سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان گزینه ای بسیار مفید برای کسب وکارها در نظر گرفته می شوند. البته برخی از مدیران هنوز به روش های قدیمی مانند دفترچه یا کاغذهای یادداشت و جمع آوری کارت های ویزیت تکیه می کنند. اما افرادی که می خواهند مدیران موفقی باشند به خوبی متوجه شده اند بدون پیاده سازی یک سیستم CRM کارآمد نمی توانند به این مهم دست پیدا کنند.
کسب وکارهایی با هر اندازه از نرم افزار CRM به عنوان تقویت کننده فروش و بازاریابی استفاده می کنند، اما کارآفرینان موفق به منظور دستیابی به مزایای هر چه بیشتر، این راهکارها را در سراسر سازمان خود یکپارچه می کنند. به هر حال، نرم افزار CRM ها در طول سال ها تکامل یافته اند و اغلب به بخش مهمی از استراتژی رشد یک کسب وکار تبدیل شده اند. این ابزارها حالا عملکردها و ادغام های بیشتری را در حوزه های متنوع یک کسب وکار ارائه می دهند.
اکثر نرم افزارهای CRM مبتنی بر فضای ابری هستند، به این معنی که کارمندان به صورت 24 ساعته از هر دستگاهی و در هر مکانی به داده های مورد نیاز خود دسترسی دارند. از منظر فروش، این فناوری قادر است اطلاعات مشتریان فعلی و بالقوه را در یک سیستم یکپارچه جمع آوری و سازماندهی کند. همه کارمندان نسبت به مشتریان فعلی و بالقوه یک دیدگاه جامع و مشترک به دست می آورند که امکان همکاری و هماهنگی بهتر فعالیت ها را برای آنها میسر می کند.
با این حال، در سال های اخیر اکثر نرم افزارهای CRM جامع تر شده اند و اکنون می توان آنها را در تمام جنبه های یک کسب وکار از جمله حسابداری، انبارداری و تجارت الکترونیک یکپارچه کرد.
بسیاری از کارآفرینان نرم افزار CRM ابری خود را بخشی از یک سیستم کل نگر می دانند که در سراسر کسب وکار خود از آن بهره می برند. راهکار CRM در واقع نقش یک هاب دیجیتال را ایفا می کند که بینش های ارزشمندی را برای چندین دپارتمان ارائه می دهد و تصمیم گیری آگاهانه را برای کارمندان تسهیل می کند.
به عنوان مثال، هنگامی که مشتری بالقوه به خریدار تبدیل شد، می توان از نرم افزار CRM برای موارد زیر استفاده کرد:
یک سیستم CRM اطلاعات را در سراسر سازمان گرد هم می آورد و امکان دستیابی به بینش بی درنگ در مورد همه چیز، از سرنخ های فروش گرفته تا ارجاعات، موجودی انبار و هوش بازاریابی را فراهم می کند. در ادامه به چند دلیل مهم اشاره می کنیم که استفاده از بهترین نرم افزار CRM را برای مدیریت هوشمند و موثر ضروری می سازد.
هدف اصلی هر نرم افزار CRM این است که به شما کمک کند فعالیت خود را حول مشتریان خود متمرکز کرده و از بهترین رویکرد برای به دست آوردن قلب آنها استفاده کنید. در این صورت است که آنها آماده می شوند به خاطر خرید محصول یا خدمات شما هزینه کنند.
یک راهکار CRM این امکان را به شما می دهد تا به سرعت داده های مربوط به مشتریان خود را به دست آورید و نیازها، ترجیحات، اهداف و نقاط رنج فعلی آنها را درک کنید. براساس این دانش، می توانید یک کمپین تبلیغاتی بسیار شخصی سازی را ایجاد کنید که بتواند آنها را به پیشنهاد شما علاقه مند کند.
در حالی که بسیاری از رهبران کسب وکار به نرم افزار CRM به عنوان ابزاری برای تقویت فرایندهای موجود و تجربه کارمندان فکر می کنند، خوب است در نظر داشته باشید که این راهکار چطور می تواند به طور کلی عملکرد داخلی را تقویت کند. برای نیروهای تازه وارد، شفافیت و دسترسی به داده های ارزشمند تا حد امکان بسیار مهم است.
