مدل R9s برند گوشی های موبایل هوشمند اپو که یک برند چینی است، در رده سومین گوشی پرفروش دنیا در سه ماهه اول سال جاری میلادی قرار گرفته است. اما چه چیزی تا این حد باعث موفق شدن این برند چینی شده است؟
فیگارو یک مقاله تحلیلی درباره فرآیند تاثیر گذاری اپو منتشر کرده است. در این مقاله آمده چهار حرف برند (Oppo) در دنیای تکنولوژی حرف های زیادی برای گفتن دارد. این کارخانه چینی تولید کننده گوشی های موبایل هوشمند نه تنها مانند ستاره ای در بازار چین و بلکه در عرصه جهانی هم می درخشد. پنج سال است که کارخانه اپو فعالیت خود را در منطقه ای در جنوب چین آغاز کرده و از همان موقع عرصه را برای غول های تکنولوژی دنیا، اپل و سامسونگ در آسیا تنگ کرده است.
جدید ترین مدل گوشی هوشمند اپو با توجه به گزارش ها در سه ماهه اول سال 2017 میلادی 8.9 میلیون دستگاه فروخته و پس از فروش آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در رده سوم پرفروش های جهانی نشسته است. این تولید کننده اصالتا چینی در سال 2016 نیز با 122 درصد رشد در صدر لیست برترین های بازار موبایل کشور چین قرار گرفته، اپل را به رده چهارم تنزل داده و سامسونگ را به کلی از لیست پنج رتبه ای خارج کرده است.
بنا بر گزارش سازمان IDC، شرکت اپو بهترین برند تولیدکننده در بازار گوشی های هوشمند چین است. این شرکت در سال 2016 میلادی توانست به فروش 78.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند موبایل در چین دست یابد و بدین ترتیب سهم این شرکت از بازار چین به 16.8 درصد رسید.
یک تحلیلگر موسسه Strategy Analytics به نام نیل ماوستون می گوید: «اپو ستاره صنعت تکنولوژی چین است.»
فیگارو نیز در مقاله خود می نویسد در یک سال، این تولید کننده چینی توانست سهم خود را در بازار چین بیشتر از دو برابر افزایش دهد و به 14 درصد سهم بازار دست پیدا کند که با فروش 15 میلیون دستگاه موبایل هوشمند در سه ماه، در جایگاه دوم بازار موبایل چین پس از هوآوی و قبل از Vivo قرار گرفت.
چهار سال پیش و دقیقا زمانی که هنوز یک سال از آغاز فعالیت اپو در چین نگذشته بود، به سختی یک درصد سهم بازار در اختیار این برند چینی بود. اما حالا فروش اپو دوبرابر بیشتر از فروش اپل در چین است و اپل در رقابت با گوشی های چینی دیگر مانند هوآوی و ویوو در رده پنجم جای گرفته است.
سال 2004 اپو فعالیت خود را با تمرکز برروی دستگاه های MP3 شروع کرد و در سال 2008 خط تولید موبایل هم به آن اضافه شد و در نهایت در سال 2011 نخستین گوشی هوشمند کشویی خود را به نام Finde Me به بازار عرضه کرد. همه این ها شرح موفقیت اپو بود، دلیل آن چه بود؟ عرضه گوشی های هوشمند با کیفیت بسیار بالا با قیمت 1300 تا 3000 یوان (150 تا 400 یورو) و شبکه توزیع بسیار گسترده و قدرتمند دلایل موفقیت اپو هستند.
سخنگوی اپو می گوید: «اپو از همان آغاز فعالیتش هیج گاه هدفش عرضه محصولاتی با قیمت نهایی کم نبود.» زمانی که برند هایی مثل لنوو یا TCL Alcatel تلاش می کردند تا محصولاتی با قیمت نهایی کم به بازار عرضه کنند، اپو سعی داشت با طراحی، کیفیت صدا و تصویر خود را از بقیه برند ها متمایز کند.
یک کارشناس موسسه Canalys به نام نیکول پنگ درباره برند اپو می گوید: «اپو ویژگی هایی دارد که مستقیما جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و کمپین های فروش و بازاریابی بسسیار تهاجمی دارد.»
گوشی جدید R9 اپو در ماه مارس به بازار آمد و توانست در عرض فقط سه ماه بیش از 7 میلیون دستگاه با شعار «متخصص در سلفی» و مجهز به تکنولوژی شارژ سریع به فروش برساند.
تمرکز در شهر های کوچک و متوسط
با شعار موثر «پنج دقیقه شارژ کنید، دو ساعت صحبت کنید»، اپو توانست در بازار به شدت رقابتی چین که کاربران به نام تجاری خاصی هم وفادار نیستند، طرفداران خود را جذب کند. تبلیغات موثر اپو به واسطه ستاره های سینما محبوبیت زیادی را برایش به ارمغان آورد.
اما اپو برای نشان دادن اهمیت خود در بازار چین، خود را به شهر های بزرگ مانند پکن و شانگهای محدود نکرد. این برند چینی در شهر های کوچک و متوسط، حتی شهر هایی که درجه اهمیت چهار یا پنج را دارند هدف قرار داد و عرضه محصولات خود را در آنها توسعه داد. تا جایی که اپو در حال حاضر با داشتن بیش از 200 هزار پایگاه فروش در سراسر کشور، شبکه توزیع قدرتمندی در چین دارد.
یک ستاره چشمک زن هند
براساس گزارش سه ماه اول بازار فروش جهانی گوشی های هوشمند، بعد از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، این اپوR9s بوده است که مقام سومین گوشی پرفروش دنیا را در این بازه زمانی کسب کرده و لقب پرفروش ترین گوشی اندروید دنیا را در این سه ماه از آن خود کرده است. میزان فروش این دستگاه ۲.۵ درصد از فروش کل گوشی های هوشمند بوده است که این درصد معادل ۸.۹ میلیون دستگاه گوشی اپو است. به طور قطع فروش بالای این محصول با محبوبیت آن در چین و هند به طور همزمان ارتباط مستقیم دارد.
پس از عرضه این محصول در اکتبر سال ۲۰۱۶، اپو با افزودن رنگ های متنوع و جدید به قاب گوشی های هوشمند، جان دوباره ای به اشتیاق طرفدارنش افزود و آنها را برای خرید این محصول بیشتر از پیش متقاعد کرد. در همین راستا حتی نسخه سبز رنگ این محصول اخیرا در چین عرضه شد است.
در بازار رقابت جهانی، هند دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند در دنیاست. در این کشور هم گوشی های چینی سهم خوبی از بازار را دارند. شرکت های چینی تولید کننده گوشی های هوشمند که نمی خواهند از رقیب بزرگ کره جنوبی خود سامسونگ در بازار هند عقب بمانند دست به استراتژی های مختلف زده اند. اخیرا شرکت های اپو و ویوو برای تبلیغ در خیابان های هند به خصوص دهلی و همچنین مترو این کشور مبلغی در حدود 350 میلیون دلار خرج کرده اند.
یکی از مدیران ارشد خرده فروشی آنلاین در هند می گوید اپو و ویوو در حال تمرکز روی پیش فروش گوشی های خود هستند آنها می خواهند با تخفیفات زیاد خرده فروش های آنلاین و مردم را به سوی خود بکشند همچنین یکی از مدیران شرکت های تبلیغاتی نیز فاش کرده است، تقریبا تمامی اسلات های تبلیغاتی فضای باز توسط دو شرکت ویوو و اپو گرفته شده است.