به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، بازار خودرو ایران در سال های اخیر شاهد تحولات چشمگیری بوده است. نوسانات شدید قیمت، تغییر سلیقه مشتریان، تحریم ها و سیاست های متغیر دولت ها، همگی بر این بازار تاثیر گذاشته اند. اما یکی از مسائل مهم امروز در بازار خودروهای صفرکیلومتر داخلی و وارداتی، ناهماهنگی بین قیمت و کیفیت است. خودروهای نه چندان باکیفیت و کم آپشن با نرخ های عجیب و غریبی معامله می شوند و دیگر کسی از شنیدن اعداد میلیاردی جلو نام این نوع خودروها متعجب نمی شود.
بررسی ها نشان می دهد قیمت بسیاری از خودروها با میزان کیفیت آن ها همخوانی ندارد؛ درواقع برخی خودروهای مونتاژی و چینی موجود در بازار قیمتی بالاتر از میزان کیفیت شان دارند. البته این موضوع برای تمام خودروها صدق نمی کند و خودروهایی نیز در بازار وجود دارند که بین قیمت و کیفیت آن ها همخوانی وجود دارد.
سال هاست به دلیل محدودیت در واردات برندهای اروپایی، خودروهای چینی در بازار ایران جولان می دهند؛ اما به گفته کارشناسان، ورود مدل های مختلف خودرو به کشور می تواند به سیطره خودروهای چینی بر بازار ایران پایان دهد و با رونق واردات خودروهای ساخت کشورهای اروپایی، خودروهای چینی جایگاه خود را در بازار ایران از دست خواهند داد.
به باور بسیاری از فعالان، اقدامات دولت در جلوگیری از واردات خودرو طی سال های اخیر نه تنها موجب بهبود وضعیت بازار خودرو نشده بلکه تنها خریدار واقعی را از خرید آسان و باکیفیت محروم کرده و سبب شده است بازار خودروهای مونتاژی و چینی رشد خوبی داشته باشند.
البته در این مدت که میزان واردات نسبت به سال گذشته افزایش داشته، آمارها حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد از خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودروها را برندهای چینی تشکیل می دهد و بعد از آن مدل های ژاپنی، اروپایی و کره ای پیش تاز هستند.
درواقع مطابق اطلاعیه های منتشره در سامانه یکپارچه تاکنون از حدود ۲۷ برند خودرو خارجی که در این سامانه عرضه شده، سهم بزرگی در اختیار چینی هاست. جریان حضور خودروهای وارداتی از چین به تصمیم گیری سیاست گزار پس از آزادسازی واردات خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱ برمی گردد.
در آن زمان تصمیم گرفته شد واردات پس از ۵ سال، با چینی ها که گزینه دم دست تری درمقایسه با دیگر برندها بودند استارت زده شود؛ آن هم از ناحیه خودروسازان داخلی؛ اما جریان واردات خودروهای چینی به خودروسازان بزرگ کشور محدود نشد و خودروسازان بخش خصوصی نیز انواع و اقسام برندهای چینی را وارد کردند. البته خیلی زود تب خودروهای چینی فروکش کرد و پس از باز شدن پای برندهای غیرچینی و از سویی کم شدن اختلاف قیمت نمایندگی و بازار خودروهای چینی در بازار، حالا بسیاری به دنبال برندهایی با حاشیه بازار بسیار بالاتر رفته اند.
در چنین شرایطی که فعالان، موضوع تاثیر حجم واردات بر قیمت ها در بازار و از سویی نقش واردات سایر برندها بر کاهش تقاضای خودروهای چینی را مطرح می کنند، خبرها حکایت از آن دارد که موضوع واردات خودرو که یکی از وعده های دولت چهاردهم بود، در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز تعیین تکلیف شده و بانک مرکزی مبلغ ۲ میلیارددلار برای واردات خودرو در سال آینده تخصیص داده است.
البته در ماه های اخیر و پس از طرح سرعت گرفتن واردات خودرو و پیشنهاد سقف ۲ میلیارددلاری واردات خودرو در بودجه سال آینده، این موضوع قیمت ها را در بازار خودرو نزولی کرد که نشان می دهد واردات خودرو هرچند محدود و با وجود افزایش نرخ ارز، سبب کاهش سود واسطه گری و دلالی در این بازار شده و همین موضوع به کاهش قیمت خودرو ها در بازار کمک می کند.