کلید اصلی توسعه یک استارت آپ، افزایش درآمد است. با انتخاب روش های مناسب قیمت گذاری و جذب مشتری، راه پیشرفت کسب وکار خود را هموار کنید.
به گزارش زومیت، توسعه کسب وکار برای هر استارت آپ جدید امری حیاتی است. درواقع وقتی صحبت از توسعه کسب وکار است، مهم ترین فاکتور افزایش درآمد است. در کلام ساده، شما برای افزایش درآمد خود، سه راه در پیش دارید؛ فروش محصولات بیشتر، فروش به مشتریان بیشتر و فروش به قیمت بالاتر. اغلب اوقات کارشناسان و نویسندگان مسائل را بیش ازحد پیچیده می کنند، اما اگر می خواهید درآمد خود را افزایش دهید، این سه مورد واضح ترین گزینه هایی هستند که باید به آنها توجه کنید و تمام تلاش های شما باید در راستای این موارد جهت دهی شوند.
فروش محصولات بیشتر
ساده ترین راه رشد کسب وکار شما این است که محصولات یا خدمات بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید. مشتریان فعلی، با شما در ارتباط هستند، از قبل شما را می شناسند، احتمالا شرکت تان را دوست دارند و به شما اعتماد می کنند، بنابراین فروش محصولات بیشتر به آنها، کار زیاد سختی نیست.
تحقیقات نشان می دهد که هزینه جذب مشتریان جدید، هفت برابر بیشتر از این است که اقلام بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید، بنابراین با عرضه محصولات و خدمات بیشتر، سود بالاتری نصیب تان می شود، چراکه قبلا هزینه جذب این مشتریان را پرداخت کرده اید.
پس فکر کنید که چه کالا و خدمات دیگری می توانید به این مشتریان ارائه کنید. لزوما نباید خدمات جدیدی در دست تولید داشته باشید. ممکن است بتوانید خدمات یک شریک تجاری را، که درصد کمی از آن بابت شراکت تان به شما می رسد، عرضه کنید. به سرویس های هواپیمایی نگاه کنید که از همکاری با هتل ها و تاکسیرانی ها بهره می برند. آنها هم قصد دارند حداکثر درآمد ممکن را از مشتریان فعلی کسب کنند.
البته باید رضایت مشتریان را در نظر بگیرید، زیرا به ازای از دست دادن هر مشتری، هزینه بالایی برای جایگزین کردن مشتری دیگری به شما تحمیل می شود. درواقع برای فروش بیشتر به مشتریان تان، باید رویکردی استراتژیک داشته باشید.
فروش به مشتریان بیشتر
احتمالا این حوزه ای است که اغلب شرکت ها تمرکز بیشتری روی آن می گذارند؛ جذب مشتریان جدید و افزایش سهم و نفوذ خود در بازار. اگر می خواهید به بازار هدف خود تسلط داشته باشید، کارایی تان را بالا ببرید، به مشتریان بیشتری نیاز خواهید داشت.
یکی از ارزان ترین روش های جذب مشتری این است که مشتریان فعلی محصولات تان را به دیگران توصیه کنند. اگر مشتریان فعلی از محصولات شما رضایت دارند، چگونه می توانید آنها را تشویق کنید که حامی شما باشند و تولیدات تان را به سایرین پیشنهاد دهند؟ چطور می توانید یک استراتژی برد-برد را تنظیم کنید که هم خودتان از آن سود ببرید و هم آنها؟
به یاد داشته باشید که هزینه جذب مشتری جدید، هفت برابر مشتریان فعلی تمام می شود. اگر مخاطبان جدید خود را با توصیه یاران قدیمی تان به دست آورید، بودجه زیادی را صرفه جویی کرده اید که می توانید بخشی از آن را به همین افراد جایزه دهید.
برنامه های مشارکت در فروش هم روش مشابهی دارند. در این برنامه ها شما به شخص دیگری اجازه می دهید با پیدا کردن مشتری جدید (و متحمل شدن هزینه آن) درصدی از درآمد حاصل از فروش را از آن خود کند.
گزینه های زیادی برای پیدا کردن مشتریان جدید وجود دارد. شما باید بهترین استراتژی هایی را که مناسب مدل کسب وکارتان هستند و سودآوری شما را به حداکثر می رساند، انتخاب کنید.
فروش به قیمت بالاتر
بسیاری از کارآفرینان، ارزش کار خود را دست کم می گیرند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. مثل اینکه آنها اعتمادبه نفس کافی ندارند و به همین علت خدمات خود را در سطح پایین قیمت گذاری می کنند یا اینکه نمی دانند بازار تا چه حد جوابگوی محصولات آنها است یا اصلا ارزش واقعی خدمات شان را نمی دانند.
مورد آخر باعث می شود آنها محصولات شان را کم اهمیت بدانند که به قیمت گذاری پایین منجر می شود.
افزایش قیمت ساده ترین راه افزایش درآمد است، اما درعین حال با ریسک زیادی همراه خواهد بود. اگر قیمت را بیش ازحد بالا ببرید، همین مشتریان فعلی را هم از دست می دهید و کسب وکارتان با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد.
از طرف دیگر، قیمت گذاری پایین نشان دهنده این است که شما ارزش خدمات خودتان را نمی دانید، پس چرا دیگران باید به آنها بها بدهند؟
گاهی اوقات هم بالا بردن قیمت، باعث از دست دادن برخی از مشتریان فعلی می شود و همزمان مشتریان جدیدی را جذب می کند که حاضر هستند پول بیشتری برای محصولات و خدمات شما بپردازند. در این صورت تقاضا و درآمد کلی افزایش پیدا می کند.
اگر شما یک محصول باکیفیت داشته باشید، باید آن را با قیمت مناسب به فروش برسانید. اگر چشم تان را روی ارزش واقعی آن ببندید، محصول شما کالایی بی اهمیت تلقی خواهد شد.
سه راه برای افزایش درآمد یک کسب وکار وجود دارد. فروش بیشتر به مشتریان فعلی، فروش محصولات و خدمات به افراد جدید و فروش آنها به قیمت بالاتر. اگر برای هر سه مورد استراتژی های مفیدی داشته باشید، پتانسیل کسب وکار خود را به حداکثر می رسانید و اگر هریک از آنها را نادیده بگیرید، سود بیشتری را عاید رقیبان تان خواهید کرد.