پرسش: مدیر یک سازمان خصوصی هستم و 42 کارمند دارم، اما احساس می کنم زمان زیادی از کارکنان به بهانه های مختلف از بین می رود. شما چه راهکاری برای این مشکل پیشنهاد می کنید؟
پاسخ کارشناس: در دنیای امروز مدیریت زمان یک دانش است و دانستن آن برای همه افراد ضروری است، اما بی تردید در هر اداره و سازمانی دزدان زمان زیادی حضور دارند که ضربه زیادی به اقتصاد آن اداره و سازمان وارد می کنند.
برای جلوگیری از زیان های احتمالی مالی پیشنهاد می شود با کارکنان رفتاری دوستانه داشته باشید و خواسته های سازمانی خود را صمیمانه با آنها در میان بگذارید که به چند مورد اشاره می کنم:
ملاقات ممنوع: یکی از آفات زمانی ملاقات و دیدارهای غیر سازمانی کارکنان است که گاه ساعت ها وقت آنها را از بین می برد.
حذف صندلی میهمان: گاه در اتاق کارکنان چند صندلی قرار دارد و همین بهانه خوبی است تا برخی همکاران ساعت ها بنشینند و درباره مسائل غیر سازمانی بحث و گفت وگو کنند.
شبکه های اجتماعی ممنوع: در روزگار ما شبکه های اجتماعی یکی از آفات مهم زمانی است و کارمندان بدون آنکه بدانند گاه ساعت ها وقت خود را با خواندن و دیدن فایل های مختلف تلف می کنند.
تلفن ثابت و همراه ممنوع: صحبت با تلفن گاه آن قدر زمان کارکنان را از بین می برد که خودشان هم خبر ندارند. اداره جای کار کردن است نه جای حرف زدن آن هم با تلفن.
تلویزیون ممنوع: در برخی اداره ها و سازمان ها تلویزیون وجود دارد و همین بهانه ای است تا کارمند برای دیدن اخبار، فوتبال و... ساعت ها وقت سازمانی را تلف کند.
تعیین زمان ناهار: برای اینکه از اتلاف وقت جلوگیری کنید برای صرف ناهار وقت تعیین کنید تا همه کارکنان در یک زمان مشخص ناهار خود را میل کنند .
اینها چند پیشنهاد ساده بود که با رعایت کردن آنها زمان بیشتری برای کار مفید کارکنان شرکت شما فراهم می شود.