بسیاری از کارمندان بعد از مهیا شدن شرایط جدید و بهتر به محیط کار قبلی خود بازمی گردند. در چنین شرایطی چه کارهایی باید انجام داد؟
به گزارش زومیت،این روزها بازگشت دوباره ی کارمندانی که به طور داوطلبانه از محیط کار استعفا می دهند، ایده ی دور از ذهنی نیست. این اتفاق ممکن است هم برای کارمندان و هم برای مدیران یک شرکت بیفتد. اگر شما هم جزو این دسته افراد باشید، شرایط را چگونه مدیریت می کنید؟ علت ترک و بازگشت خود را چگونه می خواهید برای همکاران توضیح دهید؟ آیا همان شغل قبلی را انتخاب می کنید یا در سمت جدیدی مشغول به کار می شوید؟
نظر متخصصان چیست؟
مایکل واتکینز، استاد IMD، می گوید: «پذیرش دوباره ی یک کارمند در محیط کار قبلی به بازار کار بستگی دارد. این طبیعی است که شرکت ها دنبال افرادی باشند که با محیط کار و شغل خود آشنایی ضمنی دارند.» شما با انتخاب خودتان به محیط قبلی وارد می شوید و این یعنی هم شما راغب هستید و هم شرکت دوست دارد شما را در جمع کارمندان خود ببیند. از آنجایی که با شرکت آشنایی دارید، نیازی نیست خودتان را با دیگران هماهنگ کنید. اما به هر حال یک سری کارها کمک می کنند که در چنین شرایطی آمادگی بیشتری برای کار پیدا کنید.
خودتان را دوباره معرفی کنید
مطمئنا دلایل زیادی برای بازگشت یک شخص به محیط کار قبلی خود وجود دارد. واتکینز می گوید: «احتمالا کارمندان بعد از یک مدت متوجه می شوند تا چه اندازه با فرهنگ شرکت راحت بوده اند و دلشان برای آن تنگ شده است. یا اینکه احساس می کردند در موقعیت فعلی خود جای پیشرفت ندارند و قصد داشتند شانس خود را در محیط جدید امتحان کنند. اما شغل مورد نظر، آن چیزی که انتظار داشتند نبود و مجبور به ترک آن شدند. همچنین متوجه می شوند که در محیط کار قبلی خود می توانند به مراحل بالاتری برسند.» شاید دلیل انجام چنین کاری اهمیت زیادی نداشته باشد. مهم این است که شما به محیط قبلی خود بازگشته اید و می خواهید فعالیت خود را در یک موقعیت شغلی بالاتر آغاز کنید.
در چنین شرایطی شما باید مرزها را بار دیگر تعریف کنید و خودتان را به عنوان یک فرد جدی تر به سازمان معرفی کنید. زمانی که با همکاران جدید و قدیمی خود روبه رو می شوید، به آن ها بگویید که در این مدت فرصت های جدیدی داشتید و تجارب زیادی کسب کرده اید. همچنین بگویید از بازگشت خود خوشحال هستید و قصد دارید تجارب جدید خود را در این موقعیت شغلی امتحان کنید.
مثبت باشید
بعد از بازگشت، همکاران جدید و قدیمی در مورد دلیل استعفا از شما سؤال خواهند کرد. بنابراین بهتر است خودتان را برای جواب دادن آماده کنید. واتکینز می گوید: «پاسخ های شما باید دقیق و درست داده شوند و هیچ جنبه ی منفی نداشته باشند. هیچ کس علاقه ای به شنیدن اخبار منفی در مورد محل کار خود ندارد. بنابراین از هیچ جمله ی منفی در بیان علت ترک کار خود استفاده نکنید.
فراموش نکنید که شما با میل و علاقه ی قلبی خود به محیط کار بازگشته اید. برای پاسخ دادن به همکارانتان آینده را در نظر بگیرید و ماجرای گذشته را پیش نکشید.» پاسخی که می دهید مطمئنا در کل اداره پخش خواهد شد بنابراین جواب خود را از قبل آماده کنید. به عبارت دیگر صداقت را در کلام خود رعایت کنید و از هیچ عبارت منفی استفاده نکنید. این موضوع در مورد علت ترک محل کار جدید هم صدق می کند. بهترین پاسخ برای چنین سؤال هایی، صحبت از آینده است و اینکه بگویید چه برنامه هایی برای آن دارید.
