برخی صنایع در سراسر دنیا قدمتی به میزان خود تجارت و کسبوکار دارند. صنایعی چون پوشاک و مبلمان از جمله صنایعی هستند که پیشینه بسیار طولانی دارند چون نیاز اساسی بشر به شمار میآیند. برای شرکتهای جدیدی که در حوزه این نوع صنایع راه میافتد دو راه بیشتر وجود ندارد: راه اول قدم گذاشتن در همان مسیری است که پیشینیان در آن صنعت خاص رفتند و راه دوم پذیرش ریسک نوآوری و امتحان کردن یک تجربه تازه.
آنچه پیشروی شماست، استارتاپهای صنعتی را در حوزههای گوناگون و کاملاً متفاوت معرفی میکند. این استارتاپها که از صنعت پارچه تا پزشکی در آنها پیدا میشود، حرفهایی تازه در صنایع کهنه دارند.
***
نام شرکت: Boll & Branch
زمینه فعالیت: پارچه
چه حسی بهتان دست میدهد اگر قصد خوردن یک ناهار کاری با اهالی یک کسبوکار را داشته باشید که با بازار آن کاملاً ناآشنا هستید؟ وقتی کارکشتههای آن صنعت شما را از حضور در آن حوزه نهی میکنند، چه پاسخی برایشان دارید؟ این درست همان شرایطی است که بنیانگذاران شرکت Boll & Branch با آن روبهرو شدند. آنها اما کوتاه نیامدند و سرانجام نیز توانستند به هدف بلندشان برسند. مدیرعامل این شرکت آقای اسکات تانن و همسرش میسی، هیچ تجربهای در کار پارچه نداشتند اما قصد و هدفشان راهاندازی یک کسبوکار پاکدست بود.
آنها با قوانین غیرمنصفانه علیه کارگران و بالا کشیدن بیهوده قیمتها که در اکثر صنایع روالی مرسوم است، بهشدت مخالف بودند. بنابراین با پرهیز از هزینههای سرسامآور مربوط به صادرکنندگان، واردکنندگان و گواهیهای خاص توانستند محصولی با کیفیت تولید کرده و فروش خوبی را هم تجربه کنند. این زوج همزمان توانستند حقوق کافی و شرایط کاری مناسب برای کارکنان خود مهیا کنند. به گفته آقای تنان مهمترین دستاورد شرکت او و همسرش این است که مشتریها حس میکنند خود بخشی از این قصه هستند و ماموریت همه آنها ایجاد تغییر در این زمینه فعالیت است.
نام شرکت: Comite MD
زمینه فعالیت: دارو
بهجز چکاپهای سالانه، بسیاری از مردم تنها هنگام بیماری به پزشک مراجعه میکنند. در آنسوی ماجرا هم اکثر پزشکها تنها با استفاده از علائم و نشانههای بیماری اقدام به نوشتن دارو برای بیمار میکنند. در این میان اما پزشکانی هم وجود دارند که به دنبال تغییراتی در کسبوکار خویش هستند. این داروسازها نقش ژنتیک را در بیماریها دستکم نگرفته و مدلی برای این کار طراحی کردهاند. یکی از این پزشکان خانم دکتر فلورانس کمیت است که به جای درمان، بهتر دیده پیشگیری کند. او راههایی را برای مراقبت فردی ارائه داده که کاملاً براساس ژن انسانها است.
در واقع او با این کار در صنعت خودش شرکتی پدید آورده که حرف نو برای گفتن دارد. این متخصص غدد نه با پول و سرمایه که با استفاده از ژنها توانسته سرمایهگذاری کند و یک شرکت در حوزه تخصصی خود ایجاد کند. او باور دارد که تغییر طرز فکر دیگران دراینباره بسیار سخت است اما امیدوار است که کمکم بتواند سرمایه تازه خود را به همه همکارانش بقبولاند تا همه پزشکان از این امکان استفاده کرده و به جای درمان به سراغ پیشگیری بروند.
نام شرکت: Fractured Atlas
زمینه فعالیت: خدمات هنری
فناوری در دو دهه اخیر زندگی مردم جهان را از این رو به آن رو کرده است. این تحول آنقدر بزرگ است که خیلیها فکر میکنند همه استارتاپها صرفا در حوزه تکنولوژی هستند، حال آنکه استارتاپها صنعتی هم میتوانند باشند. اما حتی استارتاپهای صنعتی هم با تکنولوژی امروز گره خورده و از آن مدد گرفتهاند. تکنولوژی توانسته از بهبود فرآیند کار تا نگهداشتن مشتری در یک کسبوکار مؤثر باشد.
