به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، بازار خودرو کشور در این روزها یکی از رکودی ترین سال های اخیر را تجربه می کند و اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی، افت وخیز چندانی نسبت به ابتدای سال ندارند.
در ادامه، فهرستی از خودروهای محبوب و پر فروش داخلی و مونتاژی به چشم می خورد که قیمت بازار این محصولات در ابتدای سال و 30 تیر و همچنین میزان تغییرات آنها آورده شده است. باید توجه داشت نرخ درِ کارخانه اکثر خودروسازان داخلی از ابتدای سال تاکنون ثابت بوده و تغییر چندانی ندارد و در صورتی که تغییری در نرخ های درِ کارخانه صورت بگیرد، احتمال جهش قیمت های بازار نیز وجود دارد.
با نگاه به تغییرات قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی بازار می توان فهمید به رغم افزایش نرخ ارز در بازار آزاد از ابتدای سال تاکنون، میل کلی بازار خودرو به رکود و افت قیمت ناچیز بود. اما مونتاژی های بازار به دلیل داخلی سازی کمتر قطعات و وابستگی شدیدتر به ارز، همبستگی بیشتری با نرخ ارز دارند
قیمت بازار خودروهای داخلی
نام خودرو |
قیمت 14 فروردین 1403 |
قیمت 30 تیر 1403 |
میزان تغییرات |
کوییک GXR-L |
464 |
412 |
52- |
ساینا S |
440 |
420 |
20- |
شاهین G |
736 |
710 |
26- |
سورن پلاس XU7P |
649 |
608 |
41- |
پژو پارس LX TU5 |
864 |
861 |
3- |
پژو 207i با موتور TU3 |
665 |
642 |
23- |
تارا V4 |
1220 |
955 |
265- |
بر اساس جدول فوق، لوکس ترین محصول تولیدی ایران خودرو، یعنی تارا V4 اتوماتیک، با افت 265 میلیون تومانی، بیشترین تغییر را نسبت به ابتدای سال تجربه کرده است. از سوی دیگر مشاهده می شود که با وجود کاهشی بودن قیمت سایر خودروهای داخلی، میزان این افت قیمت بسیار ناچیز بوده و به نوعی بازار خودرو رکود سنگینی را پشت سر می گذارد.
قیمت بازار خودروهای مونتاژی
نام خودرو |
قیمت 14 فروردین 1403 |
قیمت 30 تیر 1403 |
میزان تغییرات |
KMC X5 |
1750 |
1645 |
105- |
KMC J7 |
1725 |
1643 |
82- |
ریسپکت 2 |
1490 |
1348 |
142- |
فیدلیتی پرایم پنج نفره |
1905 |
1925 |
25+ |
امویام X22 Pro |
925 |
954 |
29+ |
فونیکس FX |
2031 |
2220 |
189+ |
لاماری ایما |
1995 |
2180 |
185+ |
با توجه به قیمت خودروهای مونتاژی در بازار میزان تغییرات آنها نیز نسبت به خودروهای داخلی بیشتر است. همچنین برخلاف داخلی ها، روند کلی بازار خودروهای مونتاژی از ابتدای سال تاکنون صعودی به نظر می رسد که می تواند به دلیل افزایش نرخ درِ کارخانه برخی از مونتاژکاران و همچنین همبستگی بیشتر خودروهای مونتاژی با نرخ دلار باشد.
به هر حال افزایش قیمت درِ کارخانه خودروها در سال جاری با توجه به زیان انباشته عظیمی که دو خودروساز دولتی دارند، امری اجتناب ناپذیر بوده و احتمالاً در ماه های اخیر آن دسته از خودروسازانی که از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش قیمت نداشتند، اقدام به افزایش نرخ های درِ کارخانه کنند.