میزان اهمیت تیم فروش به حدی است که تمامی تحلیلگران از آن تحت عنوان قلب تپنده یک کسب و کار نام برده و لازم است تا بیشترین توجه به این بخش معطوف باشد. با این حال در موارد متعددی مشاهده می شود که تیم فروش، عملکرد لازم را به همراه ندارد. در این زمینه اگرچه توصیه های متعددی وجود دارد. با این حال هوشمندانه ترین اقدام این است که در ابتدا دلایل رایج عدم موفقیت را بررسی کنیم. درواقع تا زمانی که مشکلات برطرف نشود، نمی توانید انتظار تغییرات مثبتی را داشته باشید. درواقع اقدام رایج بسیاری از افراد این است که سریعا تیم فروش خود را اخراج می کنند. با این حال اگر روند چند سال اخیر خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تغییر تیم شرکت، منجر به نتایج قابل توجهی نشده و تحت این شرایط لازم است تا برنامه های دیگری را داشته باشید که در ادامه چهار دلیل عدم موفقیت تیم فروش، بررسی خواهد شد.
1-فرآیند فروش ندارید
درواقع فروش یک فرآیند طولانی محسوب می شود و تنها شامل جذب مشتری و ارسال محصول نیست. در این زمینه شما باید برای هر مرحله، برنامه ریزی مناسبی را داشته باشید. برای مثال جذب مشتری، به پیش نیازهایی نظیر درک درست جامعه هدف نیاز دارد که تمامی این مراحل باید به خوبی طی شود. همچنین پس از ارسال محصول نیز شما باید پیگیری های لازم را داشته باشید. درواقع در زمینه فروش، تمامی بخش ها نیاز است که به تیم کمک نمایند. برای مثال ممکن است یک تغییر در بسته بندی محصول، روند فروش شما را دگرگون سازد. به همین خاطر باید زمینه تعامل بالای تیم فروش با سایر بخش های شرکت را مهیا کرده و به صورت مداوم، آمارها را تحلیل نمایید. همچنین بررسی عملکرد رقبا کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید اقدامات مورد نیاز را سازماندهی کنید. برای درک بهتر فرآیند فروش بهتر است که از یک متخصص بازاریابی کمک بگیرید و یا در دوره های موجود در این زمینه، شرکت نمایید.
مطلب مرتبط: بهبود سطح تیم فروش شرکت با 5 اقدام ساده
2-فرآیند فروش دشواری دارید
درواقع اگر به صورت مداوم به دنبال ساده تر کردن فروش محصولات خود نباشید، طبیعی است که بازار را از دست خواهید داد. خوشبختانه امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که حتی در زمینه فروش اینترنتی هم می توانید امکانات بسیار کاربردی در اختیار مشتری خود قرار دهید. در این زمینه استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، یکی از این موارد محسوب می شود. با این حال شما تنها نباید به یک بخش محدود باشید. برای مثال ساده بودن روند پرداخت و ارسال سریع محصول در کنار امکان خرید اقساطی، از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. درواقع شما باید از همان لحظه ارتباط اول، به دنبال ترغیب نمودن افراد به خرید از طریق های مختلف باشید. در این رابطه اگر وضعیت فروش خوبی ندارید، باید به دنبال مواردی باشید که به خوبی کار نمی کنند و یا جزو انتخاب های اشتباه هستند. درواقع مواردی نظیر بازار بد، تنها بهانه های رایج محسوب می شود و در این رابطه فراموش نکنید که حتی در بحران کرونا نیز برندهای خلاق بهترین نتایج را به دست آوردند. به همین خاطر شما همواره باید نسبت به کاربردی بودن انتخاب ها و ساده بودن مراحل خرید، اطمینان داشته باشید.
3-به بازخوردها توجه ندارید
درواقع اشتباه رایج بسیاری از کسب و کارها این است که تصور می کنند بازخورد به معنای بررسی نظرات مشتریان است. با این حال واقعیت این می باشد که درواقع بازخورد به بررسی نظرات جامعه هدف اطلاق می شود. در این زمینه شما می توانید حتی نیازهای آتی را نیز شناسایی کرده و با توجه به آن، وضعیت فوق العاده ای را در بازار برای خود ایجاد نمایید. در این زمینه موسس برند فورد بر این باور بوده است که تنها با پیدا کردن یک نیاز موجود در بازار، می توان موفقیت تاریخی برای کسب و کار خود ایجاد کرد. به همین خاطر در زمینه بازخوردها، لازم است تا پا را فراتر از مشتریان حال حاضر برند خود برده و به وضعیت بازار هدف و یا حتی وضعیت بازار جهانی، توجه داشته باشید. در این زمینه ممکن است یک نیاز در یک کشور پیشرفته تر به وجود آمده باشد که در کشور شما، حداقل به پنج سال زمان نیاز دارد. تحت این شرایط می توانید با این اقدام، آینده درخشانی برای کسب و کار خود رقم بزنید. درواقع چنین اقدامی می تواند از جمله مسئولیت های تیم فروش شما باشد و شما به عنوان مدیر شرکت، بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشید.
4-هماهنگی لازم میان تیم فروش وجود ندارد
در بسیاری از شرایط ممکن است که یکی از افراد تیم فروش، مناسب موقعیت نباشد. تحت این شرایط اخراج کردن تمام تیم، اشتباه بزرگی خواهد بود. درواقع شما باید به عملکرد فردی نیز توجه داشته باشید و سعی کنید که ضعف های موجود را با افرادی بهتر، جبران کنید. در این رابطه ممکن است توانایی های یکسری از افراد، دیگر پاسخگوی شرایط جدید نباشد. به همین خاطر همانطور که به صورت مداوم به دنبال بهروز کردن تجهیزات و روش ها هستید، لازم است تا به تیم خود نیز توجه داشته باشید. درواقع با توجه به اهمیت حیاتی فروش برای هر کسب و کاری، لازم است تا نسبت به این بخش، وسواس بیشتری را داشته باشید.
مطلب مرتبط: 4 استراتژی جهت ارتقای عملکرد تیم فروش
در آخر توصیه می شود که برای بهبود وضعیت فروش شرکت، مانعی را ایجاد نکنید و اجازه دهید که تیم شرکت بتواند از خلاقیت ها نیز استفاده کند. درواقع این امر که همواره پیرو قوانین باشید، یک اقدام درست و نتیجه بخش محسوب نمی شود.