«بودن یا نبودن؛ مسئله این است!» تا همین چند سال اخیر مهم ترین هدفی که کسب و کارها دنبال می کردند، کسب سود بیشتر و افزایش فروش محصول یا خدماتشان بود؛ اما این روزها مسئله سر بودن و نبودن است. اگر می خواهید بفروشید، باید دیده شوید. وقتی درباره تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش صحبت می کنیم، یکی از اهداف مهم ما همین دیده شدن است. داده های آماری نشان می دهد برندهایی که در بازار شناخته شده تر هستند، راحت تر می فروشند؛ زیرا مخاطبان اسمشان را از قبل شنیده اند و به آن ها اعتماد دارند. در ادامه بیشتر درباره تاثیر تبلیغات بر فروش صحبت می کنیم.
تا همین چند سال اخیر بیشتر تبلیغات به صورت آفلاین و سنتی انجام می شد؛ اما گسترش دنیای اینترنت و استفاده مستمر مردم از گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تلویزیون های اندرویدی و... سبب شده تا نقش اینترنت در تبلیغات به مرور بیشتر شود. اگر با تبلیغات اینترنتی آشنایی ندارید، این چند خط را به نقل از ادزینو بخوانید:
تبلیغات اینترنتی که با اصطلاحات دیگری مثل تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال هم شناخته می شود، به استفاده از اینترنت به عنوان رسانه ای برای تبلیغ محصولات، خدمات و برندها به مخاطبان گسترده اشاره دارد. انواع تبلیغ های اینترنتی به شکل های متفاوتی انجام می شوند. تبلیغ در شبکه های اجتماعی گرفته تا تبلیغ در موتورهای جستجوگر، تبلیغات بنری آنلاین، بازاریابی ایمیلی، اینفلوئنسر مارکتینگ و... همگی از زیرمجموعه های تبلیغات آنلاین هستند.
کسب و کارها سالانه بیش از چند صد میلیارد دلار برای تبلیغات آنلاین هزینه می کنند تا جلوی چشم مخاطبان باشند و میزان فروششان افزایش یابد. در ادامه به بررسی تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش می پردازیم.
در درجه اول شاید به نظر برسد که هدف اصلی تبلیغات اینترنتی هم صرفاً افزایش فروش است؛ به شکلی که فقط مشتریان بالقوه را پیدا کرده و آن ها را دعوت به خرید کند. اما قابلیت های متعدد تبلیغات اینترنتی باعث شده تا لیست این اهداف از آن نگاه قدیمی فراتر رود و به شکل های مستقیم و غیرمستقیم روی میزان فروش تاثیر بگذارد. از جمله تاثیرات تبلیغات اینترنتی بر فروش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برای آشنایی با اهمیت افزایش آگاهی از برند یا محصول، متن زیر را از وب سایت فراز اس ام اس بخوانید:
شاید اصلی ترین نقش تبلیغات در فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند است که در نهایت منجر به تبدیل شدن مشتریان بالقوه به خریداران وفادار خواهد شد. آگاهی از برند و آگاهی از ویژگی های محصولات و خدمات می تواند از طریق برجسته تر کردن مزایای آن ها انجام گیرد.
وقتی محصول جدیدی تولید کرده یا خدمات تازه ای اضافه می کنید، می توانید به کمک روش های تبلیغاتی آنلاین به معرفی آن بپردازید. برجسته کردن مزیت های این محصول یا خدمات؛ انجام مقایسه با سایر رقبا و نشان دادن برتری های آن می تواند منجر به افزایش فروش محصول شود.
این بخش ارتباط نزدیکی با بحث افزایش آگاهی از برند یا محصول دارد. شما نمی توانید تا وقتی کاربران محصولتان را نمی شناسند، ویژگی ها و کاربردهای آن را نمی فهمند؛ یا متوجه برتری های آن نیستند، آن ها را به خرید محصول دعوت کنید. برای حل این مشکل هم باید به سراغ افزایش اطلاعات کاربران بروید.
برای این کار می توانید از تبلیغ در اینستاگرام، شبکه های اجتماعی و یوتیوب استفاده کنید. به عنوان مثال با ساخت یک ویدئوی چالشی می توانید به مشکلات کاربر در رفع نیازهایش بپردازید و سپس با معرفی جذاب محصول، او را قانع کنید که توانایی حل مشکلاتش را دارید.
خیلی از اوقات ممکن است محصول تولیدی شما تقریباً مشابه رقبا باشد؛ در این صورت باید به کمک محتواهای تولیدی، مشتریان بالقوه را قانع کنید که شما گزینه بهتری هستید. برای مثال از طریق تمرکز روی نقاط برتری محصول خود، مخاطب را متقاعد کنید که از سایر رقبا گزینه بهتری هستید. تولید تبلیغات خلاقانه، شرکت در نمایشگاه های تبلیغاتی و تجاری، ارائه پیشنهادهای خاص در تبلیغات، دادن وعده های تخفیفی یا ارائه هدیه های رایگان راهکارهایی برای متقاعدسازی مخاطب است.
