همه ما از اهمیت بسیار زیاد بازاریابی دیجیتال آگاه هستیم. از آنجایی که این روزها بسیاری از مردم به واسطه استفاده از اینترنت و اپلیکیشن ها به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی دارند، بازاریابی دیجیتال تبدیل به یکی از موثرترین روش های جذب مشتریان جدید شده است. با این حال و به رغم اهمیت بسیار زیاد این روش بازاریابی، بسیاری از ما هنوز درک صحیحی از شبکه های اجتماعی و تاثیر آنها بر فرآیند بازاریابی و جذب مشتری نداریم.
جلب توجه مخاطبان نسبت به برند و محصولات تان نکته بسیار مهمی است، اما به هیچ عنوان کافی نیست چرا که در صورت عدم توجه شما به مبحث جذب مشتری و ایجاد مسیری برای خرید مشتریان از برندتان و در نهایت افزایش میزان فروش، فرصت بسیار بزرگی را برای رشد و توسعه کسب و کارتان از دست خواهید داد.
در ادامه در چهار مرحله نحوه تشویق مشتریان به خرید اینترنتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1- مردم را از حضور خود مطلع سازید
پیش از هرچیز لازم است مخاطبان را از حضور خود آگاه کنید. استراتژی های بسیار زیادی برای حضور فعال در فضای آنلاین و ایجاد آگاهی نسبت به برند و محصولات تان وجود دارد. بنرهای تبلیغاتی و همچنین ارسال مطالب تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی از جمله روش هایی است که می توان از آن برای آگاه سازی مخاطبان استفاده کرد.
در این میان مطالب تبلیغاتی ارسال شده در شبکه های اجتماعی از اثرگذاری بیشتری برخوردار هستند چراکه شبکه های اجتماعی با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند مخاطبان را هدف گذاری کرده و آگهی های تبلیغاتی را برای آنها ارسال می کنند. با این حال این روش ممکن است چندان کارساز نباشد چراکه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی تمایلی به مشاهده آگهی های تبلیغاتی در صفحه شخصی شان ندارند.
حتما تاکنون با پست های تبلیغاتی در اینستاگرام یا اپلیکیشن هایی که از آنها استفاده می کنید روبه رو شده اید، در این مواقع کاربران با بی حوصلگی و ناراحتی این پست ها را مشاهده کرده و به سرعت از آنها عبور می کنند. بسیاری بر این باورند که این روزها تبلیغات در شبکه های اجتماعی اثرگذاری خود را از دست داده و کاربران به هنگام مواجهه با این تبلیغات حس بدی نسبت به برند شما و کالاهای تان پیدا می کنند.
راهکار مناسب: با استفاده از مشارکت استراتژیک می توانید به اهداف خود دست یابید. در این مسیر بهترین راه استفاده از افراد و حتی سایر برندهای مشابه با برند شماست که برای آگاه سازی مشتریان و مخاطبان موثر است. فراموش نکنید که مشارکت صحیح با سایر برندها و افراد موثر موضوع مهمی بوده و در صورت اجرای صحیح این روش می توانید پایگاه مشتریان خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهید.
2- الهام بخش مخاطبان خود باشید
با تولید محتوای نفیس و ارزشمند مخاطبان و دنبال کنندگان تان را به خرید کالاها و خدمات تان تشویق کنید. هدف استفاده از محصولات تولید شده توسط شما، نحوه استفاده از آن و اینکه در نهایت این کالاها چه ارزش افزوده ای برای مشتریان به دنبال خواهند داشت از جمله موضوعاتی است که می تواند در محتوای تولید شده توسط شما به آن پرداخته شود.
چنانچه محتوای تولید شده توسط شما خوب و اثر گذار باشد حس خوبی در مخاطبان تان ایجاد کرده و آنها با لایک کردن و به اشتراک گذاری آن به بخشی از فرآیند تبلیغاتی تان بدل می شوند.
راهکار مناسب: با تولید محتوای ارزشمند و مفید ارتباط مستحکمی با مخاطبان خود برقرار کرده و احساس نیاز به کالاها و خدمات تان را در آنها ایجاد کنید. محتوای موثر و قدرتمند تولید کرده و مخاطبان و مشتریان تان را ترغیب کنید که آن را با دوستان و آشنایان شان به اشتراک بگذارند.
3- طراحی و ایجاد یک وب سایت حرفه ای
شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان جایگزینی برای وب سایت های حرفه ای تجاری نیستند. با این حال چنانچه هدف شما در فعالیت های تجاری تان صرفا جلب نظر مخاطبان و آگاه سازی آنان نسبت به فعالیت ها، محصولات و خدماتی است که ارائه می کنید در چنین شرایطی توسل به شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها به تنهایی کافی است و شما را به هدف تان می رساند. اما طراحی و ایجاد یک وب سایت حرفه ای و کاربرپسند سبب تبدیل شدن مشتریان و مخاطبان شما به خریدارانی وفادار خواهد شد.
به نظر شما هواداران و مشتریان در کجا باید اطلاعات مورد نیازشان در رابطه با برندشما و محصولات و خدماتی را که عرضه می کنید کسب کنند؟ تمامی این اطلاعات می تواند به صورت پراکنده در کانال ها و صفحه های شما در شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد که این پراکندگی در نهایت به عدم دسترسی کامل مخاطبان به اطلاعات مورد نظر منجر خواهد شد.
چرا که مشتریان احتمالی شما در نهایت از عدم تمرکز اطلاعات موردنیازشان برای خرید از برند شما دچار سرخوردگی خواهند شد، به یاد داشته باشید که مشتریان برای اقدام به خرید نیاز به اطلاعات دقیقی از محصول، محل خرید، قیمت و حتی فرصت های شغلی احتمالی در کسب و کار شما دارند و در صورت عدم دسترسی به این اطلاعات، جذب رقبای تان خواهند شد.
وب سایت شما مرکز تجمع مشتریان تان است و تمامی اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات، قیمت ها و حتی تاریخچه و پیشینه برند شما نیز در آن موجود و در دسترس کاربران خواهد بود.
راهکار مناسب: با ساده سازی فرآیند دسترسی به اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات تان زمینه را برای وفاداری و خرید مشتریان از برندتان فراهم کنید. در صورتی که کسب و کار شما فاقد یک وب سایت فعال و حرفه ای برای تعامل با مشتریان تان است همین حالا راه حل مناسبی را برای رفع این مشکل بیابید. تمامی کانال ها و صفحات کسب وکار شما در شبکه های اجتماعی باید حاوی لینکی به وب سایت اصلی تان باشند. به یاد داشته باشید که وب سایت شما باید یک فرم تماس و همچنین آدرس دفتر اصلی را داشته باشد.
4- ترغیب مشتریان به خرید
در این زمان مشتریان و مخاطبان شما تنها یک کلیک تا بدل شدن به خریداران محصولات و خدمات تان فاصله دارند. شرایط خرید آسان را برای آنان فراهم کرده و از طریق انتشار یک پست در صفحات کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی مشتریان را به سفارش کالاها یا خدماتی که عرضه می کنید تشویق کنید.
افرادی که نخستین بار شما را در شبکه های اجتماعی جست وجو می کنند ممکن است از امکانات موجود در وب سایت شما و همچنین ارسال خبرنامه های تان بی خبر باشند. بهتر است به آنان یادآوری و تشویق شان کنید که به وب سایت کسب و کارتان مراجعه کنند.
راهکار مناسب: در پست هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، مخاطبان تان را به مراجعه به وب سایت تان ترغیب و از این طریق شرایط را برای افزایش میزان فروش فراهم کنید.