در اوایل دهه 2000 میلادی یک شرکت تولیدکننده تئاترهای کوچک به این نتیجه رسید که میتواند تکنولوژی را وارد تئاتر کند. مقامات این شرکت دریافتند که با استفاده از تکنولوژی هنرمندان میتوانند کسبوکار خود رابهصورت عملی بهتر یاد بگیرند و با یادگیری مهارتهای تکنولوژیک به کارآفرینانی متفاوت تبدیل شوند. در واقع مهارتهای تکنولوژی به آنها کمک میکرد تا دستشان آنهم در اوایل قرن 21 پرتر از بقیه رقبا باشد و بهتر بتوانند هنر خود را به دیگران ارائه دهند. به اعتقاد بنیانگذار و مدیر اجرایی این شرکت هنری نباید از تغییر ترسید، چون آنهایی که میترسند دچار رخوت و بیمایگی شده و زندگیشان مختل میشود.
نام شرکت: Jack Erwin
زمینه فعالیت: تولید کفش مردانه
دنیای مد و فشن تقریبا همیشه در حال تغییر است اما در طول سالها همواره یکسری طرحهای پایه وجود دارد که سایر طرحها براساس آنها زده میشود، بهویژه اگر بحث در مورد لباس یا کفش مجلسی باشد. زمان هر چه میگذرد تنوع مدلها بیشتر شده و مدلهای عجیب و غریب بیشتر به ویترین فروشگاهها راه مییابند. زمان همچنین مدلهای قدیمی را کمکم به دست فراموشی میسپارد و از یادمان میبرد. جک اروین، به همراه همکارش لین گرسون تصمیم گرفتند تا آن مدلهای قدیم را زنده کنند. آنها در استارتاپ خود دستی به سر و صورت مدلهای قدیمی کشیدهاند اما اصل و بنیانش را حفظ کردهاند تا هم به کلاسیکها وفادار بوده باشند و هم سلیقه امروزیها را تامین کنند. گرسون اعتقاد دارد که چون او و همکارانش در این استارتاپ بهطور مستقیم با مشتری سر و کار دارند میتوانند ارتباط بهتری با آنها برقرار کرده و در نتیجه محصول بهتری بسازند.
نام شرکت: لیزا
زمینه فعالیت: تولید تشک
تشکهایی که ما این روزها میشناسیم، سالهاست به همین شکل تولید و فروخته شدهاند. در حالیکه مواد تشکیلدهنده آنها در طول سالها کم و بیش تغییر کرده اما اصل و بنیانش یکی بوده است. حالا چطور میشود که یک شرکت فعال در این حوزه میتواند بازار این صنعت را تکان دهد؟ شرکت لیزا برای این پرسش پاسخی دارد، پاسخی که حکایت از نقش بزرگ تجربه در این موفقیت دارد. لیزا در ابتدا با ماموریت ساده تولید بهترین تشکهای خواب برای مشتریهایش پا به عرصه گذاشت. بیشترین تمرکز این شرکت روی راحتی تشک بود و به همین دلیل با یک نوع فوم خاص محصولاتش را تولید میکرد.
اما آنچه باعث تکان خوردن بازار این تشکها شد، در پروسه تولید اتفاق نیفتاد، بلکه تولیدکنندگان این تشک در نحوه فروش آن تغییری عمده ایجاد کردند. آنها به جای اینکه از فروشندهای پرحرف و زبان باز استفاده کنند که ساعتها میتواند در مدح تفاوت تشکشان با دیگر محصولات بازار سخن بگوید، یک روش نو را برگزیدند. آنها فروش اینترنتی را برای مشتریها راه انداختند و این امکان را به مشتریها دادند که 100 روز از تشک استفاده کنند و اگر راضی نبودند آن را برگردانند. این قدرت از ریسکپذیری صاحبان این استارتاپ دیگر کمتر جای شک برای مصرفکنندگان باقی میگذارد.
***
و نتیجه اینکه. . .
هر یک از استارتاپهایی که در بالا به آنها اشاره شد، نه از دنیای تکنولوژی هستند و نه آنچنان مشهور و نامآور که همه داستانشان را شنیده باشند. اما این شرکتهای نوپا یا راهکارهای تازه باعث شدهاند تا صنایع مربوط به آنها در گوشهای از جهان بهتر تولید کنند، بهتر بفروشند و حال بهتری داشته باشند.