شنبه, ۱۲ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 2 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

اجرای صحیح بازاریابی برای کودکان

7 سال پیش ( 1396/2/26 )
پدیدآورنده : مژده زرگران  

عصر حاضر، عصر اطلاعات است و هر چقدر فعالیتی با اطلاعات دقیق تر و جامع تر همراه باشد، شانس موفقیت بیشتر با کمترین هزینه را دارد. از جمله فعالیت های عمده ای که به ارائه کالا و خدمات در هر جامعه می پردازد، فعالیت برای کودکان و خردسالان است که می توان به مهدکودک ها (خدمت نگهداری فرزندان شهروندان) و مراکز تفریحی مربوط به خردسالان و بچه ها نظیر شهربازی ها و مراکز تفریحی اشاره کرد. مسئله ای که می خواهم به  آن بپردازم، این است که به طور کلی چه اجرایی در بازاریابی برای کودکان مؤثرتر است که منجر به جلب مشتری بیشتر برای افزایش فروش و سود خواهد شد؟ پاسخ این عبارت است: «اجرای صحیح بازاریابی برای کودکان.»

این کاملا صحیح و درست است که بازاری با عنوان «مادران پرمشغله» وجود دارد، اما مادران پرمشغله که عمدتا همسری را نیز در کنار خود دارند، به کدام مهدکودک یا مرکز تفریح برای فرزندان خود بیشتر اعتماد می کنند؟

بازار مهدکودک ها در گذشته یک بازار رقابتی نبود، اما امروزه این بازار نیز همانند تمامی بازارها رقابتی شده است. در دوره ای که یک پزشک داروساز برای داروخانه خود و یک دندانپزشک برای مطب خود بازاریابی می کند، مشخص است که بازار یک مهدکودک، مرکز تفریحی یا هر فضایی که با فرزندان مردم جامعه سروکار دارد، بیشتر به یک برنامه بازاریابی منسجم نیاز دارد.
بسیاری از کسب وکارهای کشورمان که بازار هدف شان مستقیم یا غیرمستقیم خردسالان و کودکان بوده است، به دلیل عدم اجرای درست برنامه به سمت اهداف مورد نظر در فروش حرکت نکردند و آرام آرام بازار را ترک کردند. در تحقیقات بازاری که برای راه اندازی یک مهدکودک به اتفاق همکاران مان در یکی از مناطق تهران داشتیم، متوجه شدیم عمده این مراکز از عدم اجرای صحیح، آسیب و خسارت های مالی دیده اند. برای بررسی باید ببینیم اجرای صحیح چطور رخ می دهد.

اجرای صحیح در درجه اول از مدیر یک کسب کار و نحوه مدیریت وی برای رسیدن به اهداف ناشی می شود. اگر مدیریت به طور صحیح صورت بگیرد، نیازمندی ها، سرویس ها و خدمات به بچه ها و حتی والدین آنان به درستی تعریف و اجرایی می شود اما اگر تعاریف و در نتیجه به عمل رسیدن فرآیندها به شکل صحیح صورت نپذیرد، ارتباط صحیحی با مشتریان مخاطب صورت نمی پذیرد.

مدیریت یک مهدکودک در نخستین گام باید بر مبنای شاخص های بازار و اطلاعات به دست آمده از رقبا تصمیم بگیرد که می خواهد اجرای امور را چگونه صورت دهد؟ یک مهدکودک به صورت تمام وقت فعالیت می کند و مهدکودک دیگری به صورت نیمه وقت؛ یکی بر توانمندسازی تخصصی بچه ها تأکید دارد و دیگری بر نگهداری. مجموعه ای با تکیه بر پرداخت های والدین بچه ها، به حیات خود ادامه می دهد و مجموعه دیگر با هزینه های به مراتب کمتر از بچه ها در منزل خودشان مراقبت می کند.

وقتی اجرای امور یک مهدکودک روشن شد، نحوه عملیاتی فروش خدمت و گردش مالی و به زبان ساده تر گرفتن پول از مشتریان هم راحت تر تعریف و محقق خواهد شد. نحوه عملیاتی فروش خدمات، سبب اعتماد مشتریان و رشد یک برند در این حوزه می شود، ولی غفلت از پیچیدگی های مسیر راهبرد صحیحی نیست. به عنوان مثال آیا اگر مدیر مهدکودکی به این نتیجه برسد که فعالیتش تنها نگهداری از کودکان است، آیا کار تمام شده تلقی می شود؟ طبیعی است که پاسخ به این پرسش منفی است.

اجرای صحیح بازاریابی برای کودکان

بخش اول اجرای درست بازاریابی برای خردسالان و کودکان، با درک صحیح مفهوم نیاز مشتریان انجام می شود.

بخش دوم که اهمیت به مراتب بالاتری نسبت به بخش اول دارد، اجرای بازاریابی برای شناساندن خدمت به مشتریان است.

با این تفاسیر می توانیم با اطمینان نتیجه بگیریم که داشتن امکانات بیشتر در یک مهدکودک لزوماً به معنای فروش بیشتر نیست و همین طور صرف یک اطلاع رسانی با پیامک نمی تواند بازاریابی صحیحی برای یک مرکز مرتبط با بچه ها (مانند یک مهدکودک تازه تأسیس) تلقی شود و چه بسا در بسیاری موارد، یک ضدتبلیغ به حساب آید. ارائه غذای باکیفیت، داشتن یک وب سایت و... گزینه های دیگر همه و همه در سبد خدمات یک مهدکودک قرار می گیرند، اما نکته بااهمیت این است که تمامی فعالیت ها باید با تحلیلی صحیح و استراتژی منطبق با خود برنامه ریزی و عملیاتی شوند.

ارائه تغذیه مناسب لزوماً به معنی برنده شدن در این بازار نیست و البته در وب سایت و جایگاه اینترنتی یک مهدکودک برای شناسایی، هنوز چالش های بسیاری وجود دارد. شناخت درست مزیت های رقابتی و شیوه توسعه بازار، از اجزای پراهمیت اجرای صحیح بازاریابی برای کودکان محسوب می شود.

این شناخت با ساختار درست سازمانی و برنامه ریزی صحیح مالی مجموعه مطابقت دارد که منجر به خرید و وفاداری والدین بچه ها از کسب وکار مربوطه (مثلاً مهدکودک) می شود.

ارتباط با نویسنده : mozhdeh.zargaran@yahoo.com

محقق و پژوهشگر توسعه بازار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ukmjGd20
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه