در شماره های قبل راجع به راه اندازی انواع کسب و کار و اهمیت بازاریابی براتون گفتم. از ضرورت خلاقیت و نوآوری در کسب و کار نوشتم و در ادامه با مثال هایی نقش خلاقیت را بیشتر توضیح دادم. گفتم که فکر نکنین صرف کیفیت یا قیمت یا خدمات می تونه فروش تون رو بالا ببره. موفقیت در کسب و کار وابسته به خیلی چیزاست که ما در بخش های مختلف این ستون داریم در موردش حرف می زنیم و خلاقیت و نوآوری یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار به شمار میره. و اینک داستان علی واکسیما.
شاید همه شما اسم علی واکسیما رو شنیده باشید. اگه می خواین درباره خلاقیت و طرح های ابتکاری علی حسن خانی یا همون علی واکسیما بیشتر بدونید این بخش رو بخونید تا بدونید حتی واکس زدن هم نیاز به خلاقیت و ابتکار داره:
«علی واکسیما»، نخستین واکسی سیار کشوره که در سال های گذشته با ابتکار بامزه و عجیبش، برای مدت ها سوژه گزارش مطبوعات مختلف شده بود. اون اوایل با دوچرخه و بعدها با موتور سه چرخ خودش، گوش به زنگ بود تا با نخستین تماس، خودش رو به مشتری مورد نظر برسونه و کفشش را واکس بزنه، حالا باز هم پیشرفت کرده و موتورش را تبدیل به یک ماشین کرده، اما ماشین او با بقیه ماشین ها یک تفاوت عمده داره، اینکه ماشین او به شکل کفشه.
خیلی ها علی واکسیما را به اسم «علی دو هزار» می شناسند. این به خاطر وب سایتی است که این واکسی خلاق راه اندازی کرده. حالا فلان شرکت بزرگ هنوز یه سایت درست و حسابی نداره، اما علی واکسیما سایت اختصاصی داره چون عاشق کارشه و هر کاری برای کسب و کارش می کنه.
او نخستین واکسی سیار در کشور بود. خودشه می گه: «مشتریانم شماره تلفنم را داشتند. شماره تماسم را پشت دوچرخه ام حک کرده و نوشته بودم سفارشات پذیرفته می شود. من نخستین واکسی سیار هستم.»
بعد از این کار بود که اسم علی آقا سر زبون ها افتاد، اون روزها مردم از کار و سلیقه اش استقبال کردند تا جایی که علی واکسیما پایش به رسانه ها باز شد و به شهرت رسید. همین استقبال مردم باعث شد که علی آقا به کارش دلگرم بشه، به همین خاطر اون بعد از دوچرخه، به سراغ موتور سه چرخه رفت و مدتی هم با آن مشغول به کار شد تا اینکه فکری به سرش زد.
آقای واکسی از یکنواختی متنفر است، به همین خاطر هر از گاهی حرکتی می زنه و کار متفاوتی انجام می ده که هم خودش سرحال بیاید و هم مردم را شاد کنه. قابل توجه همه کسانی که کسب و کار تازه ای راه انداختند می گه: «نخستین واکسی سیار بودن راضی ام نمی کرد. دلم می خواست کار جدید دیگری انجام بدم، خیلی به این موضوع فکر کردم. جالبه بدونین با وجود اینکه روی موتور سه چرخه ام، تابلوی واکسی خودمو نصب کرده بودم، اما بازم خیلی ها از من درباره کارم می پرسیدند. انگار حوصله خوندن نوشته های روی تابلوی موتورم را نداشتند. البته حق هم دارند چراکه اون قدر تبلیغات و تابلو از در و دیوار این شهر آویزونه که اگر بخوان به اونا توجه کنند، از کار و زندگی شان می مونند.»
اما علی واکسیما دست بردار نبود. اون می خواست کاری کنه که دیگر مردم زحمت خوندن تابلو واکسی را به خودشون ندن و با یک نگاه بفهمن که کار علی آقا چیه. «بعد از مدت ها فکر کردن، طرحی به ذهنم رسید که آن را روی کاغذ پیاده کردم. تصمیم داشتم ماشینی بسازم که به شکل کفش باشه. به این ترتیب همه متوجه کارم می شدند، تازه این ماشین کفشی، می تونست جذابیت زیادی هم داشته باشه.»
آقای واکسی برای عملی کردن طرح خود از یکی از دوستانش کمک گرفت. اونا قرار شد در جاجرود این ماشین را بسازند. از آنجا که علی تنها یک موتور سه چرخه داشت، قرار شد همان موتور را به ماشین و به شکل یک کفش تبدیل کنند. «دو ماهی طول کشید که توانستیم ماشین را بسازیم، روزانه سه ساعت کار می کردیم. البته این کار برایم هزینه چندانی نداشت، هزینه اش موتور سه چرخه ام بود و بس.»
علی واکسیما می گه: «خودم هم فکرش را نمی کردم این قدر مردم هیجان زده شوند، نخستین برخوردم با یک عروس و داماد بود. اونا با دیدن من و ماشین، از ماشین عروس پیاده شدند و گفتند می شه سوار ماشین شیم و عکس بگیریم. من هم ماشین را در اختیارشون گذاشتم.»
آقای واکسی عاشق کارشه و سعی می کنه بهترین واکسی دنیا باشه. او به مشتریانش خدمت جالبی ارائه می ده. «بعد از برق انداختن کفش ها به بند کفش عطر می زنم و بیزینس کارتم را به مشتریان خودم می دم.» جالب اینکه این واکسی خوش ذوق برای رفاه حال مشتریان یک کارتخوان سیار هم در ماشینش گذاشته.
تو اگه به دنبال راه اندازی کسب و کار هستی به خلاقیت و نوآوری خیلی توجه کن. تفاوت و تمایز کار تو در همین خلاقیت خودشو نشون می ده و باعث می شه با دیگران فرق داشته باشی و درآمدت چند برابر رقبات باشه.
کارشناس فروش