امروزه، ضرورت مدیریت دنیایی که با ظهور و گسترش رسانه های نوین مواجه است، بسیار قابل تامل است. این مهم تا آنجا پیش رفته كه امروزه از عصر جدید رسانه ها با تعابیری چون نسل دوم رسانه یا Media2 نام برده می شود كه قواعدی كاملا متفاوت از نسل اول رسانه ها یا Media1 دارد.
به عبارت دیگر جهان و به تبع آن ما (یعنی کشور ایران) وارد عصر دوم رسانه ها شده ایم که برخلاف دوره مدرن و عصر اول رسانه ها، آینده آن به طور کامل قابل پیش بینی نیست.
در دنیای امروزی، به موازات ظهور و گسترش رسانه های نوین که ناشی از تکامل فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در دهه های اخیر است و اتخاذ سیاست های همگرایانه ناشی از مفهوم جهانی شدن توسط کشورهای پیشرفته غربی و پیچیده تر شدن مسائل اقتصاد جهانی و بازار خبر و اطلاعات که شامل تولید، پردازش و توزیع محصولات خبری و اطلاعات است، ضرورت بیش از پیش مدیریت در عصر رسانه های جدید را جلوه گر می سازد. در عصر دوم رسانه ها، رسانه های الکترونیک جدید حاکمیت دارند و اطلاعات حرف نهایی را می زند.
جهان امروز، جهانی انباشته از سرگشتگی ها، دودلی ها، تردیدها، عدم قطعیت ها (حتی علوم طبیعی و فیزیک نیز از آن در امان نیستند) سوالات جدید، ریسک ها و در یک کلام جهان بی ثبات و بسیار متغیر است. این جهان، دیگر مثل گذشته منظم و کاملا قابل کنترل نیست. این جهان پیامد های ناخواستنی بسیاری دارد.
این پیامد ها، در مورد سازمان ها نیز صدق می کند و رسانه های جدید الکترونیکی از این پس نقش بسیار موثری در ساختار مدیریتی و سازمانی ایران ایفا خواهد کرد.
از مهم ترین ویژگی های مهم عصر اطلاعات، افزایش رایانه های شخصی، رسانه های تعاملی، شبکه های ارتباطات جهانی، کتابخانه های دیجیتالی، انتشارات الکترونیکی و امثال آن است که رشد و توسعه در چنین فضایی، نقش پررنگ و موثر مدیرانی را می طلبد که در خصوص چگونگی سازماندهی، بهره برداری از دارایی های اطلاعاتی سازمان ها، آگاهی و احاطه کامل داشته باشند، تا بتوانند ارزش استراتژیک اطلاعات را برای تمام سازمان، آشکار سازند.
پر واضح است که در عصر اطلاعات، انجام تصمیم گیری و اتخاذ راهبردهای صحیحی که منطبق با اهداف و سیاست های سازمان ها باشد، بدون دستیابی مستمر و پی در پی به اطلاعات لازم، ممکن و میسر نخواهد بود.
همیشه مشکلات مدیران از کمبود اطلاعات نیست، بلکه برعکس، گاهی قابل مشاهده است که مدیران از افزونگی اطلاعاتی رنج می برند، که نتوانسته اند نیازهای اطلاعاتی خود را متناسب با تغییرات عصر اطلاعات، منطبق سازند، به طوری که در عصر اطلاعات، بیشتر مدیران داده ها و اطلاعاتی را دریافت می کنند که نمی توانند آنها را جذب کنند و به عبارتی از اضافه بار اطلاعات در عذابند.
برای رفع این مشکل باید ساز و کارهایی را جست و جو کرد که اطلاعات مورد نیاز کاربران را تامین کند. طراحی و استقرار سیستم های اطلاعاتی مناسب یکی از این سازوکارهاست.
مهم ترین وظیفه سیستم های اطلاعاتی، تصفیه و تلخیص اطلاعات است؛ یعنی طراحی سیستم های اطلاعاتی که با اهداف و سیاست های سازمان، همگام و هم راستاست تا از بروز انباشتگی و افزونی غیر ضروری اطلاعات، جلوگیری به عمل آورد.
از این رو لزوم اتخاذ راهبردهای اطلاعاتی که همسو با ارتقای بهره وری، افزایش کارآیی، برنامه ریزی در جهت تحقق اهداف و برنامه های تدوین شده سازمان ها باشد، از شاخصه های مدیران سازمان های متناسب با عصر اطلاعات است.
در عصر امروز که عصر رسانه های نوین است، قطعا موفقیت سازمانی تضمین شده است که اهداف و سیاست های سازمانش با جریان های اطلاعاتی روز همگام و همسو شده باشد.
خوب است که در این عرصه، مدیران جهت حفظ و تداوم عمر سازمان شان، داده ها و اطلاعات مناسب را بی وقفه و پی در پی، در مسیر فعالیت های سازمان جاری سازند تا در این راه رشد و تعالی سازمانی نیز به منصه ظهور درآید.
دكتر الهام جلالی فراهانی : دكترای مدیریت كسب و كار و مشاور مدیریت
دكتر مهدی كنعانی: استاد دانشگاه و مشاور سرمایهگذاری