براساس آنچه در ایده های قبل بیان شد، تلاش عمده شما باید روی انجام فعالیت های روزمره با کیفیت مناسب، ارائه ایده های مطلوب به مدیران و جلب نظر افراد تأثیرگذار شرکت باشد. اگرچه انجام چنین کاری بسیار دشوار خواهد بود، با این حال موفقیت در این امر تنها آغاز ماجراست. پس از تأیید ایده و اجرای آن دردسر جدیدی مقابل شما قرار خواهد گرفت. این دردسر مسئله مالکیت ایده است.در هر صورت بدترین ایده ها هم باید طراحان خاصی داشته باشند.
در مورد ایده های موفق اوضاع اندکی دشوار است. به عبارت ساده، موفقیت یک ایده برای طراح آن سابقه درخشانی خواهد بود و امکان ترقی در سازمان را به وی می دهد. با این تفاسیر کشمکش میان مدیران و کارمندان بر سر مالکیت ایده های موفق امری کاملاً طبیعی است. پیش از موشکافی بیشتر این ماجرا قصد دارم مثالی از تجربه یکی از دوستانم ارائه دهم.
«چهار سال از فعالیتم در یکی از مجلات شهر نیویورک گذشته بود. اگر در کسب وکار مرتبط با مجلات باشید، بدون شک یکی از دغدغه های اصلی شما ترغیب مخاطبان به خرید اشتراک نشریه تان خواهد بود. این هدف با توجه به بازار رقابتی موجود در دنیای نشریات و گسترش روزافزون مطبوعات آنلاین تقریباً دور از دسترس است.
با این حال ایده من شامل ارائه تخفیف 50 درصدی در صورت خرید اشتراک دوساله، به صورت یکجا بود. به این ترتیب حداقل تعداد قابل توجهی اشتراک به دست آورده و از سوی دیگر جلوی روند رو به رشد کسری بودجه نیز گرفته می شد. پس از ارائه این پیشنهاد به سردبیر مجله، دستور اجرای آن صادر شد. پس از چندی نشانه هایی از موفقیت ایده موردنظر نمایان شد. اینجا بود که درگیری من با سردبیر بر سر مالکیت ایده اشتراک دوساله مطرح شد.
در واقع ایده را من طراحی کرده بودم اما سردبیر نشریه معتقد بود به علت اجرای آن تحت مدیریت وی، این ایده متعلق به اوست. در چنین شرایطی دو راه پیش روی شما باقی خواهد ماند؛ نخست واگذاری ایده به فرد مقابل و دوم مبارزه برای بازپس گیری آن. انتخاب راهکار دوم مستلزم آن است که قید شغل خود در شرکت موردنظر را زده و پس از پیروزی در جدال با مدیران به دنبال شغل جدیدی باشید. من راهکار نخست را انتخاب کردم. با این حال با استفاده از یکسری نکات ریز مانع از کم رنگ شدن نام خود در ایده موردنظر شدم.»
شاید جالب باشد بدانید که چطور باید رضایت یک مدیر را حفظ کرد و در عین حال نام خود را نیز به عنوان طراح ایده زنده نگه داشت. چنین روشی از طریق انجام مصاحبه صورت خواهد گرفت. بگذارید صادقانه بگویم، اغلب رسانه ها به خوبی می دانند که بیشتر ایده های یک شرکت توسط کارمندان آن طراحی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید. در این میان تنها تظاهر به قدردانی از مدیر موردنظر خواهد شد.
در واقعیت همه رسانه ها به دنبال کارمند مورد نظر هستند. سعی کنید در این میان از فرصت های مصاحبه ای خود نهایت استفاده را ببرید. هرچه باشد این شما هستید که ایده را طراحی کرده اید. بنابراین بهتر از هر فرد دیگری باید توان تشریحش را داشته باشید. با این حال توجه کنید که صحبت های شما با رسانه ها نباید به صورتی باشد که جایگاه و شخصیت مدیرتان را زیر سوال ببرد.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
اگرچه کسب شهرت و اعتبار از طریق ایده پردازی راهکار مطلوبی است، با این حال توجه داشته باشید که جلب نظر مدیر ارشد یک شرکت ارزش بیشتری نسبت به کسب شهرت زودگذر در دنیای کسب وکار دارد. بر این اساس تلاش شما در وهله نخست باید معطوف به جلب نظر مدیران ارشد سازمان باشد، نه کسب شهرت زودگذر.