بسیاری از صاحبان کسب وکار ادراک قوی در مورد موفقیت در عرصه بازاریابی محتوایی دارند. بر این اساس به گمان آنها فقط برندهای بزرگ شانس مناسبی برای استفاده بهینه از بازاریابی محتوایی دارند. به گمان آنها بازاریابی محتوایی موفق نیازمند سایتی با ترافیک بالا، مهارت های نوشتاری فوق العاده و اطلاعات فراوان در مورد شبکه های اجتماعی است. خوشبختانه چنین دریافتی از فرآیند بازاریابی محتوایی تا حد زیادی اشتباه است. اگرچه موارد مذکور در عملکرد بهینه یک کمپین بازاریابی محتوایی نقش مهمی دارد، اما همه ماجرا به آنها ختم نمی شود. در حقیقت نکته اساسی در اینجا توجه به کمپین های موفق، علاقه به یادگیری و الگوبرداری از همه المان های موفق در حوزه بازاریابی است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
با توجه به آنچه گفته شد، معجزه بازاریابی دقیقا چیست؟ پاسخ ساده است: تبدیل شدن به مرجعی معتبر برای مخاطب هدف مان.
در ادامه این مقاله به سه نمونه از کسب وکارها که شروع بسیار مطلوبی در به کارگیری بازاریابی محتوایی داشته اند، اشاره خواهم کرد. آیا در مورد این کسب وکارها هم هنوز امکان پیشرفت بیشتر وجود دارد؟ پاسخ مطمئنا مثبت خواهد بود. اگرچه هدف من از انتخاب سه کسب وکار پیش روی نمایش توانایی موفقیت در عرصه بازاریابی حتی در صنایع عجیب است، با این حال توانایی کاربرد توصیه های مقاله ام در کسب وکارهای مختلف را فراموش نکرده ام. اکنون اجازه دهید به هر کدام از کسب وکارهای مورد بحث بپردازیم.
1. تخت و صبحانه هاناز
بازاریابی محتوایی وقتی که برند ما توانایی نفوذ به ذهن مخاطب را داشته باشد، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. هانا مکینتایر همین کار را با یک سایت رسمی و وبلاگ جانبی در شهر وینچستر انگلستان انجام داده است. سایت این برند در عین سادگی ابزارهای مناسبی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.
برند هاناز در زمینه فراهم سازی اتاق برای مسافرها (کسب وکاری شبیه هتل در مقیاسی کوچک) فعالیت دارد. در سایت رسمی این برند به جای درج اطلاعات فراوان در مورد اتاق های شرکت به نیازهای اساسی مسافرها با اطلاعات دقیق پاسخ داده می شود. به موارد ذیل توجه کنید:
• لینک های موجود در سایت هاناز به طور معمول در مورد تجربه سفر و اقامت سایر مسافران توضیحاتی می دهد. همچنین در مواردی به بیان جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر وینچستر می پردازد.
• در سایت آنها تصاویر دقیق و با جزییات فراوان در مورد محل اقامت مسافران وجود دارد.
• به عنوان یک مسافر هرگونه اطلاعات جانبی که بخواهید، در این سایت وجود دارد. اگر هم هنوز اطلاعاتی درج نشده باشد، طی تماسی با مسئولین پشتیبانی هاناز اطلاعات مورد نیاز به صورت اختصاصی برای شما جمع آوری خواهد شد.
• برند هاناز در زمینه بازاریابی B2B نیز فعالیت چشمگیری دارد. بر این اساس تمام جزییات مورد علاقه کسب وکارهای دیگر برای همکاری با آنها در سایت رسمی درج شده است. همچنین یک پشتیبان تمام وقت ویژه ارتباط و تعامل با سایر کسب وکارها وجود دارد.
سایت رسمی برند هاناز نمونه کاملی از موفقیت یک کسب وکار کوچک در استفاده از بازاریابی محتوایی است. با این حال شاید هنوز هم جای پیشرفت برای این برند وجود داشته باشد. با بررسی انتقادی نحوه عملکرد آنها به چند توصیه مهم دست خواهیم یافت:
• وجود راهنمای قابل دانلود برای مخاطب های امتیاز ویژه ای محسوب خواهد شد. در حقیقت این بخش به کاربران در زمینه استفاده از اطلاعات سایت ما به صورت آفلاین کمک ویژه ای خواهد کرد.
• طراحی ویجت کمک و راهنمایی به مسافران یا حتی اپلیکیشنی ویژه برای ارائه توصیه ها جلوه ای ویژه به کسب وکار شما خواهد داد.
• بارگذاری مطالبی نظیر موقعیت مراکز تفریحی (پارک ، سینما، رستوران و مانند اینها) برای مخاطب جذابیت خاصی خواهد داشت. در این زمینه سایت هاناز فقط به بیان جاذبه های تاریخی پرداخته است. بی شک تمرکز بر روی یک نوع جاذبه ما را از سلیقه سایر مخاطب ها غافل خواهد کرد.
• طراحی بخشی برای ثبت نام کاربران به منظور دریافت آخرین اطلاعات در قالب ایمیل بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود. به هر حال کاربران حوصله بررسی روزانه سایت ما را نخواهند داشت. ارسال بخشی از مقاله تحلیلی سایت مان برای کاربران در ترغیب شان به مراجعه مجدد به سایت مان تاثیر بالایی دارد.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
2. معجزه Love Plumping
قصد اصلی من در افزودن نام این برند به فهرست کوچکم نمایش میزان تاثیرگذاری در دسترس بودن برای مخاطب است. در حقیقت این برند تمرکز اصلی خود را بر روی یک سایت کوچک و خدماتی گذاشته است. آپدیت این سایت تا حد زیادی از سوی کاربران صورت می گیرد. به این ترتیب فضای آن بسیار صمیمانه و خودمانی است. البته هر جا نیاز به حضور دست اندرکاران سایت باشد، آنها در کسری از ثانیه حضور پیدا خواهند کرد.
