منبع شرکت ها علاوه بر فعالیت و نقش و مسئولیتی که در قبال مشروعیت خود ایفا می کنند، به جامعه نیز سهمی بدهکارند. امروزه در دنیای تجارت، رقابت و بازاریابی، استراتژی مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها هزینه ای است که در واقع برای آنها یک مزیت رقابتی محسوب می شود.
بنابراین اگر شرکتی به دنبال کسب اعتبار در دنیای رقابتی تجارت است، باید بخشی از فعالیت خود را به سیاست هایی اختصاص دهد که نشان دهنده ارزش گذاری به مسئولیت هایش در قبال اجتماع و دنیا باشد.
مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است
مسئولیت اجتماعی شرکت ها تمامی جنبه های اجرایی شرکت ها را پوشش می دهد و هدف آن این است که چگونه شرکت ها تجارت شان را به روش اخلاقی انجام می دهند و اثر جنبه های اقتصادی، محیطی و اجتماعی حقوق بشر را در نظر می گیرند.
مجموعه اقداماتی که شرکت ها در کسب و کار خود در راستای احترام به مسئولیت اجتماعی پیش می گیرند به یک مدل و ترند تبدیل شده است و فرقی نمی کند که شرکت نوپا باشد یا چند سالی از فعالیتش گذشته باشد. از اهمیت اتخاذ سیاست های مسئولیت اجتماعی همین کافی است که امروزه شرکت ها بدون ورود به این وادی، جایگاهی در میدان رقابت ندارند. اقداماتی که نشان دهنده مسئولیت های اجتماعی شرکت ها هستند عمدتا شامل چند زمینه مشخص از جمله توسعه پایدار، محیط زیست، برابری جنسیتی، شفافیت در امور، امور خیریه و کمک های انسان دوستانه و فرهنگ سازی است و فرصتی خواهد بود تا شرکت در عرصه رقابت به اعتبار، شهرت و رشد اقتصادی دست پیدا کند.
در زمینه ملاحظات زیست محیطی، بازیافت هرچه بیشتر مواد، كاركرد و دوام بیشتر محصولات، استفـاده بیشتر از منابع تجدیدشدنی و به كـارگیری ابزارهای مدیریت زیست محیطی در طرح های كسب و كار شامل ارزیابی چرخه حیات و هزینه ها و استانداردهای مدیریت زیست محیطی به عنوان شاخـــص های مسئولیت پذیری شركت ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب به چند دلیل مهم اشاره می کنیم که نشان می دهد مسئولیت پذیری اجتماعی هم برای جامعه سودمند است و هم برای خود شرکت.
عملکرد بهتر مالی
کسب و کار یکی از کنشگران اقتصادی با هدف سودآوری است که کاملا هم طبیعی به نظر می رسد. خبر خوب اینکه مسئولیت اجتماعی در نقش یک کاتالیزور برای کسب و کار عمل می کند.
یک شرکت به عنوان مثال با کاهش مصرف انرژی، مدیریت بهتر مواد اولیه، کاهش زباله و استفاده از منابع تجدید پذیر تا حد زیادی هزینه های خود را کاهش می دهد.
در واقع مسئولیت اجتماعی به شرکت ها این امکان را می دهد خطراتی که محیط زیست، حقوق انسانی یا اقتصاد را تهدید می کند به خوبی پیش بینی کند و راه حل هایی برای کنترل آنها ارائه دهد. بنابراین یکی از رویکرد های اصلی مسئولیت اجتماعی، عملکرد بهتر اقتصادی، ایجاد ثبات و افزایش امنیت و یکپارچه سازی فعالیت های شرکت در درازمدت است.
دسترسی آسان تر به سرمایه
مـوسسـات مالی و سرمایه گذاران به دنبال شرکت هایی برای حمایت هستند که امتیازات ویژه ای نسبت به سایرین داشته باشند. ابتکار و خلاقیت در نوع فعالیت و ارائه خدمات و محصولات، شرکت ها را متفاوت می کند. یکی از این تمایزات پایبندی به معیار ها و استاندارد های زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی است. بنابراین اگر شرکتی مسئولیت پذیری اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده باشد، امتیاز بیشتری نسبت به رقبای خود برای جذب سرمایه گذاران و شانس بیشتری برای تامین مالی خود خواهد داشت.
