به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، شورای رقابت با افرایش شکایت های مردمی بابت افزایش قیمت محصولات شرکت های خودروساز بار دیگر وارد گود قیمت گذاری خودرو شد. براساس اعلام سخنگوی شورای رقابت مرکز ملی رقابت مشغول در حال بررسی نحوه محاسبه قیمت محصولات شرکت های خودروساز است.
آن طور که سپهر دادجوی توکلی گفت شاهد افزایش چشمگیر شکایت های مردمی درباره قیمت کارخانه ای برخی محصولات خودرویی بار دیگر باعث شد تا اعضای شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو ورود کنند.
شورای رقابت قرار است بعد از بررسی قیمت محصولات کارخانه ای شرکت های خودروساز با توجه به مصوبه ۶۳۳ خود، طی گزارشی بررسی های خود را درباره شکایت های مردمی رسیده به این شورا را ارائه دهد.
دادجوی توکلی تاکید کرد درصورتی که از نتایج بررسی ها مشخص شود که تخلفی صورت گرفته، شورای رقابت با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد.
اعضای شورای رقابت سال گذشته در اصلاحیه مصوبه ۶۳۳ خود قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز را به سازمان حمایت محول کردند و وزارت صمت هم به عنوان مسئول ابلاغ قیمت های جدید به شرکت های خودروساز تعیین شد.
اخبار رسیده نشان می دهد طی سال جاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان نسبت به بررسی و تعیین قیمت های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اقدام کرده اما میران صمت از ابلاغ قیمت های جدید خودداری کرده و خودروسازان را به نوعی مجبور کردند با قیمت های پیشین محصولات تولیدی خود را عرضه کنند.
مدیران خودروساز نیز با توجه به زیان درج در صورت های مالی خود حاصل از تولید محصولات به دنبال کسب مجوز افزایش قیمت بودند در نهایت قیمت برخی از محصولات خود را خودسرانه افرایش دادند که با مخالفت وزارت صمت روبرو شد.
حالا شورای رقابت نیز نسبت به افزایش قیمت ها محصولات خودروسازان حساس شده و آن طور که سخنگوی شورای رقابت گفت برنامه ریزی برای بررسی قیمت خودرو در مبدا در دستورکار قرار گرفته است.
ورود دوبراه شورای رقابت به قیمت محصولات خودروسازان و تهدید برخورد با خودروسازان متخلف باعث نگرانی مدیران ایران خودرو و سابپا شده است.
آن از یک طرف نگران وضعیت مالی شرکت تحت مدیریت خود هستند و از طرف دیگر باید پاسخگوی نهادهایی مانند شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور باشند.
البته پیش بینی می شود شورای رقابت در بررسی های خود قیمت محصولات شرکت های خودروساز خصوصی نیز مورد توجه قرار دهد. هر چند که این شرکت ها با توجه به ماهیت مدیریت خصوصی خود زیر بار قبول نظارت قیمتی اعضای شورای رقابت نمی روند.
این وضعیت برای بازار خودرو هم خوشایند نیست. بازار خودرو به جای استقبال از دخالت در قیمت کارخانه ای خودرو بیش از گذشته بلاتکلیف شده و نمی داند قرار است قیمت کارخانه ای محصولات شرکت های خودروساز چه سمت و سویی به خود بگیرد.