سعید محمدزاده در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش ریلی ایران به شرکت های آلمانی گفت: روابط اقتصادی و عمرانی ایران و آلمان در طول سه سال اخیر، پس از سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به این کشور روند رو به رشدی داشته است.
وی در ادامه افزود: روابط ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی یکی از اولویت های مهم سیاست خارجی کشورمان در رابطه با اتحادیه اروپا است.
محمدزاده تصریح کرد: حجم روابط اقتصادی ایران با آلمان که در دوره پیش از برجام به شدت کاهش یافته بود در دوره پسابرجام رشد قابل ملاحظه ای یافته، به طوری که در سال گذشته میلادی به رقمی معادل 9.2 میلیارد یورو رسیده است.
مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: ایران و آلمان می توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه های مختلف اقتصادی همکاری بسیار نزدیک تری با یکدیگر داشته باشند.
محمدزاده با بیان اینکه ایران، بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است، افزود: JDP ایران در سال 2016، 412میلیارد دلار بوده و با 80میلیون نفر بیشترین جمعیت را در منطقه دارد.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران در سال 2016 یک جهش 6.4 درصدی داشته است. محمدزاده با بیان اینکه ایران، ایمن ترین و باثبات ترین کشور منطقه به شمار می رود و با جمعیت جوان و پتانسیل هایی که دارد می تواند به یک بازار و شریک تجاری موفق برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود، افزود: پس از برجام حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا بیش از 60 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: اروپا، دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شده و 13درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است، در نتیجه چشم انداز خوبی برای توسعه روابط با اروپا و آلمان وجود دارد.
محمدزاده در ادامه به برنامه ها و سیاست های راه آهن برای توسعه حمل و نقل ریلی اشاره و تصریح کرد: ایران، در برنامه ششم توسعه سال 2016 تا 2021 اولویت خود را به افزایش حمل و نقل ریلی و توسعه راه آهن داده و افزایش سهم راه آهن در حمل بار از 12درصد به 30درصد و در حمل مسافر از 8درصد به 20درصد پیش بینی شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدزاده به دیگر برنامه های راه آهن اشاره کرد و یادآور شد: افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی و ارتقای سرعت به 200کیلومتر در ساعت، احداث خطوط پرسرعت متناسب با صنعت گردشگری و توسعه ایستگاه های مسافری با تأکید بر TOD از مهم ترین برنامه های راه آهن به شمار می رود.
مدیرعامل راه آهن در ادامه توضیح داد: استفاده از توان فنی و مهندسی و صنعتی داخل ایران در تأمین توسعه ماشین آلات و تجهیزات ریلی، نوسازی و بازسازی خطوط، ایستگاه ها و ناوگان و افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیکی و اتصال به مراکز تجاری، معدنی و توسعه زیرساخت ها در بنادر از دیگر برنامه های راه آهن به شمار می رود.
محمدزاده با بیان اینکه برای اجرای این برنامه ها رویکرد مشارکت بخش خصوصی در سه حوزه کاری است، افزود: بهره برداری از ناوگان از جمله ناوگان مسافری و باری به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی اضافه کرد: برای تحقق اهداف واقعی با توجه به پتانسیل های دو کشور راه طولانی در پیش است و امیدواریم نشست امروز بتواند سبب همکاری های بیشتر بین دو کشور شود.
سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری ایران در حوزه ریلی در چهار سال گذشته
محمدزاده اذعان کرد: برای همکاری با شرکت بیمه مذاکراتی را انجام داده ایم و قرارداد های بزرگی برای برقی کردن خطوط منعقد کرده ایم و در این حوزه از توانمندی های نیروهای متخصص استفاده خواهیم کرد.
وی یادآور شد: برای برقی کردن قطار تهران - مشهد و راه اندازی قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان از همکاری و مشارکت شرکت های آلمانی استفاده می کنیم. این مقام مسئول اذعان کرد: راه آهن ایران ۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس برای توسعه زیرساخت های ریلی منعقد کرده است.
محمد زاده تأکید کرد: در چهار سال گذشته ایران ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه گذاری مستقیم داشته و این رقم، غیر از ارقام فاینانس بوده است.