مشاور مدیرعامل راه آهن ایران به اتفاق هیأت همراه از روند پیشرفت کار اجرایی خط آهن خواف - هرات در ایستگاه غوریان افغانستان بازدید کردند.در جریان این بازدید که عصر روز سه شنبه انجام شد؛ هیاتی متشکل از مسئولان راه آهن و وزارت راه و شهرسازی دو کشور و پیمانکاران مجری طرح راه آهن خواف - هرات حضور داشتند.
«ابراهیم محمدی» مشاور مدیرعامل راه آهن کشورمان در این بازدید گفت که ایران متعهد به همکاری در زمینه های مختلف با کشور دوست و همزبان افغانستان است و آمادگی کامل دارد تا مشکلات موجود فراروی طرح راه آهن خواف - هرات را بردارد و به روند ریل گذاری سرعت بیشتری ببخشد.
وی افزود که تا محل ایستگاه غوریان که احداث آن تعهد ایران بود؛ طرح تکمیل و آماده بهره برداری شده است و تلاش می کنیم تا به زودی اولین قطار حامل بار سیمان را از طریق مرز «شمع تیغ» تخلیه کنیم.
محمدی به برخی از اقدامات مورد نیاز برای رفع موانع عملیاتی شدن بهره برداری از این مسیر راه آهن اشاره کرد و از عدم امضای توافقنامه مرزی از سوی افغانستان برای رسمیت بخشیدن به مرز شمع تیغ به عنوان یک چالش مهم فرا روی این طرح نام برد.
او همچنین از مشکلات گمرکی برای واردکردن مواد لازم به منظور اجرای این طرح از سوی پیمانکاران در این نشست خبر داد و از سوی هیأت افغان وعده همکاری و پیگیری و رفع این موانع داده شد.
«سیدعبدالکریم زاهد» فرماندار شهرستان غوریان افغانستان نیز در جریان این بازدید گفت: طرح خط آهن خواف - هرات همدلی بین دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را مضاعف خواهد کرد.
وی گفت: این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و در اولویت های دولت وحدت ملی است و امیدواریم هرچه زودتر قطعه سوم تا ایستگاه جینو تکمیل و افتتاح شود.
زاهد گفت: با افتتاح این خط آهن تحولی در اقتصاد افغانستان رخ خواهد داد و باعث رشد و پیشرفت کشور و افزایش صادرات و واردات بین دو کشور خواهد شد.
نماینده اداره راه آهن افغانستان نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد کار ریل گذاری تسریع شود و گفت که دولت افغانستان برای ساخت و ادامه خط آهن از ایستگاه جینو تا فرودگاه هرات به طول 87 کیلومتر مطالعات اولیه را انجام داده است و به زودی کار قطعه چهارم آغاز خواهد شد.
استان هرات در شمال غرب افغانستان و هم مرز استان خراسان رضوی در ایران است و راه آهن خواف - هرات نخستین خط آهن میان دو کشور است که از سال 1384 اجرای آن شروع شد. احداث این خط در چهار قطعه به طول 191 کیلومتر برنامه ریزی شده که ساخت 139 کیلومتر آن را ایران برعهده گرفته و احداث قطعه چهارم نیز برعهده افغانستان است که با کمک مالی کشورهای خارجی ساخته می شود.
این راه آهن از منطقه خواف در استان خراسان رضوی تا مرز شمع تیغ و از آنجا تا شهرستان غوریان افغانستان ساخته شده و ادامه آن از روستای روزنک غوریان تا فرودگاه هرات در دست ساخت از سوی طرف افغان است.