سطح انتظار دیگران را بالا ببرید
واتکینز می گوید: «زمانی که به محیط کار قبلی خود مراجعه می کنید، باید نشان دهید که هم از نظر تجربه و هم از نظر رفتاری پیشرفت کرده اید. مخصوصا زمانی که مدیریت یک سری از همکاران به شما سپرده شده باشد. واقعیت این است که شما مدت زمانی در یک محیط جدید سپری کرده اید و مطمئنا چیزهای جدیدی یاد گرفته اید. بنابراین این تجربه را در رفتار خود نیز نشان دهید و کمی رسمی تر باشید.» زمانی که همکاران رفتار جدید شما را ببینند، به چشم دیگری به شما نگاه خواهند کرد و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.
انتظار تغییر داشته باشید
همکاران تنها کسانی نیستند که باید تغییرات شما را بپذیرند. بلکه خودتان نیز باید همین کار را انجام دهید. شما این شرکت را مانند گذشته به یاد می آورید. در صورتی که در این مدت خیلی چیزها تغییر کرده است. کارمندان زیادی آمده و رفته اند و حتی مدیریت برخی قسمت ها نیز ممکن است تغییر کرده باشد. این موضوع را بپذیرید و سعی کنید خودتان را با شرایط جدید وفق دهید. واتکینز افرادی را که بعد از گذشت مدتی به محیط کاری قبلی خود برمی گردند، مانند کسانی می داند که بعد از چند سال دوباره به کشور خود بازمی گردند. هم کشور و هم شما در این مدت تغییرات زیادی کرده اید. اما مطمئنا بخش هایی از فرهنگ قدیمی به همان شکل باقی مانده اند. سعی کنید این تغییرات را بپذیرید و خودتان را با شرایط جدید وفق دهید.
با دیگران صحبت کنید
یکی از بهترین راه های عادت کردن به شرایط جدید، صحبت کردن با دیگران است. با مدیران و کارمندان جدید خود گفتگو کنید و نشان دهید که به شرایط جدید علاقه دارید. علت تغییرات را جویا شوید و بپرسید چه راه حل هایی مفید بوده و چه راه حل هایی به جواب نرسیده است. علاقه، مهارت و توانایی خود را در این مکالمات نشان دهید و از تغییرات استقبال کنید. واتکینز بار دیگر تأکید می کند که باید انتظار تغییر داشته باشید. حتی اگر شرکت عوض نشده باشد، بازهم چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارند.
با افراد جدید ارتباط برقرار کنید
یکی از بزرگ ترین تله هایی که هنگام بازگشت به محیط کار قبلی ممکن است در آن گرفتار شوید، این است که دوباره همان عادت های قبلی را از سر بگیرید. به عنوان مثال با همان افراد همیشگی ناهار بخورید و به گفتگو بپردازید. برای جلوگیری از این اتفاق به دیگر نقاط شرکت نیز سر بزنید و با افراد جدید آشنا شوید.
واتکینز می گوید: «بر وسوسه ی خود غلبه کنید و سراغ افراد جدید بروید. با خودتان فکر کنید اگر این اولین باری بود که وارد این محیط می شدید، با چه افرادی ارتباط برقرار می کردید.» فراموش نکنید که سیاست های شرکت تغییر کرده اند و شاید شما با سمت بالاتری استخدام شده باشید. بنابراین با افرادی ارتباط برقرار کنید که باعث پیشرفت شما می شوند و چیزهای جدیدی به شما یاد می دهند.
چشم انداز خودتان را بیان کنید
مطمئنا در مدت زمانی که در شرکت حضور نداشته اید تجارب بیشتری کسب کرده و مهارت های جدیدی یاد گرفته اید. کارمندان انتظار دارند که رویکرد و دیدگاه های جدیدی از شما ببینند. در بیان دیدگاه های خود دقت کنید و خودنمایی را کنار بگذارید. درواقع باید این کار را به صورت نامحسوس انجام دهید.
به عنوان مثال بگویید: «من در گذشته از این رویکرد نتیجه ی خوبی گرفته ام.» یا «یکی از چیزهایی که باعث شد در شرکت قبلی عملکرد خوبی داشته باشیم این بود که از این روش برای حل مسئله استفاده می کردیم.» واتکینز می گوید: «به هیچ عنوان از کار شرکت فعلی انتقاد نکنید رویکردهای خودتان را در قالب ایده های جدید بیان کنید. طوری وانمود نکنید که تجربه ی زیادی دارید و اکنون می خواهید شرکت را از وضعیت بسیار بدی که دارد خارج کنید.»
همگام با زمان پیش بروید
گاهی اوقات مشکلاتی در شرکت به وجود می آیند که باید آن ها را برطرف کنید. در چنین شرایطی ایده های جدید بدهید و در لحظه تصمیم گیری کنید. به عبارت دیگر اگر اوضاع آرام بود و مشکل خاصی وجود نداشت، شما هم بهتر است که از زمان استفاده کنید و دوباره با شرکت آشنا شوید. نیازی نیست همیشه دنبال مشکلی برای برطرف کردن باشید. فرآیند یادگیری خود را ادامه دهید و در بحث های دیگران شرکت کنید. بر مسیر خود تمرکز کنید و همگام با زمان پیش بروید.
بایدها:
• هفته های اول رسمی باشید و به همه نشان دهید که چقدر پیشرفت کرده اید. این پیشرفت را هم در نحوه ی برخورد و هم در کار خود نشان دهید.
• رویکرد و چشم انداز جدید خود را در قالب ایده های جدید ارائه دهید. به هیچ عنوان از روش کار همکاران فعلی و قدیمی خود انتقاد نکنید.
• کمی زمان بگذارید و دوباره با شرکت آشنا شوید. تمرکز خود را بیشتر بر هدایت کردن امور بگذارید.
نبایدها:
• تصور نکنید که در این مدت زمان شرکت هیچ تغییری نکرده است. در بحث ها و گفتگوها شرکت کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی تغییر کرده اند.
• کارهای قبلی خودتان را تکرار نکنید. کمی زمان بگذارید و با افراد جدید ارتباط برقرار کنید.
• علت ترک کردن شرکت را توضیح دهید. اما فراموش نکنید که علت بازگشت خود را نیز باید توضیح دهید.
در ادامه این مقاله با ذکر یک مثال توضیح می دهیم که چگونه می توان بعد از بازگشت به شرکت رفتار حرفه ای داشت:
ایمی زیاری، به مدت ۳ سال در یک شرکت روابط عمومی به نام Bateman Group کار کرد. او برای راه اندازی استارتاپ خودش از شرکت خارج شد و قصد داشت تجارب بیشتری علاوه بر روابط عمومی کسب کند. اما بعد از گذشت مدتی دلش برای فرهنگ شرکت Bateman تنگ شد و بعد از چند سال دوباره به شرکت بازگشت. او می گوید: «از اینکه شرکت را ترک کردم ناراحت نیستم و بسیار خوشحالم که بازگشتم.» او حتی معتقد است که بازگشتش بهترین تصمیمی بود که تا به حال گرفته است.
او بعد از اینکه بازگشت، سعی کرد شرایط جدید شرکت را درک کند. ایمی می گوید: «یکی از بهترین جنبه های بازگشتم این بود که بسیاری از مدیران قبلی شرکت هنوز در سمت خود باقی مانده بودند و شرکت بسیار پیشرفت کرده بود. اوضاع و شرایط برای من بسیار مناسب بود. زیرا فرهنگ شرکت تغییر چندانی نکرده بود؛ اما موقعیت های پیشرفت آن بیشتر شده بود.» با این حال چیزهای زیادی در شرکت تغییر کرده بود و او باید خودش را با شرایط تطبیق می داد. به عنوان مثال مشتری های جدیدی به شرکت اضافه شده بودند و فرآیندهای کاری جدیدی در نظر گرفته شده بود. او همچنین باید خودش را دوباره به همکاران معرفی می کرد.
ایمی شرکت را با عنوان همکار ارشد ترک کرده بود و حالا باید خودش را به عنوان رهبر ارشد به دیگران معرفی می کرد. او می گوید: «من از هر موقعیتی برای نشان دادن مهارت هایم به عنوان رهبر استفاده می کردم. می خواستم به آن ها ثابت کنم که تصمیم خوبی برای بازگرداندن من گرفته اند.» ایمی همچنین سعی داشت که از دانش جدید خود در شرکت استفاده کند. او در این مدت که از شرکت دور بود، دانش خوبی در مورد بازاریابی موتورهای جستجو کسب کرد.
ایمی می گوید: «این چیزها معمولا در شرکت ما مورد بحث قرار نمی گیرند. بنابراین وقتی صحبت از آن ها به میان می آید، من داوطلب می شوم.»
زمانی که همکاران در مورد علت ترک محل کار از ایمی سؤال می پرسند، او می گوید: «من حقیقت را به آن ها می گویم. اینکه عاشق محل کارم بودم اما دوست داشتم کار کردن در استارتاپ را نیز تجربه کنم.» این تجربه همچنین روی نحوه ی مدیریت او نیز تأثیر مثبت گذاشته است.