برای جذب سرمایه گذار خارجی بخش خصوصی و دولت باید دست به دست هم دهند. سازمان سرمایه گذاری می تواند کمک بسیاری در این زمینه انجام دهد.
آقای خزاعی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در جلسه ای که به اتاق تهران آمدند آمادگی و علاقه مندی خود را برای تقویت بخش خصوصی اعلام کردند، چرا که بخش خصوصی باید کمک کند تا سرمایه گذار خارجی جذب شود. این هم به این صورت است که زمانی که سرمایه گذاری خارجی می بیند یک سرمایه گذار داخلی در کشور فعالیت می کند، صد درصد علاقه مند به آمدن می شود.
در این زمینه برای سال آینده برنامه هایی در مرکز خدمات سرمایه گذاری در حال انجام است. البته سال گذشته هم اقداماتی صورت گرفته است. سمینار امبروزتی ایتالیا از این دست سمینار ها بود که برگزار شد، البته این سمینار برای سیاست گذاری (policy making) بود نه برای امضای قرارداد امضا. در چند هفته گذشته هم موسسه بنیاد بوش با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری به ایران آمد.
بنیاد بوش، بنیادی در زمینه تحقیقات و اختراعات است و می تواند با شرکت های دانش بنیان ایران همکاری داشته باشد. بعد از آمدن بنیاد بوش شرکت های دانش بنیان زیادی تماس گرفتند و تمایل همکاری خود را اعلام کردند و می خواهند عضو اتاق شوند تا بتوانند از خدماتی که می خواهند استفاده کنند. همچنین مسئله اصلی این است که ما باید اساس و بستر سرمایه گذاری را به وجود آوریم. تا بستر آماده نشود، نمی توان رقم بزرگ سرمایه گذاری را به وجود آورد.
دوستی دانشگاه و صنعت
ما در مرکز خدمات سرمایه گذاری به دنبال ارتباط بین صنعت و دانشگاه هستیم. همان طور که آقای خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت اعلام کردند تا به حال هیچ طرح پژوهشی برای شناسایی پتانسیل سرمایه گذاری صنایع و استان ها وجود ندارد. این صحبت درست است، در حقیقت هیچ وقت تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته است.
باید در این باره به نوعی آمایش سرزمین انجام شود. این موارد بسترهایی است که باید آماده شود. تا به امروز با شرکت های مشاوره بین المللی هم تفاهمنامه هایی امضا شده است. امضای تفاهمنامه با شرکت دیلویت در دست کار است و با یونیدو هم تفاهمنامه همکاری امضا شده است. این موارد اساس بستر سازی است.
آموزش، گام اساسی در سرمایه گذاری
مورد دیگری که برای جذب سرمایه گذاری به آن نیاز داریم، آموزش است. باید به شرکت ها و افراد در ایران آموزش داد، چرا که نوع صحبت و گفت وگو در ارتباط های بین المللی خیلی مهم است. به دلیل اینکه ایرانی ها بازارهای جهانی را نمی شناسند در ارتباط های بین المللی ضعیف عمل می کنند. عدم آگاهی باعث می شود که همکاری صورت نگیرد. به این ترتیب ما نیاز به آموزش داریم. البته در این مورد هم در مرکز خدمات سرمایه گذاری قرار است اقداماتی صورت بگیرد.
به طور خلاصه جوینت کردن و استفاده از شرکت های درجه یک بین المللی مانند امبروزتی و دیلویت و. . . و ارتباط با شرکت های مشاوره بین المللی و بعد شناسایی پروژه های پتانسیل دار و پروژه هایی که سودآور باشند، اقداماتی است که در حال حاضر در مرکز خدمات سرمایه گذاری انجام می شود.
ایران به دنیا معرفی شود
برای معرفی کشور به دنیا باید در نمایشگاه های بین المللی سرمایه گذاری استند گرفت و ایران را معرفی کرد، اما این معرفی را باید در سطح بین المللی انجام داد. ما نیاز داریم که در این زمینه هزینه هایی انجام شود. خیلی از کشورها در رسانه های بین المللی، کشورشان را تبلیغ می کنند اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد.