برند هسته اصلی فعالیت های تجاری شما محسوب می شود. مجموعه ای از ارزش ها، ایده ها، ویژگی های شخصیتی و جایگاه کسب و کار شما تماما در برندتان متبلور می شود، اما گاهی حتی دوست داشتنی ترین برندها نیز وارد بحران می شوند، آنها در مقابل فشارهای ناشی از افزایش قدمت و سن خود تسلیم می شوند یا اینکه نمی توانند انتظارات مخاطبان شان را برآورده سازند.
در چنین شرایطی به نظر می رسد ریبرندینگ بهترین راه حل ممکن بوده و این فرآیند می تواند به معنای مدرن سازی یک برند یا طراحی مجدد آن باشد. با این حال پروسه ریبرندینگ باید در بهترین زمان ممکن صورت پذیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است چهره برند شما به کلی مخدوش شده و زیان جبران ناپذیری به کسب و کارتان وارد شود.
بسیار خب چه زمانی برای آغاز فرآیند ریبرندینگ مناسب است؟ در ادامه به پنج نشانه ای که حاکی از فرا رسیدن زمان ریبرندینگ در کسب و کار شماست می پردازیم.
1- منسوخ شدن چهره برند
ممکن است دلیل اصلی نیاز شما به ریبرندینگ کهنه و منسوخ شدن برند قدیمی تان باشد. صنعت طراحی یک صنعت در حال تحول است و تغییرات با وسعت و سرعت زیاد در آن اتفاق می افتد. بنابراین هنگامی که یک یا دو دهه از طراحی یک برند می گذرد، اگرچه در سال های نخست طراحی آن جذاب بوده و از آن استقبال می شود اما ممکن است 10 یا 20 سال بعد مردم به طراحی آن برند بخندند! در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از نام تجاری می تواند دست نخورده باقی بماند و در مقابل شما می توانید چهره ظاهری کسب و کارتان را که همان طراحی برند باشد تغییر دهید.
2- هدف گیری مخاطبان جدید
یک برند تاثیرگذار برندی است که برای یک جمعیت خاص طراحی شده باشد و این ویژگی دقیقا همان چیزی است که برندها را با مخاطبان اصلی مرتبط می سازد. بنابراین هنگامی که تصمیم گرفتید جمعیت خاصی را مخاطب خود قرار دهید، بهتر است وارد فرآیند ریبرندینگ شده و برندتان را مدرن سازی کنید تا در راستای استراتژی هدف گیری مخاطبان جدید حرکت کنید. به یاد داشته باشید برندی که توجه یک زن میانسال را به خود جلب می کند جذابیتی برای یک پسر نوجوان نخواهد داشت. بنابراین بهتر است چهره تان را به روز کنید تا بتوانید به حیاط خود در بازار ادامه دهید.
3- تهدید رقبای جدید
ریبرندینگ گاهی یک اقدام دفاعی در مقابل رقیبی است که به تازگی وارد بازار شده و مستقیما کسب و کار شما را تهدید می کند. برای نمونه چنانچه یک شرکت تجاری نوظهور وارد بازار شده و فعالیت های آن به شکل قابل توجهی مشابه حوزه ای باشد که شما در آن فعالیت می کنید، در چنین شرایطی ریبرندینگ به مشتریان کمک می کند تا در انتخاب محصولات موردنظرشان دچار سردرگمی نشوند. در چنین شرایطی و به منظور جلب نظر مشتریان، شما می توانید طراحی برندتان را تغییر داده و با رعایت استانداردهای روز طراحی، خود را از رقبای تان متمایز کنید.
4- تغییر در ارزش ها و اهداف برند
ارزش ها و اهداف کسب و کار شما بیانگر نحوه رشد و توسعه برندتان است. چنانچه تغییری در این ارزش ها رخ دهد، برندتان نیز نباید از قافله تحولات عقب بماند. به عنوان مثال چنانچه شرکت تجاری شما تصمیم گرفت محصولات اقتصادی و دوست دار محیط زیست را به بازار عرضه کند، می توانید از یک لوگوی ساده و شفاف استفاده کرده و از جملات و شعارهای تبلیغاتی ملایم در معرفی کالاهای خود بهره ببرید. بهتر است از هر چیزی که برند شما را به اهداف و ارزش های شرکت تجاری تان نزدیک می کند استفاده کنید.
5- استفاده از برندی نامناسب
ممکن است برخی اوقات برندی که در ابتدا برای کسب و کارتان انتخاب شده به لحاظ استفاده از المان های طراحی بسیار ضعیف و نامناسب باشد. استفاده از آژانس های طراحی ارزان قیمت یا واگذاری فرآیند طراحی لوگو و برند به یک طراح بی تجربه می تواند از جمله دلایل این موضوع باشد. چنانچه برند اصلی تان در ابتدا به خوبی طراحی نشده و چندان موردتوجه و پسند مشتریان قرار نمی گیرد، بهتر است به ریبرندینگ فکر کنید و با طراحی یک برند تازه و براساس اصول طراحی مدرن، جان تازه ای به کسب و کارتان ببخشید.