امروزه شروع یک کسب وکار جدید بدون در اختیار داشتن برنامه مشخص امکان پذیر نیست. در واقع استمرار یک کسب و کار ساده نیز نیازمند برنامه و دیدگاه سازمانی خاص است. بر همین اساس به عنوان گام نخست باید یک دیدگاه جامع را برای سازمان تان تهیه کنید. نظریه های جدید در مورد طراحی نقشه راه کسب وکار، برخلاف دیدگاه های سنتی، اصل را بر بدبینی نسبت به همه شرکا، کارمندان و سهامداران گذاشته است.
با این حساب هر فردی در ابتدای پایه ریزی کسب و کار خصوصی اش باید دیگران را به مثابه خطرات بالقوه نگاه کند. چنین دیدگاه بدبینانه ای مانند یک تیغ دو لبه است. مزیت اصلی آن در دیدگاه رئالیستی و واقع بینانه ای است که برای شما به ارمغان خواهد آورد. به عنوان مثال، در ابتدای هر کسب و کار ممکن است افراد زیادی قول های گوناگونی از قبیل اعطای کمک های مالی، اهدای رایگان برخی منابع و حتی حق استفاده از تجهیزات شرکت شان را به شما دهند. با این حال و براساس دیدگاه منفی، نباید به چنین وعده هایی اطمینان کرد.
علاوه بر دیدگاه منفی نسبت به رقبا و وعده های این افراد، پیشرفت های سریع دنیای تکنولوژی نیز کار را دشوارتر کرده است. به عبارت ساده، در فاصله زمانی 1860 تا 1930 بسیاری از کسب وکارها در کشورهای پیشرفته دستخوش تغییر و تحول های عظیمی شدند. در این میان و با ورود ابزارهای جدید به دنیای کسب و کار، تلاش هر شرکتی در راستای حفظ خود از ورشکستگی ترسیم شده بود. گمان نمی کنم در چنین شرایطی اطمینان به وعده های شرکت های دیگر کار چندان عاقلانه ای باشد.
همچنین امروزه در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی نیز بی اعتمادی شرکت ها نسبت به یکدیگر، مقامات دولتی و اتحادیه های صنفی کاملاً مشهود است. نمونه واضح این بی اعتمادی در افشاگری هایی است که هرچند وقت یکبار در خصوص برندهای مختلف ارائه می شود. اوضاع هنگامی تعجب آورتر خواهد شد که بدانیم در دنیای کسب وکار مدرن که شعار اصلی اش خدمت به مشتریان است، شرکت ها در صورت نیاز به راحتی مشتریان را نادیده می گیرند.
به منظور توضیح بیشتر این نکته همین بس که در همه کسب وکارها، برخلاف آنچه به عنوان شعار اصلی بیان می شود، هدف اصلی کسب سود است و خدمت رسانی به مشتری در اولویت های انتهایی قرار دارد. در اینجا ذکر یک نکته ضروری است؛ در واقع منظور من از بیان چنین دیدگاه منفی و ترسناکی تنها آگاه ساختن شما نسبت به دشواری های مسیر ایجاد یک کسب وکار جدید یا توسعه کسب وکار فعلی تان است.
همچنین به توضیحات فوق باید این نکته را اضافه کرد که تغییر شرایط نیز گاهی اوقات دردسرساز خواهد شد. به عبارت دقیق تر، بسیاری از کسب وکارها به گونه ای سازماندهی شده اند که تغییرات بسیار سریع و ناگهانی را تجربه می کنند. در چنین شرایطی قول های شما باید هوشمندانه طراحی شود.
احتمال اینکه در عرض کمتر از یک ماه اوضاع برندتان تغییر کرده یا سهام تان کاهش یابد، با توجه به شرایط پر افت وخیز بازار بسیاری از کشورها، به هیچ وجه دور از ذهن نیست. در چنن شرایطی به جای تعهدهای بلند مدت باید به سمت قول های کوتاه مدت و قابل دسترسی حرکت کرد. علت اصلی چنین حرکت محافظه کارانه ای در تأثیرات منفی بدعهدی شرکت ها نهفته است. هیچ کس به برندی که در دنیای کسب وکار سابقه تاریکی در تحقق تعهداتش داشته، اطمینان نخواهد کرد.
در انتها و به منظور روشن تر شدن بحث، لازم است به جملات مشهور رابرت تاوسند، مدیر ارشد سابق برند Avis نیز اشاره ای هرچند کوتاه داشته باشیم:
«در زندگی تان فقط درمورد بازی هایی نظیر شطرنج و پل سازی از تقلب و کارهای مشابه استفاده کنید. هرگز به همسر، فرزندان، همکاران، سهامداران، شرکا، مشتریان و کارمندان تان دروغ نگویید.»
جمله فوق اگرچه هنوز هم تا حدود زیادی کاربرد دارد، با این حال استثناهای خاص خودش را نیز خواهد داشت. در واقع برخی صاحب نظران عرصه کسب وکار معتقدند که امروزه بیشتر افراد از شیوه هایی درست مخالف توصیه تاوسند استفاده می کنند. بر همین اساس اطمینان به دیگران نتایج خطرناکی را به همراه خواهد داشت.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
در راستای بهینه ساختن این ایده به توصیه هایی از موری استوارت، رئیس برند اسکاتیش پاور اشاره خواهیم کرد.
- اگرچه در ایده حاضر به دیدگاه منفی اشاره شد، با این حال سعی کنید تا جای ممکن صداقت را اصل کسب وکارتان قرار دهید.
- در طول دوران حرفه ای تان هرگز دست از آموختن برندارید. با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی دور ماندن از این دستاوردهای معجزه آسای دانشمندان به ضررتان تمام خواهد شد.
- به خودتان اعتماد داشته باشید. فرصت های بزرگ برای افراد بزرگ به وجود آمده است. ترس مانع از دستیابی به موفقیت خواهد شد.
-کسانی را که با آنها کار می کنید، دوست داشته باشید. شکاک بودن در همه زمینه ها کاربردی نخواهد بود.