سوشیالمارکتینگ یا بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز مانند هر نوع بازاریاب دیگری نیاز به استراتژیهایی برای موفقیت دارد. این را باید دانست که هر بازاریابی در شبکههای اجتماعی (سوشیالمارکتینگ) لزوما به موفقیت نمیرسد. شاید دهها میلیاردر جوان را میبینید که از سوشیالمارکتینگ به موفقیت رسیدهاند اما باید بدانید که میلیونها نفر در بازی سوشیالمارکتینگ شرکت کردهاند، هزاران نفر شکست خوردهاند، هزاران نفر موفق شدهاند و دهها نفر هم به یک موفقیت چشمگیر رسیدهاند.
برای رسیدن به موفقیت چشمگیر باید برخی نکات در سوشیالمارکتینگ را بدانید و رعایت کنید. در این مقاله سعی دارم تا شما را با پنج نکته برای پیشرفت سوشیالمارکتینگ آشنا کنم.
۱- از Text به Media
از Text به Media حرکت کنید. طبق آخرین نظرسنجیها، کاربران شبکههای اجتماعی به مدیا بیشتر اهمیت میدهند تا نوشتههای خالی. در واقع مقالات هیچ جایگاهی در شبکههای اجتماعی نخواهند داشت. اما در عوض فیلمها، عکسها، اینفوگرافیکها و … از محبوبیت بیشتری برخوردارند، چرا که در مدت زمانی کمتری، مقدار زیادی اطلاعات را جابهجا میکنند. پس سعی کنید در یک سوشیالمارکتینگ از عکس، اینفوگرافیک و فیلم بیشتر استفاده کنید.
۲- به جای پیدا کردن Followe و Like تقلبی، از جامعه هدف استفاده کنید (قانون ۱۰ بزرگتر از ۱۰۰)
در واقع اگر 10 کاربر مرتبط با نوع محصول یا خدمات مورد بازاریابی داشته باشید بهتر از داشتن 100 کاربری است که هیچ احتیاجی به کالا یا خدمات شما ندارند.
۳- در ساعات مناسب اقدام به ارائه محتوا کنید
شاید تعجب کنید اما بدانید ساعتی که برای ارائه محتوا انتخاب میکنید میتواند تا ۳۰درصد بازده فعالیتتان را بالا ببرد. انتخاب ساعت مناسب در هر شبکه اجتماعی متفاوت است. برای مثال در لینکدین بهتر است بین ساعت ۶ تا ۷، ۸ تا ۱۰ و ۱۲ تا ۱۳ ارائه محتوا داشته باشید. اما این داستان در شبکههای اجتماعی دیگر متفاوت است. غیراز شبکه اجتماعی، نوع مخاطب نیز در انتخاب ساعت مناسب بسیار تاثیرگذار است. برای مثال اگر کاربران شما مدیران باشند، ساعات یاد شده بهترین بازده را خواهند داشت، درصورتیکه کاربران تینیجر مشتری شما هستند (مثلا میخواهید برای یک پینتبال سوشیالمارکتینگ انجام دهید) بهتر است ظهرها و بعدازظهرها و آخر شبها یعنی ساعات ۱۴ تا ۱۵، ۱۷ تا ۱۹ و ۲۳ تا ۱ اقدام به ارائه محتوا کنید. غیراز دو پارامتر تاثیرگذار یاد شده، زمان (تاریخ) نیز بسیار تاثیرگذار است.
برای مثال همان قشر جوان جامعه در ماه مبارک رمضان، شب تا صبح را در شبکههای اجتماعی میگذرانند پس ساعات ۲۳ تا ۶ صبح ساعات مناسب جهت اقدام به ارائه محتوا در سوشیال است. انتخاب زمان اشتراکی با فوتبال، اخبار مهم، رویدادهای سیاسی مهم مانند انتخابات، شروع امتحانات و … میتواند به سوشیالمارکتینگ ضربه سنگینی وارد کند و سوشیالمارکتینگتان به ثمر نرسد. ممکن است مطلب شما زیر بار این همه مطلب موجود گم شود، پس به زمان ارسال آن توجه کنید.
۴- آپدیت باشید و منظم آپدیت باشید
آپدیت باشید یعنی اینکه اطلاعات سوخته تحویل مردم ندهید. فرض کنید شما یک سمینار با محتوای مرتبط با فعالیتتان ترتیب دادهاید، اگر فردای سمینار (یا همان روز) عکسهای سمینار را در شبکههای اجتماعی آپلود نکنید و بگذارید یک هفته بعد چنین کاری انجام دهید، یقینا در سوشیالمارکتینگ ضرر خواهید کرد. آپدیت بودن در سوشیالمارکتینگ بسیار مهم است، کاربر یک بار به صفحه شما سر میزند اگر تا بازدید مجدد کاربر نتوانید محتواهای تروتازه به دستش برسانید، آن کاربر را از دست خواهید داد،
حالا حساب کنید که در یک شبکه اجتماعی شما بیش از ۱۰ هزار فالوور دارید و مجبورید به همه آنها مطالبتر و تازه ارائه کنید. منظم بودن در آپدیت از دیدگاه موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی و کاربران بسیار مهم است. اگر یک شرکت در ساعات اداری اقدام به فعالیت در سوشیال کند، مطمئنا از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود تا شرکتی که در ساعات غیراداری اقدام به چنین کاری میکند.
۵- از متخصصان بهره بگیرید
اگر در زمینه شبکههای اجتماعی سررشته ندارید، آن را به متخصصان بسپارید یا از مشورتهای آنان استفاده کنید... این را بدانید که نمیتوان با یک دست چند هندوانه را بلند کرد، اگر وقت ندارید یا واحد مجزایی برای سوشیالمارکتینگ ندارید آن را واسپاری کنید. میتوانید در نت راجع به شرکتهای فعال در این زمینه سرچ کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.
* کارشناس بازاریابی