اگر می خواهید بهتر تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش را درک کنید، توجهتان را به تبلیغات ریتارگتینگ جلب می کنیم. به نقل از وب 24:
تحقیقات نشان داده است که حدود 97 درصد افرادی که برای اولین بار از سایت وب سایت شما دیدن می کنند، بدون اینکه چیزی بخرند از آن خارج می شوند و برای همیشه از دست می روند، مگر این که شما به روشی بتوانید آن ها را به وب سایت خود بازگردانید.
ریتارگتینگ به بازدیدکنندگانی که بدون خرید وبسایت شما را ترک کرده اند، در مورد محصول یا خدمات شما یادآوری می کند. پس از اینکه بازدیدکنندگان از صفحات خاصی از سایت بازدید کردند، ریتارگتینگ به شما اجازه میدهد تا به آنها تبلیغات تصویری و متنی مرتبط را، زمانی که از وبسایت دیگری بازدید می کنند نشان دهید و آن را ترغیب کنید که به سایت شما بازگردند.
به گفته ادزینو
تبلیغات برای کسب و کارها شبیه یک پل ارتباطی عمل می کند. شما به واسطه تبلیغات می توانید نظر مشتریان بالقوه را جلب کرده و آن ها را یک بار ترغیب به خرید کنید؛ اما تبلیغات موفق، تبلیغاتی است که مشتری بالقوه را به یک مشتری وفادار تبدیل کند. وفاداری به برند زمینه فروش های مکرر و تبلیغات دهان به دهان را برای محصولات و خدمات شما فراهم می کند.
برای افزایش وفاداری به برند، باید علاوه بر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا، به کمک تبلیغات ارتباط های خود را با مشتری مستحکم تر کنید. ارائه کدهای تخفیف، افزایش تعامل و نشان دادن ارزشمند بودن مشتری از جمله تکنیک هایی است که باعث تقویت این وفاداری می شود.
در تبلیغات سنتی اینکه بخواهید بازار خود را گسترش دهید سختی ها و چالش های متعددی دارد؛ برای مثال شاید مجبور باشید شعبه جدیدی از کسب و کارتان را در بخش دیگری از شهر راه اندازی کنید. این در حالی است که اگر صاحب فروشگاه اینترنتی باشید، می توانید خیلی راحت تر و با هزینه های کمتر به گسترش بازارتان فکر کنید.
وقتی از تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش حرف می زنیم، لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که در دنیای اینترنت می توانید محصولتان را به سراسر کشور بفروشید؛ یا حتی عرضه آن را در سطح جهانی هم انجام دهید. البته برای اینکه سهم بزرگ تری از مخاطبان را داشته باشید، باید به سراغ انواع استراتژی های تبلیغاتی آنلاین بروید. به عنوان مثال تبلیغ در سوشال مدیا، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات گوگل ادز و تبلیغات بنری آنلاین می توانند شما را به این اهداف برسانند.
در خیلی از مواقع هدف اصلی تبلیغات آنلاین هم صرفاً فروش مستقیم محصول است. برای مثال همانطور که در بسیاری از دوره های آموزش گوگل ادز گفته می شود شما می توانید با اضافه کردن شماره تلفن به تبلیغات کاربران را دعوت به تماس مستقیم کنید. این سبک از تبلیغ برای برقراری ارتباط مستقیم و فروش محصولات کاربرد بالایی دارد. همچنین در تبلیغات بنری آنلاین نیز می توان استراتژی مشابهی را دنبال کرد. البته برای فروش مستقیم محصول باید وعده جذابی هم به مخاطب بدهید تا ترغیب شود بلافاصله برای خرید اقدام کند. به عنوان مثال ارائه کد تخفیف برای خرید محصولاتی مثل پوشاک و لباس چنین قابلیتی را دارد.
اگر می خواهید تبلیغاتتان روی فروش تاثیر بیشتری داشته باشد، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:
در دنیای امروز نمی توان تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش را نادیده گرفت. تقریباً هیچ ایده ای نیست که دست نخورده باقی مانده باشد. در نتیجه برای اینکه نسبت به رقبا بهتر عمل کنید، باید به سراغ روش ها و استراتژی های مختلف تبلیغاتی بروید. در این مقاله درباره مهم ترین تاثیرات تبلیغات در فروش صحبت کردیم. اگر سوال دیگری در این زمینه دارید، در کامنت ها پاسخگوی شما هستیم.