در این سایت کاربران امکان طرح پرسش هایی در زمینه های مختلف، مشاهده ویدئوهای آموزشی و ارتباط مستقیم با پشتیبان های سایت را دارند. پاسخ های کارشناس های برند Love Plumping در بسیاری از مواقع در عین ماهیت تخصصی به زبای ساده و شیوه بیان می شود. به این ترتیب مخاطب احساس برخورد با فردی حرفه ای و سرشناس را نخواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است. در حقیقت بسیاری از سایت ها به هنگام ارائه راهنمایی به کاربران از زبان و واژگان بسیار دشوار استفاده می کنند. به همین خاطر کاربران علاقه چندانی بدان ها نشان نمی دهند. رمز موفقیت برند Love Plumping در بیان راهکارهای مورد نیاز کاربران به زبانی ساده است. به همین خاطر در عرض مدت بسیار کوتاهی به شهرت بالایی دست یافته است.
اگرچه عملکرد برند Love Plumping بسیار جذاب است، اما باید به دنبال کلید اصلی موفقیت آنها باشیم. این کلید در ایجاد فروم پویا برای سایت برندمان نهفته است. به این ترتیب آنها اهداف ذیل را در فروم سایت شان پیگیری می کنند:
• ایجاد فرصت مناسب برای کاربران به منظور ایجاد صفحه ای ویژه برای خود به منظور به اشتراک گذاری مطالب شان با دیگران.
• توسعه جایگاه سایت شان با استفاده از کلیدواژه های مناسب در سایت اصلی و وبلاگ جانبی آن.
• تعامل نزدیک با کاربران و ارائه توصیه هایی به آنها در جهت بهبود صفحه های شان در فروم سایت.
در حالی که عملکرد این سایت بسیار جالب توجه است، اما امکان افزودن برخی ایده های دیگر به منظور بهبود آن وجود دارد. به نکات ذیل توجه کنید:
• فعالیت در شبکه های اجتماعی برای موفقیت یک کسب وکار ضروری است. متاسفانه برند Love Plumping هنوز در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیس بوک و توییتر اکانت رسمی ندارد. به همین دلیل در بلندمدت با مشکلات زیادی در زمینه جلب نظر کاربران مواجه خواهد شد.
• تمرکز بر روی فروم سایت در برخی مواقع موجب بارگذاری پست های اندک در سایت رسمی این برند شده است. به همین خاطر باید همیشه تعادل مطلوبی را در این زمینه ایجاد کرد.
• ارائه راهنمای قابل دانلود به کاربران در جلب توجه آنها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
3. لوازم خانگی و تجهیزات روشنایی Yale
در حالی که براساس معیارهای رایج برند Yale باید یک کسب وکار میان رده محسوب شود، عملکرد درخشان شان من را مجاب به افزودن نام آنها در این مقاله کرده است. در حقیقت آنها یکی از معدود نمونه های موفق در زمینه تبدیل شدن به یکی از برترین برندهای مرجع در زمینه خود هستند. نکته مهم در اینجا ماهیت میان رده این برند است. بنابراین در اینجا با مرجعی بین المللی در سطح میان رده مواجه هستیم.
سایت رسمی این برند دارای رابط کاربری بسیار ساده ای است. در حقیقت حتی اگر زبان انگلیسی تان نیز تعریفی نداشته باشد، بازهم به هنگام کار با این سایت دچار مشکل نخواهید شد (البته شاید از فهم دقیق مقاله های این سایت ناتوان باشید). اجازه دهید به برخی از نکات مثبت سایت این برند اشاره کنم:
• توضیحات تکمیلی برای هر محصول به هنگام سفارش آنلاین بسیار دقیق و طولانی است. به این ترتیب مشتری پس از بررسی دقیق ویژگی های محصول اقدام به خریدش خواهد کرد.
• شاید در کمتر سایتی مقایسه محصولات صورت گیرد. با این حال برند Yale با همکاری سایر کارشناس های مطرح در زمینه کسب وکار خود اقدام به بررسی محصولات مختلف کرده است. نکته مهم در خصوص این بررسی ها ماهیت بی طرفانه آنهاست.
سرمایه گذاری بالای این برند بر روی بازاریابی محتوایی کاملا مشهود است. آنها حتی برای ارائه محتوای شان به دامنه گسترده تری از مخاطب ها به سراغ شبکه های اجتماعی نیز رفته اند. یوتیوب در این بخش پلتفرم اصلی آنها را تشکیل می دهد. هدف اصلی Yale در یوتیوب نمایش نحوه استفاده از محصولاتش در قالب ویدئوست. در اینجا ویدئوهای ارسالی کاربران نقش مهمی در پیشبرد اهداف بازاریابی محتوایی این برند دارد.
نتیجه گیری
صاحبان کسب وکارهای کوچک اعتقاد دارند سایت شان باید پیش از شروع به کار رسمی کمپین بازاریابی شان به صورت کاملا مطلوب آماده شده باشد. نگرانی های عمده آنها در این زمینه صمیمانه بودن و کاربرد مطالب شان است. اگرچه این نگرانی ها در جای خود بسیار مهم هستند، اما به هیچ وجه مانع موفقیت کسب وکارهای کوچک نخواهند شد. در حقیقت سه نمونه کسب وکاری که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند، به خوبی امکان موفقیت در حوزه بازاریابی محتوایی بدون نیاز به تمرکز بر روی اهداف کاملا ایده آل را نشان می دهد.