کمتر از دو ماه به آغاز سال 2018 مانده است و همواره سال جدید میلادی برای کسب و کار ها نویدبخش شروعی تازه جهت دست یافتن به موفقیت های چشمگیر است. معمولا برندهای بین المللی در سال جدید برنامه های داخلی خود را به روز رسانی می کنند و با در نظر گرفتن تغییراتی استراتژیک، مقدمات لازم را جهت آغاز سال نو میلادی هموار می سازند. اگرچه عید نوروز در ایران به عنوان آغاز سال جدید محسوب می شود، اما برخی از برندهای ایرانی جهت همگام شدن با تغییرات و بازارهای جهانی نسبت به سال میلادی برنامه ها و تغییرات خود را در سازمان لحاظ می کنند.
از طرفی حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ طی چند سال گذشته رشد و تغییرات بسیار زیادی داشته است و امروزه کمتر کسب وکاری حتی در بازارهای داخلی نیاز به استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ندارد. با توجه به اینکه هر سال تغییرات استراتژیک در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایجاد می شود، این موضوع بهانه ای شد تا در این مطلب به پیش بینی کارشناسان خبره بین المللی در خصوص روندهای مورد نظر برندهای بین المللی در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال 2018 بپردازیم.
استراتژی کشش از طریق لینکدین
اگرچه سرمایه گذاری روی لینکدین در سال 2017 نیز مورد نظر برندهای بین المللی بوده است و در بازارهای داخلی نیز برخی از برندهای ایرانی فعالیت مناسبی روی لینکدین داشته اند، اما امکان بارگذاری ویدئو روی لینکدین فرصتی را پیش روی برندهای بین المللی قرار داده است تا از این پلتفرم نیز جهت برقراری ارتباطات اثربخش با مخاطبان استفاده کنند. در این میان استفاده از ویدئو به عنوان محتوایی که امکان برقراری ارتباطات مناسب را با مشتریان می دهد در سال 2017 نیز مورد توجه برندهای مختلف قرار گرفته است.
با توجه به این موضوع لینکدین می تواند ابزاری مناسب جهت انتشار محتواهای ویدئویی سازمان باشد. البته باید محتوای تولید شده مطابق گروه مخاطبان لینکدین باشد و مورد استقبال کاربران این شبکه اجتماعی قرار گیرد. از طرفی لینکدین امکان بازدید محتوا را برای مخاطبان خارج از این پلتفرم نیز فراهم ساخته است؛ به این معنا که مخاطبان بیرونی نیز می توانند با استفاده از موتورهای جست و جوگر به محتواهای مورد نظر خود دست پیدا کنند.
شخصی سازی نام تجاری
از گذشته تا به حال اعتماد نقش بسزایی را در فرآیند خرید داشته است. همواره مشتریان تمایل دارند از برندهایی خریدهای مورد نظر خود را انجام دهند که به آن اعتماد دارند. از طرفی براساس تحقیقات روان شناسان، همواره مخاطبان به همنوعان خود که انسان ها هستند بیشتر از هرچیزی اعتماد دارند و با آنها ارتباط برقرار می کنند. این موضوع باعث شده است تا برندها نیز در راستای برقراری ارتباطی مناسب با مخاطبان بیرونی سازمان، اقدام به شخصی سازی نام تجاری کنند. این اقدام یکی از روندهای مورد نظر برندهای بین المللی در سال 2018 در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در حقیقت برندها تمایل دارند از طریق رسانه های اجتماعی گامی استراتژیک در راستای شخصی سازی نام تجاری سازمان بردارند.
تغییر تمرکز بر نسل جدید
یکی از روندهای مورد نظر دیجیتال مارکتینگ در سال 2018، تمرکز روی نسل جدید خواهد بود. البته این موضوع بستگی به نوع و شرایط کسب و کارها نیز دارد اما به صورت کلی تمرکز بر نسل متولدین دهه 70 ایران و به خصوص انتهای این دهه و ابتدای دهه 80 باید در دستور کار قرار گیرد چون جهت برقراری ارتباط مناسب با مشتریان آینده سازمان نیاز به تولید محتوا برای این گروه سنی نیز وجود دارد. با توجه به این موضوع که همواره شکاف نسلی بین دهه های مختلف وجود دارد، باید قبل از تولید محتوا برای این دهه و جذب این مخاطبان، به شناخت درستی از این نسل دست پیدا کرد.
در راستای دست یافتن به شناختی درست، نیاز به طراحی پرسوناهایی از سازمان است. اگرچه تعریف و چگونگی طراحی پرسونا از حوصله این مطلب خارج است اما به صورت خلاصه می توان بیان کرد که برندهای بین المللی با طراحی پرسونا شخصیت های احتمالی را که گروه مخاطبان سازمان هستند طراحی می کنند و در طراحی این گروه مخاطبان به بررسی دقیقی از ویژگی ها و حتی سبک زندگی این افراد نیز اشاره می کنند. با طراحی پرسونا برای نسل های جدید راحت تر می توان ارتباطات اثربخشی را با آنها برقرار کرد و بر این اساس برنامه دیجیتال مارکتینگ را برای این نسل تدوین و پیاده سازی کرد.
در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که تمرکز بر عناوینی که پیش تر ذکر شد، تنها بخشی از تغییرات استراتژیک حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال 2018 خواهد بود. برندهای ایرانی جهت همگام شدن با روندهای مورد نظر جهانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید همواره فعالیت های خود را به روز رسانی کنند تا از این طریق بتوانند ارتباطات اثربخشی را در نقاط تماس خود با مخاطبان بیرونی سازمان ایجاد کنند.