یک گروه از مهندسان به دولت آمریکا و مکزیک پیشنهاد کرده به جای ساخت دیوار پر هزینه در مرز این دو کشور، یک خط هایپرلوپ در امتداد مرزشان ایجاد کنند. اخبار و شایعات اخیر حاکی از آن هستند که اجرای طرح دونالد ترامپ برای احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، احتمالا به دلیل عدم تأمین به موقع بودجه در کنگره با تأخیر مواجه خواهد شد؛ این در حالی است که گروهی از مهندسان مکزیکی و آمریکایی و برنامه ریزان شهری، طرحی برای ساخت شبکه حمل و نقل هایپرلوپ ارائه داده اند.
هایپرلوپ در واقع نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که ایده آن برای نخستین بار از سوی ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت های تسلا موتورز، پی پل و اسپیس ایکس مطرح شد. این سیستم حمل و نقل به کمک کپسول هایی در شرایط خلأ حرکت می کند تا بدون اصطکاک با سرعتی بالغ بر 1220 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در واقع هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از پشت وسیله نقلیه وارد و از خروجی های پایین آن به بیرون رانده می شود حرکت می کند.
طرح جایگزین دیوار مرزی
دونالد ترامپ ژانویه سال جاری با امضای یک فرمان اجرایی دستور ساخت دیواری بین آمریکا و مکزیک را صادر و اعلام کرد ساختن دیوار مرزی بین دو کشور در عرض چند ماه آغاز خواهد شد. آمریکا بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با مکزیک دارد و برآورد شده که ساخت چنین دیواری ۲۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، اما یک گروه آمریکایی-مکزیکی متشکل از مهندسان، طراحان، معماران و حرفه ای های دنیای ساخت و ساز به جای ساخت دیوار در مرز دو کشور آمریکا و مکزیک ایده بهتری دارند. این گروه در ماه گذشته، طرح پیشنهادی خود را به تأیید اداره گمرک و محافظت مرزی ایالات متحده آمریکا رسانده اند.
اعضای این گروه ادعا می کنند که ساخت دیوار کاری هزینه بر و بیهوده است، در حالی که با ایجاد خط هایپرلوپ علاوه بر اینکه ارزان تر تمام می شود، خود هایپرلوپ یک موقعیت اقتصادی برای دو کشور محسوب می شود و آثار آن باقی می ماند. این گروه امیدوار است دولت های مکزیک و مخصوصا آمریکا درباره ایده ساخت دیوار تجدید نظر و به جای آن ایده هایپرلوپ را اجرایی کنند.
ایده این گروه تشکیل شده از مهندسان و معماران، برقراری راه ارتباطی پرسرعتی میان خلیج مکزیک و اقیانوس آرام است که مسافت 3 هزار کیلومتری را تنها در سه ساعت طی کند. ایده آنها فراتر از یک خط راه آهن سراسری است. این پروژه که نام آن Otra Nation است در نظر دارد محدوده ای 3 هزار کیلومتری حمل و نقلی ایجاد کند که 10 کیلومتر آن میان دو کشور مکزیک و آمریکا مشترک است.
به عقیده گروه ذکر شده، پروژه آنها فضای اقتصادی جدید برای آمریکا و شش ایالت مکزیک ایجاد می کند که 80 میلیون نفر (معادل جمعیت یک کشور) در آنها زندگی می کنند. پروژه Otra Nation به لطف تجارت، کشاورزی، انرژی های تجدید پذیر و گردشگری می تواند برای ده ها هزار نفر شغل ایجاد کند و خودش به تنهایی تولید ناخالصی برابر با 3 میلیارد و 800 میلیون دلار به همراه می آورد.
گروهی که ایده اوترا نیشن را پیشنهاد کرده، وعده داده که با ایجاد مزرعه ای خورشیدی به مساحت 90 هزار کیلومتر در امتداد این خط حمل و نقل می تواند 7 میلیون و 942 هزار و 811 گیگاوات انرژی برق پاک تولید کند که بخشی از برق آمریکا و مکزیک را تأمین می کند. طراحان می گویند تعداد مساوی از آمریکایی ها و مکزیکی ها این شبکه را خواهند ساخت. در این طرح همچنین یک دیوار با پنل های خورشیدی، یک پارک دو ملیتی و یک دیوار که از حباب های پلاستیکی ساخته می شود، گنجانده خواهند شد.
هر دو کشور از مزایای این پروژه سود خواهند برد و هزینه 15 میلیاردی ساخت آن (که 6 میلیارد دلار کمتر از احداث دیوار مرزی است) را می توانند میان خود تقسیم کنند. به عقیده مدافعان این طرح، ساخت دیوار جدا کننده مکزیک و آمریکا فقط جدایی به دنبال دارد و دیگر هیچ منفعت اقتصادی و دیگری در پی نخواهد داشت، چه بسا فرصت های زیادی را هم از بین می برد.
در حالی که هر دو کشور مکزیک و آمریکا می توانند به کمک این خط هایپر لوپ، از امکانات و زیرساخت های آموزشی، پزشکی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی یکدیگر بهره مند شوند. طراحان این طرح در وب سایت خود نوشته اند: «قرن نوزدهم برای ما مرز را به ارمغان آورد، در قرن بیستم دیوار ساخته شد و قرن بعد ملل را براساس اصول مشترک انعطاف پذیری اقتصادی، استقلال انرژی و یک جامعه مبتنی بر اعتماد به هم پیوند خواهد داد.»