پرسش: مدیر شرکتی بزرگ هستم و تعدادی کارمند در اختیار دارم، اما همچنان بخش بزرگی از کارها را خودم انجام می دهم. چطور می توانم از کمک نیروی در اختیارم استفاده کنم و کارها نیز به درستی انجام شود؟
پاسخ کارشناس: پیش از هر چیز باید به شما بگویم که سپردن کارها به دیگران نیاز به جسارت دارد و اگر این تفویض اختیار موجب شود کار با 80درصد کیفیت نیز انجام شود قدم بسیار خوبی برداشته اید. هرگز به فکر آن نباشید که کارها را خودتان به تنهایی با کیفیت 100 درصد انجام دهید. اجازه دهید دیگران نیز اشتباه کنند و به مرور به کیفیت شما برسند. آن موقع خواهید دید که شما چقدر بهتر می توانید به کارهای اصلی خودتان بپردازید و در مجموع بهره وری کل تیم شما افزایش خواهد یافت.
دوم آنکه کارها را براساس علاقه و توانایی های افراد تقسیم کنید. اگر افراد کاری را که دوست دارند انجام دهند به سرعت به کیفیت مورد نظر شما خواهند رسید و خسته نخواهند شد. به توانایی های افراد نیز توجه داشته باشید و کاری را که افراد قادر به انجامش نیستند به آنها نسپرید. همچنین برخی از کارها را خانم ها و برخی را نیز آقایان با کیفیت بهتری انجام می دهند. در تقسیم بندی کارها به این نکته نیز توجه داشته باشید.
همچنین باید بپذیرید که در ابتدا آموزش افراد ممکن است بخشی از وقت شما را بگیرد و از نظر زمانی دچار مشکل شوید و سخت بگذرد، اما بعد از طی این دوره، فراغت حاصل خواهد شد. این دوره کوتاه را تحمل کنید و بدانید که از سوی دیگر سهیم کردن کارکنان در فرآیندهای سازمانی، انگیزه کاری آنها را بالا می برد.