، یا اینکه چگونه می توانند یک سایت طراحی کرده و از طریق آن به معرفی و بازاریابی برای کالای خود بپردازند.
به نظر مشاوره بازاریابی اینترنتی، علاوه بر اینکه می توانید از این طریق با مخاطبان خود در ارتباط باشید و کنجکاوی و انگیزه کافی در آنها ایجاد کنید که با شما در ارتباط باشند، بلکه می توانید در انتها به آنها پیشنهاد بدهید که می توانید کارهای طراحی سایت آنها را انجام دهید یا اینکه به تبلیغ محصولات و کالا بپردازید. بنابراین، می توانید با استفاده از خلاقیت هایی که در این زمینه از خود نشان می دهید به بهترین شکل ممکن به هدف های بازاریابی خود برسید.
نکته مهمی که باید همواره به آن توجه داشته باشید این است که با استفاده از چه روش هایی می توانید مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را ترغیب کنید تا در وبینار شما شرکت کنند و محتواهای آموزشی خود را به گونه ای طراحی کنید که هم برای آنها مفید باشد و هم اینکه جذابیت های لازم را داشته باشد. در نتیجه، شما می توانید با کمترین هزینه و با استفاده از فضای گسترده اینترنت به تبلیغ فعالیت های خود پرداخته و خودتان، محصولات و خدمات تان را به مخاطبان مورد نظر معرفی کنید.
وبینار یا سمینار اینترنتی و بازاریابی
حتما در اولین گام خود به دنبال روش هایی باشید که می توانید یک وبینار مناسب و مفید طراحی کنید. با توجه به تجربه مشاوره بازاریابی، برای اینکه بتوانید مشتریان کافی را از این طریق جذب کنید بهتر است شرایط و مزیت های ویژه ای را برای آنها تعریف کنید. به عنوان مثال، می توانید برای افرادی که در وبینار شما شرکت کرده اند یک تخفیف ویژه ای در نظر بگیرید که با هزینه کمتری برای آنها یک سایت طراحی کنید یا محصول و خدمات خود را با شرایط ویژه ای نسبت به سایرین در اختیار آنها قرار دهید. بهتر است از فضاها و فرصت های ایجاد شده توسط اینترنت به بهترین نحو در پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده کنید. لازمه این کار این است که به ابزارهای جدید مجهز باشید و دائماً اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.
اهمیت و توسعه وبینار: با ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، راحتی و امنیت مشتریان را تأمین کنید.
امروزه تحول عظیمی در سامانه ارائه خدمات به مشتریان رخ داده است. در چند دهه گذشته، معمولا عرضه کنندگان کالا به صورت مستقیم با مشتریان خود در ارتباط بودند و با آنها تعاملات رو دررو داشتند، اما امروزه نیازی نیست که مشتریان در مراکز خدماتی حضور فیزیکی داشته باشند. بسیاری از خدمات همچون موارد زیر به صورت غیرمستقیم به مشتریان عرضه می شود:
- دستگاه های ارائه دهنده مواد غذایی و نوشیدنی
- پمپ بنزین های اتوماتیک
- دستگاه های خودپرداز
- دستگاه های افزایش اعتبار و شارژ کارت های اتوبوس و مترو
- فروش اینترنتی کالاها و خدمات مورد نیاز مردم در بسیاری از زمینه ها مانند لاوین دکور
از جمله هدف هایی که ایده ایجاد خدمات غیرحضوری را به وجود آورد دلایل زیر را می توان نام برد:
1- کاهش هزینه ها
ارتباط های غیرمستقیم و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان و ارائه دهندگان خدمات موجب کاهش بسیاری از هزینه ها از جمله هزینه رفت و آمد، احداث محلی برای ارائه خدمات یا مکان های فیزیکی که خدمات یا کالا را در معرض دید مشتریان قرار دهند می شود. در این روش، بسیاری از ارائه اطلاعات و مشخصات کالا یا خدمات از طریق سایت های این شرکت ها به نمایش گذاشته می شود.
2- افزایش راحتی مشتریان
در خدمات غیرحضوری نیاز به حضور فیزیکی و کسب اطلاع از ویژگی های کالا یا خدمات نیست. آنها می توانند از طریق یک تماس تلفنی، مراجعه به سایت شرکت یا پیامک از این شرایط مطلع شوند و در صورت نیاز، سفارش خود را نیز به صورت غیرحضوری ثبت کرده و کالا را تحویل بگیرند. بنابراین، این روش نقش زیادی در بالا بردن راحتی مشتریان دارد.
3- افزایش بهره وری
در خدمات غیرمستقیم، بسیاری از هزینه ها کاسته شده و می توان کیفیت ارائه یا تولید خدمات را در بخش های دیگر صرف کرد به همین دلیل راندمان کاری و همچنین مدیریت بازاریابی افزایش پیدا می کند.
4- گستردگی خدمات غیرحضوری
این روش یکی از راهکارهای پرکاربرد و سودمند در عصر حاضر است، زیرا ما به دلیل بعد مسافت با برخی مشتریان خود نمی توانیم خدمات حضوری ارائه دهیم و گستردگی مشتریان و پراکندگی آنها به قدری است که خدمات غیرحضوری آنها را امکان پذیر کرده است وگرنه ما بسیاری از مشتریان خود را از دست می دادیم. البته، تبدیل خدمات به صورت غیرمستقیم جنبه های منفی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.
۱- دریافت اطلاعات کم در خصوص مشتریان
در بسیاری از خدمات غیرحضوری ما با مشتریان خود ارتباط رودررو نداریم، بنابراین بسیاری از اطلاعاتی که از تجربه و احساس آنها می توانیم در ارتباط های رودررو کسب کنیم محروم می شویم.
۲- گیج شدن مشتریان
بسیاری از مشتریان وقتی می خواهند خدمات و کالای مورد نظر خود را به صورت غیرحضوری خرید کنند دچار ابهام می شوند. آنها نمی دانند چگونه باید در خصوص کالای مورد نظر خود اطلاعات کسب کنند و همچنین درباره آن به مشورت با فروشنده بپردازند یا نظرات و سلیقه های خود را برای اینکه بتوانند بهترین محصول یا خدمات را خریداری کنند به فروشنده ها بگویند.
بر اساس موارد گفته شده در آموزش بازاریابی، غالباً وظیفه اداره و مدیریت کردن سامانه های خدمات غیرمستقیم یا همان غیرحضوری به عهده مدیر عملیاتی شرکت است، ولی مدیرانی که در بخش بازاریابی مشغول هستند نیز باید در این کار مشارکت داشته باشند؛ زیرا این مدیران بازاریابی هستند که درباره کارآمدی این سامانه باید بررسی کرده و مطمئن شوند که وبینار کاربردی است.