خستگی یکی از نتایج عمومی کسب وکارهای امروزی شده است. جلوگیری از آن و حفظ همیشگی تمرکز، مهارتی است که باید آن را تقویت کنیم.
به گزارش زومیت، یکی از مشکلات اساسی کارآفرینان، حفظ تمرکز و شناخت وظایف و اهداف اصلی شرکت است. این نوع از مدیران که در دوران کنونی عموما جوان نیز هستند، برای رسیدن به این توانایی نیاز به مطالعه، آموزش و کمک گرفتن از مربی دارند. کتاب Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less نوشته گرگ مک کوان می تواند منبع مناسبی برای شناخت اولویت های کاری و اهداف و وظایف اصلی شرکت باشد.
دیوید اولک، کارآفرین و مشاور کسب وکار در وب سایت Inc تجربیات و درس های خود از این کتاب را اینگونه بیان کرده است:
این کتاب در مورد ارزیابی مجدد اولویت ها است. این کار یکی از سخت ترین درس های کارآفرینی است. به عنوان یک کارآفرین شما عموما این حس را دارید که همه چیز مهم است. اما مطالعه این کتاب و راهکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می کنم، به من یاد داد که می توان اولویت بندی کاملی برای وظایف در شرکت داشت.
در هر روز، تنها تعداد کمی وظیفه را انجام دهید
فرهنگ کنونی کسب وکار ما را به این تصور فروبرده که باید در هر روز تا آنجا که می توانیم کار کنیم. این نوع از تفکر شما را در پایان روز خسته کرده و هیچ انرژی برای کارهای دیگر باقی نخواهد گذاشت. اثر مخرب دیگر، مشخص کردن وظایف بیش از حد برای یک روز کاری و ناتمام ماندن نیمی یا بیشتر آنها است. اگر برای هر روز کاری تنها تعداد کمی وظیفه که می توانید به انجام برسانید، مشخص کنید، بهتر از آن است که وظایف و اهداف زیادی مشخص کرده و آنها را ناتمام بگذارید.
پیش از مشخص کردن هر کار یا وظیفه برای خود، یک سوال «چرا» بپرسید. دلیل انجام آن کار یا وظیفه را به طور کامل برای خود شرح دهید. در پایان تنها در صورتی وظیفه مورد نظر را در لیست کارها وارد کنید که اولویت بالای آن برای شما مشخص شده و زمان کافی نیز برای انجام داشته باشید. بقیه وظایف با اولویت بالا را نیز باید به افراد زیردست محول کنید. البته پیش از آن باید با برنامه ریزی و آموزش مناسب، افراد قابل اعتماد برای محول کردن وظایف را تربیت کرده باشید.
مراقب حواس پرتی ها باشید
پاسخ دادن به ایمیل ها و پیام های شبکه های اجتماعی از اعتیادهای ما شده است. فراموش نکنید که این کارها نباید اولویت های شما را دچار تغییر کنند. پاسخ دادن به ایمیل اولویت کاری شما نیست. بسیاری از مدیران این حقیقت را بسیار دیر و پس از تحمل خسارت های زیاد متوجه می شند.
«نه» گفتن را تمرین کنید
یکی از سخت ترین کارهای مدیران، نه گفتن به پیشنهادات جلسه، دورهمی و رویدادهای شبکه سازی است. با تعیین اولویت کاری و شرکت، می توانید به بسیاری از دعوت ها نه گفته و زمان زیادی برای خودتان ذخیره کنید. پیش از پاسخ به هر دعوتی، تنها این سوال را از خود بپرسید که آیا حضور در این رویداد شرکت و شما را قدمی به جلو خواهد برد یا خیر؟
نکته مهم کتاب معرفی شده این است که چیزی به نام «اولویت ها» در کار وجود ندارد و «اولویت» موردی منفرد است که باید پیش از هر کاری به آن پرداخته شود.