ایجاد تصویر مثبت در اذهان
امروزه با اثبات اهمیت گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی برای همگان، این موضوع بسیار بدیهی است که یک شرکت با پایبندی به استاندارد های زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی اعتبار و اعتماد به نفس بیشتری در میان مردم به دست می آورد. تحسینی که یک شرکت با ارائه محصولی با پایبندی به معیار های مسئولیت پذیری از سوی مصرف کننده دریافت می کند، به اعتبار و محبوبیت و شهرت بیش از پیش این شرکت کمک می کند.
بنابراین با اتخاذ سیاست های مسئولیت اجتماعی توجه مشتریان جلب می شود و شهرت و اعتبار به جا مانده از آن به جذب مشتریان جدید می انجامد. به علاوه، شرکت با اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی پیش می گیرد، جذابیت بیشتری ایجاد می کند و در نتیجه رابطه قوی تر و پایدارتری با کارکنان خود برقرار می سازد. کارمندان در چنین شرکت هایی انگیزه، بهره وری و وفاداری بیشتری نسبت به شرکت های دیگر دارند. همچنین کار کردن در محیطی امن، سالم و پایدار تعلق خاطر بیشتری در آنها به وجود می آورد و در نهایت رضایت شغلی در آنها تقویت می شود.
دسترسی به بازار های جدید
پایبندی به ارزش های زیست محیطی و توسعه پایدار که از زیرمجموعه های مسئولیت اجتماعی است، شرکت ها را به خلق ایده های جدید و تولید و عرضه کالاهای نوآورانه وا می دارد و همین موضوع فرصت های جدیدی در بازار برای آنها فراهم می کند. توسعه روش های جدید در روند تولید، عرضه و فروش که براساس معیار های مسئولیت اجتماعی است و همچنین چشم انداز شرکت ها و پیشرفت آنها در زمینه توسعه پایدار آنها را به سوی کشف بازار های جدید سوق می دهد.
تقویت نوآوری
در دنیای تجارت امروزی، نوآوری، استراتژی های کارآمد و آمادگی مقابله با تغییرات از عوامل مهم رقابت پذیری شرکت هاست. مسئولیت اجتماعی به شرکت ها کمک می کند تا به روز باشند. تلاش شرکت ها برای کسب گواهینامه های جدید در حوزه توسعه پایدار و مسئولیت های اجتماعی، دقت و اعتبار آنها را به طور مداوم تقویت می کند و همچنین آنها همیشه مراقب هستند تا استاندارد ها را رعایت کنند.
رسالت یک موسسه اقتصادی یا شرکت علاوه بر عرضه کالا و خدمات، توسعه فرآورده های بهتر با توجه به نیاز جامعه است. آنچه را برای مردم منفعت دارد باید تولید کند، به تقاضای اجتماعی پاسخ مثبت دهد. حجم تولید را در سطحی نگاه دارد که سطح منطقی قیمت ها حفظ شوند. در واقع ازگسترش تولید کالاهایی که به زندگی انسان ها ارتقا می بخشد و به غنای فرهنگ جامعه کمک می کند، درک درستی داشته باشد.
شناخت و پذیرش بیشتر در جامعه
یکی از راه های شناخته شدن و دستیابی به شهرت برای شرکت ها، ایجاد کمپین های مختلف و مشارکت در انجمن های محلی و حضور در عرصه های اجتماعی است. شرکتی برنده مقبولیت اجتماعی است که با هدف مقبولیت همگانی جنبش های اجتماعی به راه بیندازد و از این طریق در حوزه مسئولیت های اجتماعی به رسمیت شناخته شود. پیوند یک برند با محیط زیست و امور خیریه، اقدامات انسان دوستانه در مواقعی که یک حادثه طبیعی در دنیا روی می دهد، می تواند پذیرش حداکثری از سوی مردم جامعه را برای آن برند به ارمغان آورد.
پایبندی به ارزش ها
فراتر از ملاحظلات اقتصادی، حقوقی و مارکتینگ، مسئولیت پذیری اجتماعی جنبه معنوی نیز برای کسب و کار به همراه دارد. یک کارآفرین را تصور کنید که با اتخاذ سیاست های اینچنینی و انجام اقداماتی در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی باعث ایجاد تاثیرات مثبت در جامعه می شود. شفافیت، ایمنی، تعهد، رفتار مسئولانه و تلاش از جمله ارزش هایی است که یک شرکت مسئولیت پذیر به آنها پایبند است.