اگر می خواهید نیروهای جدید سریعا به اعضای سازنده تیم شما تبدیل شوند، باید فرایند آنبوردینگ خود را با نرم افزار CRM تکمیل کنید. این راهکار به مدیران اجازه می دهد تا به داده های مهم مشتریان، گردش کار، برنامه ریزی ها، جزئیات اکانت، تیم ها و اعضای تیم و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.
هر مدیر موفقی به خوبی می داند همسو بودن تیم های مختلف و کلیدی در کسب وکار برای رشد و موفقیت تجاری الزامی است. اما این فقط خواست مدیر کسب وکار نیست، براساس آمار حدود 67 درصد از مشتریان خواهان تعامل مداوم در دپارتمان های مختلف یک کسب وکار هستند. در واقعیت انجام این کار بدون بهره گیری از ابزارهای مدیریت مشتری بسیار دشوار است.
یک راهکار CRM این امکان را به شما می دهد تا تمام داده های مشتری را در یک مکان ذخیره و اطمینان حاصل کنید که دپارتمان های متقابل به یک تاریخچه کامل از تمام نقاط تماس با مشتری، از ورود آنها به پایپ لاین تا خرید راهکار پیشنهادی شما، به صورت فوری دسترسی دارند.
مهم نیست که چه کسی با مشتری صحبت می کند (نماینده فروش، یک متخصص بازاریابی یا نماینده خدمات)؛ همه جزئیات تماس در CRM همگام سازی و به روز می شوند. بنابراین، می توانید این اطلاعات را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید.
CRM ابزاری حیاتی برای بسیاری از فرایندهای داخلی شرکت است و این شامل توانمندسازی و جمع آوری بازخورد کارمندان نیز می شود. رهبران تیم و کسب وکار باید کارمندان خود را تشویق کنند تا تجربیات خود در محل کار را به اشتراک بگذارند و به طور منظم بازخوردهای صادقانه را ارائه دهند. تنها با بازخورد صحیح و به موقع می توانید امیدوار باشید که فرایندهای داخلی خود را بهبود بخشید و با آسان تر کردن زندگی کارمندان خود، بهره وری آنها را افزایش دهید.
CRM شما می تواند ابزاری عالی برای دستیابی به این اهداف باشد. به دلیل قابلیت های گزارش دهی، یک ابزار CRM خوب می تواند عملکردها و فرم های بازخورد قوی را فراهم کند که می توانید متناسب با نیازهای خود آنها را بهینه سازی کنید.
به عنوان یک مدیر کسب وکار جدا از هزاران کار دستی که می توانید بر دوش نرم افزار CRM خود بگذارید، می توانید برای حل مشکل چندوظیفه ای خود به آن تکیه کنید. ابزارهای CRM می توانند در ده ها چالش مدیریت زمان به شما کمک کنند.
یک راهکار CRM کارآمد با تقویت تیمی داخلی یا یکپارچه خود به شما کمک می کند تا جلسات را تنظیم، مجددا برنامه ریزی یا لغو کنید و این تغییرات به طور خودکار در تقویم یکی دیگر از اعضای تیم نیز اعمال شود.
با دسترسی به گزارش کار همیشه می توانید از دستور کار روزانه خود مطلع شوید، فعالیت ها را اولویت بندی و وظایف اعضای تیم خود را پیگیری کنید. گزارش روزانه این امکان را به شما می دهد تا فعالیت های اخیر در کسب وکارتان را زیرنظر داشته باشید و فعال ترین مخاطبین را شناسایی کنید. این امر به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که ابتدا با کدام مخاطبین تماس بگیرید.
نرم افزارهای CRM به عنوان ابزاری قدرتمند، به مدیران موفق کمک می کنند تا ارتباطات مشتریان را بهینه سازی کرده، فرآیندهای داخلی را هماهنگ ساخته و بهره وری تیم های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری را افزایش دهند. این سیستم ها با یکپارچه سازی داده ها و خودکارسازی وظایف، مدیریت زمان را بهبود می بخشند و تصمیم گیری های آگاهانه را تسهیل می کنند. در نهایت، کسب وکارهایی که از CRM استفاده می کنند، نه تنها در حفظ و جذب مشتری موفق تر هستند، بلکه در تمامی جنبه های عملیاتی خود کارآمدتر عمل می کنند و به رشد و سودآوری پایدار دست می یابند.