در حال حاضر تعداد 479هزار مرکز خرید در مساحتی حدود 924.5میلیون مترمربع در جهان وجود دارد که نشان دهنده وفور مراکز خرید در جهان است. رشد نسبی اقتصاد جهانی، تغییر سبک زندگی و بالاتر رفتن درآمد نسبی خانوارها از جمله دلایل اصلی رشد مراکز خرید، در سال های اخیر، در سطح جهان بوده است.
مراکز خرید نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهرنشینی در سال های اخیر داشته و یکی از بازیگران عمده اقتصادهای محلی به شمار می روند. حفظ رشد اقتصادی، ارائه اشتغال، حل مشکلات محیط زیستی و ارائه یک زندگی با کیفیت تر، از جمله مزایای این مراکز خرید هستند که با توجه به تفاوت محیط های جغرافیایی، درجات مختلفی از توسعه را در سال های اخیر داشته اند.
از طرفی، با توجه به تغییراتی که در زندگی مردم جهان رخ داده و الگوهای سبک زندگی را دستخوش تحولات چشم گیری کرده است، وفور مراکز خرید، یکی از نتایج اجتناب ناپذیر در چند دهه گذشته بوده است؛ می توان گفت طی سالیان گذشته دیگر روند خرید از مغازه های کوچک محلی سپری شده و خصوصاً در شهرها این روند رشد بیشتری داشته است، مردم امروزه ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را به صورت یکجا خریداری کنند و بر مبنای همین تقاضا نیز مراکز خرید رشد قابل توجهی را نشان داده اند به طوری که امروزه در بسیاری از کشورهای آمریکایی، اروپایی، آسیایی و دیگر مناطق جهان، مراکز خرید مدرن و متنوعی تأسیس شده است.
در این گزارش پس از تبیین جایگاه مراکز خرید در جهان، تعداد کنونی و میزان مساحتی که توسط آنها اشغال شده است، ذکر می شود؛ همچنین به منظور نشان دادن رشد قابل توجه این مراکز در سال های اخیر، تعداد مراکز احداث شده در سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا را در طول سال های 2012 و 2013 بیان می کنیم.
جایگاه کنونی مراکز خرید در اقتصاد جهانی
رشد قابل توجهی که روند اقتصاد جهانی در سال 2014 نشان داده بود، باعث بالا رفتن هزینه های مصرف کننده در اکثر مناطق اروپایی و آمریکایی شده و این روند رشد حتی در کشورهای آسیایی نیز با رشد نسبتا کندتری ادامه یافته و در نهایت نیز این رشد اقتصادی، رشد مراکز خرید را در بیشتر مناطق جهانی به دنبال داشته است.
با اینکه ایالات متحده آمریکا در بازار جهانی مراکز خرید، عمده ترین بازار به شمار می رود، اما در سال های اخیر، بازار این مراکز در اقتصادهای در حال توسعه ای مانند برزیل، روسیه، هند و چین نیز تغییرات چشمگیری را نشان داده و چشم انداز خرده فروشی در مناطق مذکور رشد قابل توجهی داشته است.
به طوری که طبق برآوردی که در سال های 2013 و 2014 انجام شده بود، 1650مرکز خرید جدید به مساحت 63.9میلیون متر مربع، تحویل داده شد که در این میان ایالات متحده آمریکا، برزیل، هند، روسیه، مکزیک و چین از کشورهای پیش رو در زمینه احداث و راه اندازی مراکز خرید بودند و طبق نظر محققان، انتظار می رود که کشورهای مذکور به عنوان رهبران توسعه مراکز خرید تا سال 2016 باقی بمانند.
احداث مراکز خرید جدید در سال های 2012 و 2013
اگر بخواهیم آمار دقیق تری از تعداد مراکز خرید جدید در طول دو سال 2012 و 2013 در مناطق جهان داشته باشیم، آمارهای زیر کمک قابل توجهی می کنند: قاره آمریکا به طور کلی با راه اندازی 1006مرکز خرید جدید به مساحت 29.2میلیون مترمربع، بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده بود که در این میان، تعداد 819مرکز خرید به مساحت 23.2میلیون متر مربع از آنِ ایالات متحده آمریکا بوده، همچنین تعداد 19مرکزخرید با مساحت 0/7 میلیون متر مربع در کانادا احداث شده و تعداد مراکز خرید در آمریکای لاتین نیز 168 و کل مساحت آنها نیز 5.3میلیون متر مربع بوده است.
در اروپا نیز به طور کلی تعداد 350مرکز خرید با مساحت 11.6میلیون متر مربع در طول دو سال مذکور احداث شده بود، آسیا نیز با راه اندازی 303مرکز خرید در 23.1میلیون مترمربع آمار قابل توجهی را نشان داده بود که از میان این تعداد، 230مرکز خرید در چین به مساحت 20.4میلیون متر مربع احداث شده بود و تعداد 73مرکز خرید که در 2.7میلیون متر مربع راه اندازی شده بودند نیز در سایر مناطق آسیایی قرار داشتند.
آمریکا، اروپا و آسیا: رهبران اصلی
در حال حاضر طبق آمارهای گرفته شده، تعداد 47هزار مرکز خرید در مساحتی حدود 924.5میلیون مترمربع قرار دارد که در این میان، ایالات متحده آمریکا با داشتن 67درصد از کل این آمار، بزرگ ترین بازار را در این زمینه داراست و در مجموع، مساحتی برابر با 618.3میلیون مترمربع را برای مراکز خرید خود اختصاص داده است.
اروپا نیز با داشتن 153.8میلیون مترمربع، مقام دوم را در بازار مراکز خرید جهان داشته و مقام بعدی نیز از آنِ آسیاست که حدود 83.9میلیون مترمربع را به این منظور اختصاص داده است.