موسسه Equileap مستقر درآمستردام و لندن با تمرکز روی موضوع برابری جنسیتی و پیشرفت شرکت ها در این زمینه فعالیت های تحقیقاتی خود را انجام می دهد.
این موسسه خصوصی با بررسی بیش از 3 هزار شرکت در 23 کشور دنیا که سرمایه آنها در بازار بورس بالغ بر 2میلیارد دلار است، به نتایجی دست یافته که آنها را در قالب یک رتبه بندی منتشر کرده است.
در صدر رده بندی شرکت هایی که به مسئله برابری زنان و مردان در دستمزد و شرایط کاری پایبند بودند، شرکت فرانسوی لورئال، تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی قرار دارد و به دنبال آن شرکت پیرسون بریتانیا و بانک کلی استرالیا در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند.
معیار های برابری جنسیتی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، با توجه به تعاریف ارائه شده از طرف سازمان ملل متحد بوده و شامل پنج بخش عمده است که عبارتند از:
1- احساس ارزش داشتن
2- حق مالکیت و تصمیم گیری
3- حق دسترسی به فرصت ها و منابع
4- حق کنترل زندگی خود در داخل و بیرون از خانه
5 -قدرت تاثیرگذاری بر جریان تغییرات اجتماعی برای به وجود آوردن نظام عادلانه اقتصادی در محدوده ملی و جهانی.
نروژ، پرچمدار برابری جنسیتی در کسب و کار
براساس تفکیک منطقه ای، کشور های نروژ، سوئد، هلند و فنلاند به ترتیب بیشترین شرکت ها را در لیست دارند و کشور فرانسه هم در جایگاه هشتم جای گرفته است. حدود 58شرکت از شرکت های نروژی در بین 200 شرکت برتر این رده بندی قرار دارند، در حالی که سهم آمریکا تنها 2 درصد است. نکته قابل توجه و جالبی که در این رده بندی وجود دارد این است که شش شرکت از 200شرکت به معیار شکاف دستمزد میان زنان و مردان که نباید از 3درصد تجاوز کند، پایبند بودند، شرکت لورئال هم یکی از آن هاست.
همچنین براساس این بررسی و مطالعه، تنها 11 شرکت در استخدام خود، برابری زنان و مردان را مدنظر داشته اند. در نهایت، نتایج این بررسی نشان می دهد که بخش ارتباطات با ثبت 11درصد و بخش خدمات و امور مالی با 9درصد بیشترین نماینده را در میان 200 شرکت داشته اند.
برعکس بخش صنعت و تکنولوژی با 3درصد و انرژی با 2درصد کمترین سهم را داشته اند. مدیر موسسه Equileap، دیانا وان در یک بیانیه گفته است: «با توجه به اینکه طی سال های اخیر شاهد جنبشی به سوی سرمایه گذاری مسئول بوده ایم، امیدوار هستیم که این رده بندی به سرمایه گذاران کمک کند تا برای تصمیم خود راحت تر بتوانند شرکت مورد نظر را برای سرمایه گذاری پیدا کنند.»
ضرورت برابری جنسیتی در رشد اقتصادی
موضوع نابرابری جنسیتی همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی کشور ها از جمله جمعیت شناسی، خانواده، مسکن، بهداشت، زندگی حرفه ای و آموزش، درآمد، تفریح و حتی مشارکت های اجتماعی را در بر می گیرد که خوشبختانه در سال های اخیر، بسیاری از آثار نابرابری جنسیتی در برخی از مناطق کاهش داشته است.
در میان نابرابری ها و تبعیض های جنسیتی برخی از آنها بیشتر از بقیه به چشم می آیند، مانند تبعیضی که میان این دو در بازار کار و دنیای کسب و کار و اشتغال وجود دارد. براساس گزارش منتشر شده از شرکت مشاوره ای مک کنزی، حضور زنان در بازار کار در حال افزایش است و این افزایش منبع اصلی رشد است.
مرکز آمار و مطالعات اروپا، یوروست مطالعه ای را که در سال 2015 انجام داد منتشر کرده است که یک سری از تفاوت های میان مردان و زنان در بازار کار را نشان می دهد. جزییات این مطالعه نشان می دهد که به کار گیری زنان و مشارکت دادن آنها در فعالیت های اجتماعی به رشد ناخالص داخلی کشور ها منجر می شود و همچنین پیش بینی می کند که برابری زنان و مردان براساس پیشرفته ترین استاندارد های جهانی می تواند تولید ناخالص دنیا را تا 11درصد در سال 2025 افزایش دهد.
در یک سناریوی نظری تر و بعیدتر و با فرض برابری کامل زنان و مردان و بدون قائل شدن هیچ گونه تبعیضی میان این دو جنسیت، این رشد تا پایان سال 2025 حتی به 26درصد افزایش هم دست پیدا خواهد کرد. این پیش بینی می تواند برای ظرفیت اقتصادی آینده دنیا خبر خوبی باشد تا بیش از پیش روند برابری زنان و مردان را در فعالیت های اقتصادی ادامه دهند.