فناوری اطلاعات در اوایل دهه 1980 و با ظهور نخستین کامپیوترهای رومیزی متولد شد. این صنعت که تا امروز تغییرات زیادی به خود دیده، نقش مهمی در مناسبات گوناگون جهانی از جمله اقتصاد و بهویژه سرمایهگذاری ایفا کرده است. شرکتهای گوناگون روی فناوری اطلاعات سرمایهگذاری میکنند تا ارتباطات پرسرعتتری داشته باشند، فرآیند دادهپردازیشان سریعتر شود و هوش اقتصادیشان افزایش یابد. فناوری اطلاعات اکنون جزء جداییناپذیر هر صنعتی است، به شرکتها در بهبود فرآیند کسبوکار کمک میکند، از نظر هزینه صرفه اقتصادی دارد، باعث رشد سود میشود و مزیت رقابتپذیری در بازار را حفظ میکند. وجود دلایل به این مهمی است که شرکتها را وادار به سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات کرده است.
توسعه محصول
فناوری اطلاعات میتواند در زمان تولید یک محصول جدید صرفهجویی کرده و کاری کند که محصول زودتر به بازار فرستاده شود. شرکتها میتوانند با هوش بازار که حاصل پایگاه دادههای اختصاصی است، مشتریها و نمایندگان فروش مورد نیاز محصول خود را جذب کنند.
از این گذشته، طراحیهای دقیق، افزایش سرعت تصمیمگیری و امکان کار کردن مشترک روی یک محصول از نقاط مختلف دنیا از دیگر دلایلی است که سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات ترغیب میکند. سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات برای همه نوع کسبوکاری سودرسان است؛ از نوآوری در ریزپردازندهها گرفته تا سیستمهای کارآمد دارورسانی.
دسترسی همیشگی
فناوری اطلاعات برخلاف بسیاری از خدمات دیگر، خدمتی است که هر هفت روز هفته و هر 24 ساعت شبانهروز میتوان به آن دسترسی داشت. با مجهز شدن به امکانات لازم در حوزه فناوری اطلاعات میشود ارتباط مشتری و صاحب کسبوکار را به سادهترین شکل ممکن برقرار کرد. فرقی نمیکند مشتری کجای کشور یا حتی کجای دنیا باشد، کافی است اراده کند تا بتواند با مرکز تماس صاحب کسبوکار تماس بگیرد.
این هم دلیل قانعکننده دیگری برای کشاندن پای سرمایهگذاران و متقاعد کردن صاحبان کسبوکار برای سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات است.
بهبود فرآیند
یکی دیگر از مهمترین مزیتهای فناوری اطلاعات «بهبود فرآیند» است. سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) به مدیران این اجازه را میدهد که میزان فروش، هزینهها و سایر موارد را در یک پلتفرم نرمافزاری یکپارچه در اختیار داشته و آن را مرور کنند. این سیستم میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواع سیستمهای مالی بیمصرف بوده و از نظر مقرونبهصرفه بودن هزینهها نیز بسیار کارآمد است. بنابراین، سرمایهگذاری در چنین سیستمی فرآیند کار را بهبود میبخشد و مانع از هرز رفتن منابع مختلف، از نیروی انسانی گرفته تا سیستمهای مالی میشود.
صرفهجویی در هزینهها
اگرچه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای اجرایی کردن فناوری اطلاعات در شرکتها و سازمانها قابلتوجه است اما نتایجی که سرمایهگذاری در این صنعت در درازمدت با خود دارد، معمولا ثابت میکند که ارزش این سرمایهگذاری را داشته است. آیتی به شرکتها اجازه میدهد تا هزینههای انجام و اجرای کار کمتر شود. برای نمونه، هزینه یک کامپیوتر شخصی در حال حاضر خیلی کمتر از هزینه آن در دهه 1980 است اما در عین حال کامپیوترهای امروزی بسیار قدرتمندتر از همتایان دهه 1980 شان هستند. راهحلهای کارآمد آیتی محور، از نرمفزار ورود گرفته تا ایمیل، به شرکتها اجازه میدهد در هزینههای خود صرفهجویی کرده و در کنارش کیفیت محصول یا خدمات به مشتریان را افزایش دهند.
مزیت رقابتی
صرفهجویی در هزینهها، توسعه سریع محصول و بهبود فرآیند به شرکتها کمک میکند مزیت رقابتی را در بازار بهدست آورده و آن را حفظ کنند. اگر یک شرکت تولیدکننده تلفن همراه هوشمند تصمیم بگیرد صفحه نمایش گوشیهایش را بهتر کند یا گوشیهایی با صفحه نمایش بهتر تولید کند، رقبا بلافاصله باید دست به کار شده و نوآوری تازهای رو کنند. در غیراینصورت خطر از دست رفتن بازار برایشان وجود دارد. شرکتها میتوانند از ماکتهای به سرعت حاضر شونده، نرمافزارهای شبیهساز و سایر سیستمهای آیتی محور برای بردن سریع محصول با قمیت مناسب به بازار استفاده کنند.
جهانیسازی
شرکتهایی که در یک محیط رقابتی باقی میمانند، معمولاً انعطافپذیری عملیاتی و مالی برای رشد محلی و سپس بینالمللی دارند. آیتی در قلب مدلهای اجرایی برای جهانیسازی مثل برونسپاری و سیستمهای ارتباطی از راه دور امری ضروری به شمار میآید. یک شرکت میتواند بسیاری فعالیتهای غیرهستهای خود از جمله منابع انسانی و امور مالی را برونسپاری کرده و برای در ارتباط ماندن با کارمندان خارج از شرکت، مشتریها و عرضهکنندگان از آن استفاده کند.